Standknop D7000 geen macro, D5100 wel macro!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
oud0001

Re: Standknop D7000 geen macro, D5100 wel macro!

Bericht door oud0001 » vr dec 09 2011 3:52 pm

Hebben we tegenwoordig minimum eisen om hier te mogen communiceren? :roll:
Waar is het toelatingsexamen basis kennis?

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door hoorn666 » vr dec 09 2011 3:56 pm

Tuihanti schreef:Hebben we tegenwoordig minimum eisen om hier te mogen communiceren? :roll:
Waar is het toelatingsexamen basis kennis?
Sorry hoor als jij je zo aangesproken voelt.
Maar als we hier moeten gaan praten over zolang het dingetje openstaat en op dat zwarte dingetje licht valt, wat afhankelijk is van het gat in dat glazen dingetje aan de voorkant kan er een foto worden gemaakt als het ene zwarte dingetje maar genoeg zin heeft om de binnenkomende lichtdingetjes te willen zien of horen.

Zonde van die 1000 euro en ik hou het voor gezien.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » vr dec 09 2011 4:25 pm

Remco v/d Sanden schreef:
hoorn666 schreef: Op deze vragen kunnen dan antwoorden worden gegeven waarin termen worden gebruikt die common sense zijn.
Mee eens, noem het de eerste basisvaardigheden die je moet weten als je een SLR gebruikt, of zo snel mogelijk dient te weten. Zaken als, Wat is ISO, Diafragma, Sluitersnelheid etc., wat doet het, waar gebruik ik het voor, en hoe pas ik het toe.
Niets in de vraag van dhr/mvr dSpier wijst erop dat ze die kennis niet hebben, sterker nog de buurman kocht een Nikon omdat dSpier zulke fijne ervaringen heeft.
Ze zitten de camara's ook nog eens gezellig te vergelijken, en toen viel de macrofunctie van de D5100 op. Zelfs dat hebben ze vergeleken met verschillende objectieven...
Ze kwamen er niet uit, en dSpier meld zich op dit forum, en stelt de bewuste vraag.. Naar het andwoord moet hij/zij inmiddels ver graven. Want er zijn hier meer off topic dan gerichte andwoorden geschreven....
Als ik dit als instapper zou lezen, zou ik hier nooit durven posten...

Fijn weekend :wink:
in mijn DoKa zie ik niets...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 09 2011 4:35 pm

Het is hier inderdaad weer gezellig. Lees voor de grap de originele posting eens. Jullie zijn ver afgedwaald... :frown:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 09 2011 4:59 pm

Daar heb je helemaal gelijk in. :twisted:

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr dec 09 2011 5:20 pm

Remco v/d Sanden schreef:
hoorn666 schreef: Op deze vragen kunnen dan antwoorden worden gegeven waarin termen worden gebruikt die common sense zijn.
Mee eens, noem het de eerste basisvaardigheden die je moet weten als je een SLR gebruikt, of zo snel mogelijk dient te weten. Zaken als, Wat is ISO, Diafragma, Sluitersnelheid etc., wat doet het, waar gebruik ik het voor, en hoe pas ik het toe.
Sorry, maar dat is JOUW mening dat je dat MOET weten, want dat is namelijk helemaal niet nodig. Sommige mensen zijn heel tevreden met een DSLR die op de automatische stand staat en hebben helemaal geen behoefte om iets meer ervan te weten.
Groetjes,
Jaap

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » vr dec 09 2011 5:33 pm

jvdk schreef:
Sorry, maar dat is JOUW mening dat je dat MOET weten, want dat is namelijk helemaal niet nodig. Sommige mensen zijn heel tevreden met een DSLR die op de automatische stand staat en hebben helemaal geen behoefte om iets meer ervan te weten.
Dat is idd mijn mening :D
Mijn mening is dat je toch wel enige basiskennis moet opdoen ( voor of tijdens ) als je iets gaat doen of iets gaat gebruiken/bedienen. Of dit nou een fotocamera bedienen is, een motorfiets besturen, of de nieuwste I-Phone4s kopen om er vervolgens alleen maar mee te kunnen bellen... Het lijkt me niet meer dan logisch dat je iets gaat bedienen of kopen wat op je eigen niveau ligt zodat je er goed mee overweg kan, of je koopt een stap hoger wetende dat je er tijd in zal moeten investeren om de benodigde kennis op te doen.

