50mm 1.2 AI-s iemand ervaring?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr okt 12 2007 9:20 pm

Frans schreef:De lens die jij net gekocht hebt is een 1 : 2 ipv de door jouw bedoelde 1 : 1.2, is dus veel minder lichtsterk !!.
Kijk nog maar eens goed naar de advertentie op speurders.
:oops: dat krijg je als dit snel tussen het bedrijf door doet. Ik kan er wel om lachen ben er evengoed blij mee voor Euro 75.

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » vr okt 12 2007 9:58 pm

Je krijgt voor dat geld in ieder geval wel een mooie Nikomat met standaardlens.
Ook helemaal niet verkeerd !!
Misschien het begin van een verzameling ??

Groeten Frans

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do okt 18 2007 3:05 pm

emdeklerk schreef:Ik hoop dat er wat documentatie bij zit. Ik kan je eventueel wel een fotokopie van de handleiding van het objectief sturen.

Als het goed werkt heb je een mooie camera plus objectief.
Hij is binnen! Gisteravond zelf schoongemaakt, ziet er redelijk netjes uit voor z'n 40 jaar en alles werkt.

Wat is ie zwaar voor zo'n klein ding, een brok degelijkheid!

Ik ben benieuwd naar de beelden met de 50 2.0 die inderdaad pre-AI is dus voor mij alleen bruikbaar op de FT2. Toch nog maar een keer die 50 1.2 AI-s dan ...

Handleiding heb ik inmiddels opgesnord op het web, bedankt voor het aanbod!

Als ik de eerste foto's heb zal ik wat posten.

mikemix

Bericht door mikemix » do okt 18 2007 3:20 pm

Veel plezier ermee Skip, 2.0 blijft toch fijn schieten met weinig licht hoor.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do okt 18 2007 3:32 pm

mikemix schreef:Veel plezier ermee Skip, 2.0 blijft toch fijn schieten met weinig licht hoor.
Dank je, 2.0 is inderdaad niet behelpen :)

Schijnt verder een prima objectief te zijn (bron www.naturfotograf.com, Bjørn Rørslett). En dat voor € 75 met een FT2 er bij :)

50 mm f/2 Nikkor
[non-AI, AI]
5
(F5)
5
(D1X)

5+
(D2H)

4.5-5
(D2X)

I was genuinely surprised with the test results of this humble normal lens. It delivers sharp and contrasty images already at wide apertures. Even at f/2, there is just a trace of flare and corner softness, and beyond f/2.8 it renders excellent image quality. Despite its multi-coating, some flare and ghosting result when the lens is pointed towards the sun, so be careful in that situation. The 6-bladed aperture can give some not-so-nice ghosts and while these normally are well controlled, they become much more obvious for IR photography.
To show age doesn't mean a thing, this lens is probably one of the sharpest Nikkors I've deployed on my D2H. A pity it isn't comfortable with my D70 because of the AI construction.

For use on the D2X, you should be aware of the less than perfectly flat field of this lens. Centre of the image is very very sharp with D2X, but you can see a slight deterioration of quality towards the corners, thus preventing the lens from getting a perfect score with this camera.

The earlier, non-AI models are engraved "H" or "H·C", the latter being multicoated. Optically, both are fine performers as is the AI model.

---------------------------------

Maar, zien is geloven :wink:

Jos van Zetten

Bericht door Jos van Zetten » za okt 20 2007 9:51 pm

Ik had op mijn F3 een 50 1:2 AI, deze had mijn voorkeur boven de 50 1:1.8 AIs die ik ook had.
De 1:1.4 en 1:1.2 heb ik geen ervaring mee.

Mooi stukje glas.

Jos

cat

Bericht door cat » za okt 20 2007 10:07 pm

Skippy,

Ik heb de 1.8 50 mm en ben daar zeer tevreden over. Lekker lichtsterk. De 1.2 50 mm zal dat alleen maar overtreffen. Succes met je aankoop en gefeliciteerd.

