Zelf heb ik eens zowel een mint "nieuwe" 20mm AIS Nikkor gekocht als een 24mm AIS via Ebay van dezelfde verkoper.
Van de latere 20mm AF-D staat bekend dat die dezelfde optische constructie heeft als de manuele 20mm AIS.
De kwaliteit van de manuele 20mm AIS
(op een DX cropfactor camera getest) vond ik bij dit cropformaat zodanig slecht in de hoeken, dat ik de lens met de verkoper nog heb omgeruild met een ander 20mm AIS exemplaar. Die tweede was echter nog wat slechter door decentrering. Ik heb toen alleen de 24mm gehouden. Ik had er toen weinig vertrouwen in dat het bij FX dan beter zou zijn. De Sigma 10-20mm/F4-5.6 die ik ook op DX gebruikte was "vol" open beter in de hoeken als de Nikkor gediafragmeerd tot dezelfde waarde. Terwijl de Nikkor nog op FX is afgestemd.
De Nikkor 20mm had wel een mooi contrast, en in het midden wel heel goed scherp.
Later had ik er toch wat spijt van, dat ik alsnog toch niet het eerste exemplaar 20mm AIS had gehouden, omdat het zo'n mooi klein compact lensje is (en in werkelijk mint conditie). Mogelijk zou het op mijn latere D700 toch wat minder slecht zijn dan op DX. (Zie mijn latere opmerkingen m.b.t. telecentrische objectief-ontwerpen).
Van de Voigtländer 20mm heb ik wel eens FF testen gezien in het betaald gedeelte van de website van Lloyd Chambers. De hoeken op FF waren daarbij inderdaad zwak. Je moest minimaal tot F 5.6 diaframeren om het nog iets aanvaardbaar te hebben, maar beter nog F8. Wel vond Lloyd Chambers de Voigtländer beter dan de Nikkor 20mm, maar beide niet in zijn maatstaven aan te bevelen voor hoge resolutie camera's als een D800. Het objectief is wel erg goed bestand tegen flare. Op Flickr staan prachtige voorbeelden met tegenlicht, met inderdaad het lensje wat verder gediafragmeerd. Misschien zou je eens op andere fora kunnen kijken of daar wat meer ervaring is, binnen de beperkingen die het lensje toch heeft in de hoekscherpte.
Een en ander kan ook nog uitmaken op wat voor type sensor de lens gebruikt wordt. Omdat het om een pancake model objectief gaat is de richting van de stralen bestemd voor de hoeken, vrij schuin. Afhankelijk van de samenstelling van de sensor (met micro-lensjes + anti-aliasing filter), pakt de ene sensor dat beter op als de andere sensor, wat mogelijk ook nog van invloed is. Digitale sensors gaan het beste om met wat meer tele-centrisch ontworpen objectieven (meer retrofocus), waarbij de randstralen minder schuin op de sensor vallen.
Met name bij fora over Sony met een hun nieuwe platte Alpha full frame E-mount camera's (7 / 7R) is over dit laatste veel te doen. Met name lenzen die vroeger gebruikt werden op een Leica is de registerafstand ook relatief kort. Alleen bij film heeft dit een hele andere werking dan gebruikt op een camera met digitale sensor. Het kan bij groothoekobjectieven goed uitpakken, maar ook uitermate slecht.
Van de 20mm objectieven op die camera gebruikt (via een adapter werden diverse types getest) in de "goedkopere" prijsklasse, kwam een oud Olympus OM-1 type lensje 20mm/F3.5 het beste uit te bus. De Nikkor 20mm AIS was ook daar slecht in de hoeken. Überhaupt het beste was een hedendaags Leica objectief, de Leica Tri-Elmar-M 16-18-21mm
Maar daar betaal je ook voor:
http://www.fotokonijnenberg.nl/leica-tr ... -0-asph-vf" onclick="window.open(this.href);return false;
De wat snor-vormige vertekening is overigens prima te corrigeren. Je moet daarbij wel de juiste correctie-tooltjes gebruiken. (Zoals bijv. het op PanorameTools gebaseerde PTLens:
http://epaperpress.com/ptlens/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Het blijft een moeilijke brandpunt voor een aanvaardbare prijs.