Leven is een chemisch proces en zeker niet digitaalevertfoto schreef:Film is dood materiaal

Het is een karaktaristieke gedachtefout van de moderne mens. Dat is de gedachte dat de "moderniteit" vroeg of laat de hele wereld over zal nemen. Denk eens aan democratie. Ja de wereld is er een stuk democratischer op geworden. Maar dat wil niet zeker zeg dat over pakweg 100 jaar autoritaire regeringsvormen (ouderwets!) zeldzaam zijn geworden.Hanfo schreef:Over dat film dood is kan ik het volgende zeggen.
Er wordt verschijnen nog steeds nieuwe films en chemie.
Onlangs heeft Rollei een nieuwe laag gevoelige film uitgebracht inclusief chemie waar de top DSLR's nog een puntje aan kunnen zuigen. Kodak heeft onlangs een vernieuwde T-Max 400 aangekondigd.
Er is nog voldoende belangstelling voor het 'oude proces' door liefhebbers over de hele wereld. En dat is nog een hele grote markt bij elkaar, de wereld is groter dan dit Nikon Forum.
Naast specifieke karakter eigenschappen die men toekent aan film is moet je ook eens denken aan archief vastheid en het feit dat er veel mensen graag met hun oude analoge camera's willen werken zoals op dit forum ook blijkt.
Archiefvastheid is juist bij digitaal veel eenvoudiger en groter. Als ik zou willen, kan ik je binnen een paar uur al mijn foto's geven. En die zijn 100% gelijk aan het origineel! Dat is toch een veel beter archief dan een langzaam vergaand stapeltje velletjes!Hanfo schreef:Naast specifieke karakter eigenschappen die men toekent aan film is moet je ook eens denken aan archief vastheid en het feit dat er veel mensen graag met hun oude analoge camera's willen werken zoals op dit forum ook blijkt.
Het is mij duidelijk dat je het e.e.a. niet geheel begrijpt.PatrickP schreef:Archiefvastheid is juist bij digitaal veel eenvoudiger en groter. Als ik zou willen, kan ik je binnen een paar uur al mijn foto's geven. En die zijn 100% gelijk aan het origineel! Dat is toch een veel beter archief dan een langzaam vergaand stapeltje velletjes!Hanfo schreef:Naast specifieke karakter eigenschappen die men toekent aan film is moet je ook eens denken aan archief vastheid en het feit dat er veel mensen graag met hun oude analoge camera's willen werken zoals op dit forum ook blijkt.
Oh. Wellicht moet je het dan nog maar eens proberen uit te leggen... :mrgreen:Hanfo schreef:Het is mij duidelijk dat je het e.e.a. niet geheel begrijpt.PatrickP schreef:Archiefvastheid is juist bij digitaal veel eenvoudiger en groter. Als ik zou willen, kan ik je binnen een paar uur al mijn foto's geven. En die zijn 100% gelijk aan het origineel! Dat is toch een veel beter archief dan een langzaam vergaand stapeltje velletjes!Hanfo schreef:Naast specifieke karakter eigenschappen die men toekent aan film is moet je ook eens denken aan archief vastheid en het feit dat er veel mensen graag met hun oude analoge camera's willen werken zoals op dit forum ook blijkt.
Houd er dan wel even rekening mee dat het medium waar je digitaal op opslaat ook heel kwetsbaar is.PatrickP schreef:Archiefvastheid is juist bij digitaal veel eenvoudiger en groter.
Allemaal waar. Maar natuurlijk heb ik wel een weerwoord...Roelof schreef:Houd er dan wel even rekening mee dat het medium waar je digitaal op opslaat ook heel kwetsbaar is.PatrickP schreef:Archiefvastheid is juist bij digitaal veel eenvoudiger en groter.
Opslag op CD of DVD, sommige van die dingen blijven nog geen jaar goed.
Op harde schijf? Een crash en je bent van alles kwijt.
Net zoals ik nu geen 5.25" diskette meer in mijn computer kan stoppen, verwacht ik dat een CD met een een jaar of 15 ook niet meer in de PC past.
De bestandsformaten die in onbruik raken wordt ook steeds minder een issue; steeds meer open standaarden worden geaccepteerd en gebruikt. In dit licht zie ik bijvoorbeeld de DNG files van Adobe. En ik ben ervan overtuigd dat JPG files nog heel lang gelezen zullen kunnen worden.Roelof schreef:Ik heb van tien jaar geleden allerhande bestanden van tekstverwerkers ed, die ik nu niet meer lezen kan, niet omdat ze onleesbaar zijn, maar omdat de bestandsformaten niet meer ondersteund worden.
Je vindt het misschien niet zo'n groot probleem, maar dat is geen archiefvastheid, natuurlijk. Voor de toegankelijkheid blijf je aan het werk.Dat je af en toe de boel weer naar een nieuwe medium over met zetten vind ik niet zo'n probleem bij persoonlijk gebruik.
Tuurlijk wil dat met een fotoboek. Net zo goed als ik er eentje kan maken, kan ik er ook twee maken. En die tweede kan ik bij mijn broer neerleggen, bijvoorbeeld.Ik zou het nog veiliger kunnen maken door een schijf op m'n werk te leggen en af en toe mee te nemen om 'm weer up-to-date te maken. Probeer dat maar eens met een fotoboek!
Ik noemde een termijn van 30 jaar en ik moet zeggen dat ik er meer meer vertrouwen in heb dat jpg dan nog te lezen is dan dng.De bestandsformaten die in onbruik raken wordt ook steeds minder een issue; steeds meer open standaarden worden geaccepteerd en gebruikt. In dit licht zie ik bijvoorbeeld de DNG files van Adobe. En ik ben ervan overtuigd dat JPG files nog heel lang gelezen zullen kunnen worden.
Zelf ben ik al jaren niet meer naar de bioscoop geweest.GdP schreef:Zie je het al voor je? In de bioscoop met z’n allen kijken naar een digitale projector. Dan komt daar toch helemaal geen hond meer.![]()
Volgens mij is dat niet helemaal waar en zeker niet bij zwart-wit fotografie.nikonuts schreef:Korrels bij digitaal en film zijn anders opgebouwd.Filmkorrel (chemisch)geeft een wazig uitlopende rand en dus een zachtere overgang naar zijn buren. Het algemene beeld is een zachtere foto.Het zal ook wel een kwestie van smaak blijven. Het gebruiksgemak van digitaal is ook veel waard. Nikonuts.