Groet Cat

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma apr 07 2008 9:53 pm

Toch nog even een oud draadje opgeduikeld over de 50mm f/1.2. Ik heb nog een 'lichtsterk gaatje' over tussen de 28 en 85mm. Eerdaags heb ik wat concertwerk te doen en wil graag over een lichtsterke 50mm beschikken.

Nu denk ik dat te kunnen oplossen met een 50mm f/1.2 Ais maar twijfel tussen deze en de 50mm f/1.4 Afd. Laatse heeft de AF en dat kan soms toch wel handig zijn. Of niet ?

Wat zouden jullie doen ?? (als er geen prijsverschil was en je mocht er eentje uitzoeken) :)

Ben benieuwd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma apr 07 2008 10:01 pm

a90 schreef:Wat zouden jullie doen ?? (als er geen prijsverschil was en je mocht er eentje uitzoeken) :)
Voor de concerten een Nikkor AF-D 50mm f1.4 (autofocus lijkt me toch wel essentieel bij bewegende onderwerpen) en voor de heb een Zeiss MF 50mm f1.4 er bij :)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma apr 07 2008 10:09 pm

:mrgreen: het is klassiek, ik zie ze nog niet rondhollen met de alt-violen :)

De Zeiss heb ik bekeken maar volgens Bjorn heeft deze een: "weird or downright ugly bokeh" :shock: en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten :(

link
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma apr 07 2008 10:15 pm

a90 schreef:De Zeiss heb ik bekeken maar volgens Bjorn heeft deze een: "weird or downright ugly bokeh" :shock: en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten :(
Daar heb je gelijk in mooi mooie mooier mooist bokeh moeten we hebben.

Maar ik vind de foto's gemaakt met de Nikkor 50 1.4 zeker niet slecht hoor.

Ach, misschien dat ze ter gelegenheid van het Nikkor 75-jubileum met een mooie AF-S 50mm komen. Met Nano :)

yoyo

Bericht door yoyo » ma apr 07 2008 10:25 pm

Ik zou ook de AF Nikkor 50mm f/1.4D nemen. De verschillen zijn te klein om ergens anders op uit te komen. Je zou hooguit kunnen wachten op één van deze twee :

Afbeelding Afbeelding

:D

(en dat doe ik...)
It has got to have VR, A SWM and Nano-nano... (bieb-bieb) :)

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma apr 07 2008 10:33 pm

a90 schreef::mrgreen: het is klassiek, ik zie ze nog niet rondhollen met de alt-violen :)

De Zeiss heb ik bekeken maar volgens Bjorn heeft deze een: "weird or downright ugly bokeh" :shock: en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten :(

link
Zeiss heeft ook een 50 mm 2.0 Macro. Deze is stukken beter dan de 1.4.

http://www.photozone.de/Reviews/46-niko ... est-report

GdP

Bericht door GdP » di apr 08 2008 12:19 am

Ik heb de Nikon 50mm f/1.4 AF-D in mijn bezit gehad. Het is gewoon een objectief van grote klasse. Maar ik gebruikte hem te weinig. Daar ik ook nog de Nikon 50mm f/1.4 Ai in mijn bezit heb zag ik geen reden om de AF-D te houden.
Volgens mij zijn deze optisch aan elkaar gelijk, omdat ik tussen deze twee geen verschil kon waarnemen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 08 2008 12:29 am

GdP schreef:Ik heb de Nikon 50mm f/1.4 AF-D in mijn bezit gehad. Het is gewoon een objectief van grote klasse. Maar ik gebruikte hem te weinig. Daar ik ook nog de Nikon 50mm f/1.4 Ai in mijn bezit heb zag ik geen reden om de AF-D te houden.
Volgens mij zijn deze optisch aan elkaar gelijk, omdat ik tussen deze twee geen verschil kon waarnemen.
Waarom heb je de modernste dan niet gehouden Gerrit? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”