Wanneer kies je welk diafragma??

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Janvis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Wanneer kies je welk diafragma??

Bericht door Janvis » za okt 08 2016 11:36 am

De theorie achter de belichting driehoek is me bekend, wat diafragma sluitertijd en iso doen is me ook bekend. Ik ben er inmiddels achter dat op grotere brandpunten al op f8 hele mooie kleine scherptedieptes te krijgen dus de verhouding tussen brandpuntsafstand en scherptediepte is me ook bekend.

Waar het me meer om gaat zijn de momenten dat je voldoende licht hebt dus geen problemen hebt met sluitertijd of iso en dat je dus volledig vrij bent met je diafragma zal ik maar zeggen. Je wilt een foto maken van een uitgestrekt landschap om maar wat te noemen, hoe weet je op zo'n moment wat het beste diafragma is? Of te wel, in hoeverre heeft de grote van het diafragma dan invloed om de scherpte in dat uitgestrekte landschap?

Ik fotograaf 99% van de tijd in de diafragmavoorkeuze stand en het lukt me goed om de scherptediepte te krijgen zoals ik dat wil (binnen de mogelijkheden die ik op dat moment heb natuurlijk) het gaat me dus puur om die momenten dat je zoveel ruimte hebt dat in prencipe een stop meer of minder weinig uit maak (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel ;) ) Ik ben dus nieuwsgierig of er mensen zijn die op dat moment heel bewust voor een bepaald diafragma kiezen.

Als ik mijn vraag zo terug lees is het misschien best een onzinnige vraag omdat ik er opzich niet echt problemen mee heb maar soms dan schiet je een vraag te binnen en die blijft je dan bezig houden zal ik maar zeggen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za okt 08 2016 11:41 am

Janvis schreef:Waar het me meer om gaat zijn de momenten dat je voldoende licht hebt dus geen problemen hebt met sluitertijd of iso en dat je dus volledig vrij bent met je diafragma zal ik maar zeggen. Je wilt een foto maken van een uitgestrekt landschap om maar wat te noemen, hoe weet je op zo'n moment wat het beste diafragma is? Of te wel, in hoeverre heeft de grote van het diafragma dan invloed op de scherpte in dat uitgestrekte landschap? .
Het gaat je dus niet om de scherptediepte, maar om de scherpte.?
Als dat zo is, dan kan je zeggen dat de grootste scherpte bij de meeste objectieven geleverd wordt om en nabij het middelste diafragma, dat komt dan vaak neer op f 5.6.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za okt 08 2016 12:10 pm

Ik zit hier ff wat te denken en ik denk dat je daar precies zegt wat ik bedoel, scherpte in foto's van uitgestrekte landschappen. Of te wel, plaatjes waar heel veel scherp moet zijn van voor tot oneindig. Dat is het enige waar ik nog geen controle over krijg. Die bomen op grote afstand krijg ik zeg maar nooit echt scherp op de foto, nu moet ik eerlijk zeggen dat ik sinds kort ook beschik over lightroom en daar is een heel eind mee goed te maken. Maar in hoeverre is het mogelijk om een foto van een uitgestrekt stuk landschap ook op grote afstand ook echte scherpte te hebben? Of is dat eigenlijk een onzinnige vraag? Uit nieuwsgierigheid vergroot ik een landschapfoto wel een tot 100% op het beeldscherm maar kan nooit echt zeggen dat het super scherp is als de foto zo uit de camera komt rollen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » za okt 08 2016 12:28 pm

Jur schreef:omdat ik probeer tot een voor mij maximale balans te komen
[...]
(Nikon D810 op 14mm 1/40sec f/7.1 ISO640)
Maar waarom was dat in dit geval 'maximaler' dan f/8 op iso800? of f/6.3 op ISO500? Of op 5.6, de sweetspot van de 14-24mm. En waarom niet op 1/50, of 1/30...

Ik snap jouw verhaal verder wel, maar er zit toch meestal een zekere mate van gevoel, gokken en persoonlijk voorkeur in.
Fin.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 08 2016 12:42 pm

Je schiet met een 18-55 kitlens? Dan moet je oog niet helemaal topkwaliteit verwachten natuurlijk, hoewel je rond f8 ver moet komen. Bedenk wel dat tussen jou en de bomen heel veel lucht (en vervuiling!) zit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za okt 08 2016 1:06 pm

Die foto's maak ik idd met m'n 18-55 kitlens, dus het is naïef om te denken dat je daar natuurlijk de kwaliteit mee haalt die professionals halen met hun dure aperatuur. In hoeverre zou een andere lens daar verbetering in kunnen brengen op mijn d3100? Bijvoorbeeld een 17-50 2.8 ofzow. Of de tamron trio van 12-24, 24-70 en 70-200... Ik zit ff hardop te fantaseren hoor :p
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » za okt 08 2016 1:48 pm

Het is goed om lenzen te testen en te weten wat de beperkingen zijn, maar binnen die beperkingen maak je keuzes voor scherpte vanuit een creatief oogpunt. De keuze voor een diafragma is namelijk heel bepalend voor het verhaal van de foto.

Dit zijn typische vragen die ik mezelf stel om te bepalen wat en hoeveel ik scherp wil hebben:
- wat wil je met de foto vertellen?
- wat is het onderwerp?
- wat zijn secundaire, tertiaire onderwerpen?
- wat is de relatie tussen de onderwerpen onderling en tussen de onderwerpen en de achtergrond/voorgrond
- is de achtergrond/voorgrond belangrijk of leidt hij af?

Af en toe maak ik een serie met verschillende diafragma's om te kijken welke DOF het beste verhaal vertelt, er is niet altijd beter soms is het gewoon anders.

Wil je veel resolutie en alles superscherp dan neem je een D810 met een Sigma 35mm Art of zoiets, voor je D3100 is de Sigma 18-35mm een flinke stap vooruit. Maar ga je niet gek lopen maken met 100% pixelpiepen, techniek is maar zo'n klein onderdeel van goed fotograferen.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za okt 08 2016 2:35 pm

ATOR schreef: Wil je veel resolutie en alles superscherp dan neem je een D810 met een Sigma 35mm Art of zoiets, voor je D3100 is de Sigma 18-35mm een flinke stap vooruit. Maar ga je niet gek lopen maken met 100% pixelpiepen, techniek is maar zo'n klein onderdeel van goed fotograferen.
Mijn portemonnee bepaald uiteindelijk hoe goed voor mij goed genoeg is en helaas zal mijn portemonnee never nooit een D810 toelaten :( Maar dat is ook niet mijn absolute doel hoor, maar iedereen is uit nieuwsgierigheid wel eens wat aan het proberen toch? Mijn doel is op dit moment om eerst het maximale uit mijn D3100 te halen met eventueel wat beter glas en andere randmiddelen. Pas als de grens van de combinatie van mijn techniek en apparatuur bereikt is dan maak ik de volgende stap .

Overigens is absolute scherpte slecht een secundair doel hoor, zoals bij velen is het totaalplaatje wat de foto maakt en bij veel foto's is onscherpte soms nog belangrijker dan scherpte. Maar vooral omdat veel dingen nog nieuw voor me zijn komen er soms de wereld aan vragen in me naar boven, soms dan denk je wel eens dat je er al best wat vanaf weet maar als het op details aan komt dan merk je pas dat je ook nog heel erg veel juist niet weet :oops:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”