Waar kan ik een 70-300 VR inruilen?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 25 2008 10:58 pm

Evert61 schreef:Dank Léon! Mooie tool waar ik nog wel veel meer mee kan doen!

Inmiddels even wat voorbeelden gevonden waar Patrick naar vroeg.

Het zijn 4 foto's omstreeks dezelfde tijd gemaakt.

Ik zal gemakshalve even de Exif info vermelden per (even voor hier verkleinde) foto (steeds er onder):

Afbeelding
File Name: DSC_9082.JPG
File Size: 2905k
File Date: 24-5-2008
Photo Date: 2008:05:24 21:45:36
Make (Model): NIKON CORPORATION (NIKON D50)
Dimensions: 3008 x 2000
Exposure Time: 10/400 sec
Focal Length: 70,00 mm
FNumber: F4,5
Flash: No
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Widest Aperture: F4,3
Light Meter mode: MultiSegment
35mm equivalent: 105,00 mm

Afbeelding
File Name: DSC_9083.JPG
File Size: 3122k
Photo Date: 2008:05:24 21:45:55
Exposure Time: 10/600 sec

Afbeelding
File Name: DSC_9084.JPG
File Size: 2739k
Photo Date: 2008:05:24 21:46:08
Exposure Time: 10/500 sec

Afbeelding
File Name: DSC_9086.JPG
File Size: 2425k
File Date: 25-5-2008
Photo Date: 2008:05:24 21:46:48
Dimensions: 2000 x 3008
Exposure Time: 10/200 sec
Focal Length: 270,00 mm
FNumber: F5,6
Widest Aperture: F5,0
35mm equivalent: 405,00 mm

Overdag dus geen enkel probleem. Vorig weekend heb ik 550 foto's geschoten en was er maar één die mislukt was. In de avond (dus wel zonder flits) is dat echt heel veel slechter (logisch volgens mij). En o ja, houdt er rekening mee dat het onderwerp soms gewoon RENT dus niet rustig even rond stapt/loopt. Ik ben benieuwd.... : :?:
Tja, het is wel duidelijk waarom het mis gaat. De laatste is de duidelijkste:

Exposure Time: 10/200 sec
Focal Length: 270,00 mm
FNumber: F5,6

1/20 Seconde op 270mm? Dat kan niemand stilhouden, en al kan je dat wel, dan heb je een hele grote bus haarlak nodig om je onderwerp vast te spuiten. Dat gaat natuurlijk nooit werken! Maar zelfs als je een f/2.8 objectief hebt haal je het niet echt: op 2.8 schiet je op 1/80 seconde bij dezelfde belichting. Dat lijkt me ook nog te weinig, als is het natuurlijk wel beter.

Wat me ook opvalt is dat je ze allemaal erg "hoog" belicht; ze mogen wel wat donkerder! Als je daar een stop kan winnen, dan komen we ergens: 1/160. Maar dan schiet je dus wel op f/2.8, dus weinig scherp in beeld.

Je hebt trouwens niet zoveel aan VR; als je toch al op sneller sluitertijden moet schieten vanwege het onderwerp, dan kan je de boel ook wel vasthouden zonder VR.

Blijft er nog een ding, niet onbelangrijk, wat de sluitertijd kan veranderen: de ISO waarde. Die zie ik er niet bij staan... Die kan je best flink opschroeven; liever wat ruis dan een bewogen foto! Die waarden wil ik nog wel even van je weten (mijn plugin werkt niet meer met de nieuwe Firefox, dus ik kan niet zien of deze info in de foto's zit...).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Evert61

Bericht door Evert61 » wo jun 25 2008 11:10 pm

De ISO waarde staan op de betreffende foto's op 1600. Wat je dus zegt, Patrick, is dat ik met de overige instellingen aan de slag moet. Ik werk bijna altijd met de P-stand, omdat - zo heb ik tenminste begrepen - deze automatisch de belichting aanpast. De sportstand heb ik ook wel geprobeerd maar die maakt het zo mogelijk alleen maar slechter in die omstandigheden. Ik zal de VR zaterdag eens uitzetten en kijken wat het verschil maakt (of niet).

Vledder

Bericht door Vledder » wo jun 25 2008 11:17 pm

Het lijkt dat de lichtomstandigheden redelijk constant zijn. Ik zou dan met een hoge ISO éénmalig lichtmeten met bijvoorbeeld F5,6 (heb je wel nodig voor een beetje scherptediepte) dan de juiste waarde op M-stand instellen. De kleur van gras schijn redelijk dichtbij gemidddeld grijs te liggen dus dat is een voordeel qua lichtmeten. Eventueel een stopje onderbelichten t.b.v. een snellere sluitertijd en dit rechttrekken in de workflow (wel in NEF werken !!). Het is het proberen waard !

