vraagje over aanschaf Sigma 18-200 mm F/3.5-6.3

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Pieter

Bericht door Pieter » do mei 08 2008 8:36 pm

emdeklerk schreef:Pieter:
"APO is een aanduiding voor een coating van het glas, net zo als ED dat is bij nikon/nikkor."

Nee!
APO staat voor Apochromatisch, en dat heeft NIETS met de coating te maken. Het heeft wel te maken met glassoorten die chromatische aberratie verminderen, en in dat verband is het vergelijkbaar met de ED-aanduiding van Nikon. Overigens dacht ik dat Sigma die term ten onrechte gebruikt voor dat soort glas. Een echte Apochromaat is wel iets anders dan zo'n marketing-term. Het siert Nikon dat ze het gewoon op ED (Extra-low Dispersion) glas houdt.
Nikon kent tegenwoordig wel Nano-coating, misschien dat je daar mee in de war bent.
Bovenstaand houdt geen waarde-oordeel over Sigma in.

E.M. de Klerk
Mmm je hebt gelijk indd :roll:

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » do mei 08 2008 8:49 pm

beste newphotod60,

als de nikkor 55-200 mm voldoende zoom heeft kies dan ook zeker voor de VR uitvoering.
(deze bevalt mij eigenlijk wel heel goed)

succes met de afwegingen en alvast een goede reis!

focus2

newphotod60

Bericht door newphotod60 » do mei 08 2008 9:16 pm

Focus2 schreef:beste newphotod60,

als de nikkor 55-200 mm voldoende zoom heeft kies dan ook zeker voor de VR uitvoering.
(deze bevalt mij eigenlijk wel heel goed)

succes met de afwegingen en alvast een goede reis!

focus2
hoeveel is vr waard als ik vooral buiten fotografeer. het prijsverschil is namelijk erg groot, 139 euro of 234,00 is bijna 100 euro en ik wil ook graag een sb600 hebben. (je zal maar wensen hebben)

newphotod60

Bericht door newphotod60 » do mei 08 2008 9:47 pm

maar mijn andere vraag ging over tamron hebben die ook lenzen met een interne scherpstelmotor, en wat is daar dan weer de afkorting van :oops:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr mei 09 2008 10:38 pm

Tamron heeft voor Nikon maar een paar lenzen met interne scherpstelmotor en voor zover ik weet is daar geen speciale afkorting voor.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

newphotod60

Bericht door newphotod60 » vr mei 09 2008 10:40 pm

Roelof schreef:Tamron heeft voor Nikon maar een paar lenzen met interne scherpstelmotor en voor zover ik weet is daar geen speciale afkorting voor.
ok :) denk dat het makkelijkste is naar foka lopen en gewoon vragen wat er allemaal mogelijk is waarschijnlijk gaat dat sneller dan die lenzen zoeken op internet en goed advies is altijd handig

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”