Anders ben je imo jezelf voor de gek aan het houden.

Ik weet het, misschien een héél extreme gedachte, mensen die proberen ergens moeite voor te doen, maar wel mijn overtuiging :wink:
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr dec 09 2011 5:36 pm

Dit ontspoort allemaal weer heerlijk.

Uit de openingsvraag blijkt dus duidelijk dat vraagsteller denkt dat het maken van macro-foto's afhankelijk is van een pretstandenknopje. Sterker nog: hij geeft aan niet over de kennis te beschikken om dit afdoend te evalueren en te ontdekken dat de camera-instellingen die "onder" zo'n knopje zitten ook gewoon met de hand in te stellen zijn.
En DAAR ging bijvoorbeeld mijn illustratieve betoog over.

Dan volgen er, het Nikon-club-forum indachtig, allemaal meningen en - vergeef me - kreten, ook nadat ik de gewaardeerde forummers uitnodigde dan gaten te schieten in mijn betoog, terwijl ik later ook nog maar eens verzocht de openingsvraag opnieuw te lezen, want daar ging het uiteindelijk om.

Wat lees ik dan van jvdk: "Sorry, maar dat is JOUW mening dat je dat MOET weten, want dat is namelijk helemaal niet nodig. Sommige mensen zijn heel tevreden met een DSLR die op de automatische stand staat en hebben helemaal geen behoefte om iets meer ervan te weten."

Wat dus in tegenspraak is met juist die openingsvraag, de vraagsteller heeft kennelijk WEL de behoefte er iets meer van te weten, er worden hem ook wat handvaten gegeven om die kennis op te doen.

Nee, niemand MOET iets, iedereen MAG alles. Dit is het Nederlandse totaal vrijblijvende poldermodel in optima forma, waarin echte kennis meestal plaats maakt voor halfzachte opinies en waar echte vaardigheden kennelijk bestaan uit het vermogen het juiste knopje te kiezen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 09 2011 5:48 pm

Ik gok dat hier een moderator gaat ingrijpen... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » vr dec 09 2011 6:29 pm

emdeklerk schreef:Dit ontspoort allemaal weer heerlijk.

Uit de openingsvraag blijkt dus duidelijk dat vraagsteller denkt dat het maken van macro-foto's afhankelijk is van een pretstandenknopje. Sterker nog: hij geeft aan niet over de kennis te beschikken om dit afdoend te evalueren en te ontdekken dat de camera-instellingen die "onder" zo'n knopje zitten ook gewoon met de hand in te stellen zijn.
En DAAR ging bijvoorbeeld mijn illustratieve betoog over.

Dan volgen er, het Nikon-club-forum indachtig, allemaal meningen en - vergeef me - kreten, ook nadat ik de gewaardeerde forummers uitnodigde dan gaten te schieten in mijn betoog, terwijl ik later ook nog maar eens verzocht de openingsvraag opnieuw te lezen, want daar ging het uiteindelijk om.

Wat lees ik dan van jvdk: "Sorry, maar dat is JOUW mening dat je dat MOET weten, want dat is namelijk helemaal niet nodig. Sommige mensen zijn heel tevreden met een DSLR die op de automatische stand staat en hebben helemaal geen behoefte om iets meer ervan te weten."

Wat dus in tegenspraak is met juist die openingsvraag, de vraagsteller heeft kennelijk WEL de behoefte er iets meer van te weten, er worden hem ook wat handvaten gegeven om die kennis op te doen.