Evert61

Bericht door Evert61 » wo jun 25 2008 11:19 pm

Vledder schreef:Helpt het je misschien om eens wat voetbalfoto's te bekijken van Soenar Chamid http://www.sportfotografie.nl/ en zijn eventuele exifgegevens te bekijken
Call me stupid maar waar vind ik die informatie? Ik zie wel de foto's maar geen verdere info. :oops:

En uh... wat betekent TS ?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 25 2008 11:38 pm

Evert61 schreef:En uh... wat betekent TS ?
Topic starter. Dus in gewoon Nederlands: degene die het draadje gestart is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 25 2008 11:42 pm

Evert61 schreef:De ISO waarde staan op de betreffende foto's op 1600. Wat je dus zegt, Patrick, is dat ik met de overige instellingen aan de slag moet. Ik werk bijna altijd met de P-stand, omdat - zo heb ik tenminste begrepen - deze automatisch de belichting aanpast. De sportstand heb ik ook wel geprobeerd maar die maakt het zo mogelijk alleen maar slechter in die omstandigheden. Ik zal de VR zaterdag eens uitzetten en kijken wat het verschil maakt (of niet).
Elke stand behalve M past de belichting automatisch aan de omstandigheden aan. Ik schiet zelf eigenlijk alleen maar in A en soms in M. Bij A stel je zelf het diafragma in, en mag de camera zorgen voor de bijbehorende sluitertijd. Ik gebruik zelf trouwens ook nooit de auto-ISO functie; die pas ik zelf snel genoeg aan als dat nodig is. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het wel handig vinden.

Vledder

Bericht door Vledder » wo jun 25 2008 11:44 pm

Evert61 schreef:
Vledder schreef:Helpt het je misschien om eens wat voetbalfoto's te bekijken van Soenar Chamid http://www.sportfotografie.nl/ en zijn eventuele exifgegevens te bekijken
Call me stupid maar waar vind ik die informatie? Ik zie wel de foto's maar geen verdere info. :oops:

En uh... wat betekent TS ?
Gewoon foto even bekijken (rechtstreeks vanaf de site of even opslaan op je pc) via een exif viewer http://www.opanda.com/en/iexif/

Let op, de exif is niet altijd aanwezig in dit soort foto's.

Evert61

Bericht door Evert61 » wo jun 25 2008 11:45 pm

Vledder schreef:..... dan de juiste waarde op M-stand instellen. De kleur van gras schijn redelijk dichtbij gemidddeld grijs te liggen dus dat is een voordeel qua lichtmeten.....
Nou moet je weten dat ik nu midden in een verhuizing zit en de handleiding van mijn toestel in één van de dozen zit 8) :)

Maar ik heb even binnen getest net (zij het wel met wat minder bewegende zaken) maar dit is een prachttip, waarvoor dank! Ik ga de komende dagen maar even naar buiten in de schemer/donker en experimenteren voor zaterdag...

Weet je alleen nog of het mogelijk is om lichtmeting met de D50 uit te voeren toevallig? Zoals gezegd, ik kan het niet even opzoeken in de manual momenteel....

En Patrick, bedankt voor de TS uitleg :lol: en iedereen verder bedankt voor alle reacties.... ik denk dat jullie me een boel euros gaan besparen en wellicht op zoek kan naar een groothoek want dat is ook nog een wens van me :P

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

vergissing misschien?

Bericht door George Fennes » wo jun 25 2008 11:53 pm

Evert61 zegt dat de ISO op 1600 staat.
Het kan aan mij liggen maar ik kan dat moeilijk geloven 160 ISO komt eerder overeen met de sluitertijden en diafragma's.
Het is overdag en redelijk goed licht.
Dus de ISO op 640 of 800 zetten en dan nog eens zien of er niet een beter resultaat te halen is met alle verder gegeven suggesties.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Evert61

Re: vergissing misschien?

Bericht door Evert61 » do jun 26 2008 12:00 am

George Fennes schreef:Evert61 zegt dat de ISO op 1600 staat.
Het kan aan mij liggen maar ik kan dat moeilijk geloven
Tja, George... het staat er toch echt, zowel op de info als op mijn toestel :lol:
Maar ik ga met alle tips aan de slag, en zie wat er uit gaat komen!

