Hoi Rik,
Misschien is dat ook wel een beetje zo maar, het is ook jouw mening dat een foto aan bepaalde regels moet voldoen die in een boek zijn geschreven. De schrijver heeft die regels dan bepaald. Jij volgt die schrijver.
Een andere fotograaf schrijft dan juist weer het tegendeel waarbij je zelf bepaald wat jij wilt zolang je maar niet clipt.
Veelal volgt men die fotografische regels van een beroemde fotograaf waarvan men de platen mooi vindt.
Dat geeft al wel aan dat het een subjectief verhaal is.
Dat is een persoonlijke keuze natuurlijk en dat mag maar, het is geen absolute waarheid, denk ik.
Het punt is dat er geen absolute waarheid bestaat als het om een creatief beeld gaat.
Er bestaat de gedachte en uitvoering van de maker van het beeld en de mening en het gevoel van de beschouwer.
Meer is er eigenlijk niet, denk ik.
Er zijn net zo veel setjes met regels als er fotografen zijn. Iedereen hanteert zijn eigen regels of aangeleerde regels die een ander bedacht heeft. Dat is maar goed ook want in geval van een exacte correcte belichting zouden lowkey en highkey of film noir niet kunnen evenmin als beweging in de plaat. Hoog en laag contrast ook niet. Iedereen zou de zelfde belichting maken met het zelfde contrast.
De methode die jij mooi vindt is het maximale aan detail in je beeld. Dat is niet verkeert maar, ook niet de enige juiste manier.
Dat is jouw smaak die je deelt met enkelen.
Dat maakt dat elke foto anders smaakt. Ik denk dat juist de verschillende smaken het eten lekkerder maken.
Dat maakt het beoordelen van een plaat nu ook zo moeilijk. Wat beoordeel je dan en waarop? Beoordeel je naar je eigen smaak of beoordeel je naar de smaak van de maker. Wie bepaalt dan weer hoe dat dient te gebeuren?
Precies, dat is niet de definiëren. Je kunt een foto eigenlijk niet eens beoordelen op vastgestelde regels want die zijn er niet.
Je kunt hooguit zeggen wat jij er als beschouwer van vindt, bij voelt en wat het met je doet of niet.
Eigenlijk kun je dan stellen dat je een foto niet kunt beoordelen. Je kunt er enkel je mening over geven.
Dat is mijn visie en ook die is niet absoluut.