Nee, niemand MOET iets, iedereen MAG alles. Dit is het Nederlandse totaal vrijblijvende poldermodel in optima forma, waarin echte kennis meestal plaats maakt voor halfzachte opinies en waar echte vaardigheden kennelijk bestaan uit het vermogen het juiste knopje te kiezen.
Dat is helemaal niet in tegenspraak, de TS wil dus wel meer weten, nou goed, dan hoeft er alleen het advies gegeven te worden om de waardes van ISO, sluitertijd en diafragma over te nemen.
De rest is dus gewoon geneuzel.
Overigens geef ik Patrick gelijk, een mod zou best eens kunnen opschonen hier.
Groetjes,
Jaap

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » vr dec 09 2011 6:58 pm

dspier schreef:Hallo,
Ik heb zelf een D7000. Vanwege mijn ervaringen kocht mijn buurman een D5100 met een standaard 18-55 VR kitlens.

Toen we gingen vergelijken bleek dat de D5100 wel macro op de standknop heeft en mijn D7000 niet.
D5100 standknopAfbeelding

Als ik zijn 18-55 kitlens plaats kan ik niet dezelfde macro opnamen maken als mijn buurman met zijn standknop in macro. Het verschil zit dus in de body en niet in de lens. Is macro een software optie of zitten er in de D5100 constructieve aanpassingen die de D7000 niet heeft (zoja, wat zijn deze dan)?

Dick
Het antwoord op de vraag is al lang door Jan gegeven. Zet de schakelaar op "scene" en draai aan het instelwiel. En ziedaar: keuze uit 19 standen, waaronder ook Macro. Het zit dus wel op de D7000, maar het is iets verder weg. Geen probleem, omdat je die standen idd helemaal niet nodig hebt en de meeste D7000 gebruikers ze dan ook niet gebruiken ( misschien ook niet eens weten dat de D7000 dat wel aan boord heeft :lol: in tegenstelling tot de D300 en hoger).

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr dec 09 2011 10:27 pm

Beste mede forum en nikon-club-leden, er moet met iets van het hart.
Hier off-topic maar wel naar aanleiding van (en daarom mag het verplaatst worden naar ik weet niet waar):

Er is een soort standaardreactie als een (meestal feitelijk of ogenschijnlijk onervaren) TS een simpele vraag stelt dat forumleden over elkaar heen buitelen in adviezen en het onderling bestrijden daarvan. TS laat veelal niet meer van zich horen. Het draadje loopt 4 tot 6 of nog meer pagina's door, meestal zonder eindconclusie. Ik voel me wel eens gegeneerd. Ik blijf meedoen met adviezen omdat ik toch wel eens bedankjes krijg voor het opgeloste probleem. Dat gebeurt soms via het forum en soms daarbuiten. Aan de andere kant word ik steeds voorzichtiger met adviezen omdat ze vaak aangevochten worden. Er is meestal ook niet één waarheid maar waarom moet die dan toch bevochten worden? Als ik iets doms schrijf (ook wel eens gebeurd) dan ben ik dankbaar voor de correctie.

Een gedachte is om een kennisbestand te maken. Zoals de discussies hier lopen, zal dat niet gauw tot overeenstemming leiden.

Kijk eens wat vaker of wat iemand beweert, ook zou kunnen in plaats van het beter te willen weten. (ja en ik ben de eerste om toe te geven dat ik vast ook wel eens hiertegen gezondigd heb).

Vriendelijke groet,
Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 09 2011 10:52 pm

Zoals al een paar maal gemeld gaan we een knowledgebase opzetten. Een kennisbank. Geen meningenbank. Ik hoop dat dat ook wat van dit soort draadjes gaat voorkomen. Maar dat is niet het doel op zich...

Verder; het is een forum. Het forum dat zijn we met z'n allen. Wij als NCN faciliteren het en het moderatorteam probeert e.e.a. niet teveel uit de hand te laten lopen zonder al te snel in te grijpen. Men hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar elkaar vriendelijk tegemoet treden lijkt me wel het minste. En geef in elkaar in ieder geval het voordeel van de twijfel als je je afvraagt als iets op meerdere manieren gelezen kan worden.

Een slotje lijkt mij het beste. De vraag van de TS is inmiddels al meer dan beantwoord.

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”