Afbeelding

Vledder

Bericht door Vledder » do jun 26 2008 12:15 am

Ik ga het je uitleggen zoals ik het zelf ook doe, dus wat mijn eigen voorkeur heeft; stel je camera in op de A-stand, dit is de diafragma voorkeuze (dit is een zogenaamde half automaat stand, net als de S-stand, de M-stand is volledig manueel en de P-stand is volledig automatisch). Kies het gewenste diafragma (F-getal), bijvoorbeeld F5.6

Zoom beeldvullend in op het groene gras en activeer de belichtingsmeter door de ontspanknop licht in te drukken. Je camera geeft nu in de zoeker en het LCD scherm een aantal waarden, waaronder de door jou ingestelde F-waarde en de sluitertijd die door de camera automatisch is geselecteerd. Bijvoorbeeld F5,6 & 100 (1/100ste van een seconde). Schakel nu over naar de M-stand en stel het diafragma in op 5,6 en de sluitertijd in op 100. En nu ..... fotograferen. Stel dat je nu een foto maakt waarbij een grote lamp normaal gesproken de belichting van de wijs brengt, dat zal je nu niet gebeuren. Let op.... als je klaar bent met fotograferen of van buiten naar binnen gaat om verder foto's te maken, dan veranderd je lichtsituatie dus ook en moet je of opnieuw meten of op de volledige of halfautomaat stand overschakelen. De programma stand (P) geniet wat mij betreft niet de voorkeur, maar dat is persoonlijk.

En nu ga ik slapen. :mrgreen:

Succes en misschien tot morgen.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » do jun 26 2008 8:54 am

Lijkt me omslachtige methode Vledder.
Er zit een handig knopje op de camara <AE> Die moet je wel zo instellen dat hij de lichtmeting vasthoudt na indrukken.
Je richt op gras, drukt op <AE> knopje, en houdt deze ingedrukt de instellingen blijven "vast" staan. Druk ontspanknop half in voor scherpstelling en schieten maar.
Hoef je zelf geen waarden te onthouden. Maak het jezelf makkelijk.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Evert61

Bericht door Evert61 » do jun 26 2008 6:24 pm

Vledder schreef:Zoom beeldvullend in op het groene gras...
Waarom op groen? Dat is toch "donkerder" van kleur dan de gezichten en de kleuren van de uniformen bijvoorbeeld?

Ik heb even in huis getest (heb toevallig een groen bankstel :) ) en een foto van mijn vrouw gemaakt volgens jouw procedure. Dan krijg ik sterk overbelichte foto's.
Stel ik de belichting in op het gezicht van mijn vrouw volgens dezelfde procedure, dan krijg ik wel een mooie foto. Dus ik snap het richten op groen niet zo.... Hopelijk ben je al weer wakker genoeg om het een keer uit te leggen? :P :P

Evert61

Bericht door Evert61 » do jun 26 2008 6:27 pm

V70ORD5 schreef:Je richt op gras, drukt op <AE> knopje, en houdt deze ingedrukt de instellingen blijven "vast" staan. Druk ontspanknop half in voor scherpstelling en schieten maar.
Ik ben voor makkelijkheid! 8) Maar dit lukt me dus niet... :oops: Krijg hele lange sluitertijd en erg donkere foto's.

Als ik AE gebruik zie ik geen waarden veranderen in mijn zoeker (in de manuele stand). In het menu staat AE LOCK op ON en AE-L/AF-L op AE/AF Lock.

Wat mis ik?

Vledder

Bericht door Vledder » do jun 26 2008 6:44 pm

V70ORD5 schreef:Lijkt me omslachtige methode Vledder.
Er zit een handig knopje op de camara <AE> Die moet je wel zo instellen dat hij de lichtmeting vasthoudt na indrukken.
Je richt op gras, drukt op <AE> knopje, en houdt deze ingedrukt de instellingen blijven "vast" staan. Druk ontspanknop half in voor scherpstelling en schieten maar.
Hoef je zelf geen waarden te onthouden. Maak het jezelf makkelijk.
Nee is niet omslachting, jouw methode gebruik ik ook, zij het, als ik de belichitng wil corrigeren bij 1 of 2 foto's. Als Evert61 de hele avond (onder gelijkblijvende verlichting) staat te fotograferen dan heeft ie met de AE knop ingedrukt houden een gebleseerde duim. :cry:

Als ik bijvoorbeeld een modelreportage schiet (wederom onder gelijkblijvende lichtomstandigheden) dan hanteer ik deze methode altijd consequent en dit leid per definitie tot een consequente belichting van de gehele reportage en dat is wel zo prettig. 8)

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”