Nut van lichtsterkte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
flitslicht

Re: Nut van lichtsterkte

Bericht door flitslicht » za jun 04 2011 11:59 am

Léon Obers schreef: Die Link van Flistlicht geeft onbetrouwbare metingen en conclusies.
Ik ben heel benieuwd hoe je daar achter bent gekomen...
Léon Obers schreef: Vandaar dat ik verwijs naar informatie over T-stops bij Wikipedia en de informatie die Zeiss zelf gebruikt voor haar Cine-lenzen, wat maximaal een verschil geeft van 0.1 diafragmawaarde. Ik beschouw de informatie van Zeiss een stuk betrouwbaarder dan een of ander meettabelletje op een onbekende wijze verkregen van een gebruiker op een foto-forum.
Zeiss geeft geen informatie over Nikon lenzen. Die 'gebruiker op een foto-forum' is overigens wel een hoog gerespecteerde 'engineer' die er keer op keer blijk van geeft dat ze precies weet waar ze mee bezig is. Haar metingen lijken me een stuk betrouwbaarder dan het klakkeloos vermeldingen van de ene fabrikant van toepassing verklaren op de producten van een andere fabrikant.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » za jun 04 2011 12:05 pm

george013 schreef:@jantom

Je hebt een sensor die bewerkt wordt door lichtstralen. Bij een bepaalde hoeveelheid lichtenergie geven ze een mooi signaal af die verwerkt kan worden tot een foto.
Die lichtstralen komen door het objectief op je sensor. De hoeveelheid die je doorlaat kun je beinvloeden door je diafragma en sluitertijd.
De lichtstralen die aan de voorkant je lens willen binnen gaan, komen niet allemaal op de sensor terecht. Een gedeelte wordt gereflecteerd, een gedeelte wordt geabsorbeerd.
Met veel glas achter elkaar, grotere lenzen, is dit absorbtiegedeelte groter geworden. Maar de definitie van je diafragma houdt hier geen rekening meen, evenals je sluitertijd.
Even snel gegoogled op glas en transmissie http://www.materiaalkunde.noordhoff.nl/ ... 004d08.pdf. Dit gedeelte gaat over coatingen geloof ik.

Ik ben er ook van overtuigd, zo uit het niets, dat de fabrikanten van lichtmeters hier ook rekening mee houden

George
Een verhaal waar ik me wel in kan vinden. Je schrijft het anders dan ik dat zou doen - ik zie zelf geen bewerking van de sensor door het licht maar ik begrijp het allemaal.
Zo heeft iedereen wel zijn manier om wat duidelijk maken en je schrijft geen abacadabra.
Er vindt zeker ook reflectie plaats (niet al het licht gaat het glas in) en er wordt ook licht geabsorbeerd (in het lenzenstelsel). Denk ook aan stralen die de binnenkant van de lensbarrel (hoe luidt dat Nederlandse woord?) raken: die worden uitgedoofd.
Het diafragma is een verhouding en bij de constructie daarvan wordt echt geen rekening gehouden met lichtverlies in het objectief. En de snelheid van de sluiter wijkt bijna altijd af van de nominale waarde. En toch is het nog mogelijk goede foto's te maken :D .
Ik heb eigenlijk nooit gekke dingen meegemaakt met belichting; bij Kodachrome maakte ik altijd een trapje van een half diafragma en soms was de juiste belichting verantwoordelijk voor de beste dia en soms een van de andere opnamen. Het gaat dan toch om een geringe afwijking.
Maar met mijn 800mm objectief moest ik altijd wel een stop extra knijpen (of was het andersom). Dat had te maken met het feit dat de Nikon F een relatief kleine spiegel heeft en dan wil er een gedeelte van het licht niet meedoen aan de lichtmeting. Mensen onttrekken zich ook weleens aan iets (denk ik dan).
Het wordt lastiger als ik een aantal foto's maak waarbij er toch duidelijk verschil in densiteit is. Ik dacht dat het onderwerp daarover ging maar ik zie het verband inmiddels al niet meer zo....
Het onderwerp is toch interessanter dan ik ik eerst dacht. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Nog iets: als je constateert dat er sprake is van een afwijking bij de lichtmeting dan kan je dat toch wel corrigeren? Ik heb dit altijd kunnen doen en zelfs mijn digitale camera's hebben die mogelijkheid. Als ik fabrikant van lichtmeters zou zijn dan wil ik het liefst meters op de markt brengen die zuiver zijn afgesteld maar die wel een mogelijkheid tot compensatie bieden. Zo had Nikon Photomic-meters (voor de Nikon F) die een compensatie hadden voor het soort matglas dat in de camera werd gebruikt. Het ene matglas liet namelijk meer licht door dan het andere.

oud0001

Bericht door oud0001 » za jun 04 2011 12:23 pm

Kortweg komt er niet uit wat je er in stopt.
Een objectief is geen nauwkeurig instrument maar, en instrument waarmee je de werkelijkheid kunt benaderen. Dat veroorzaakt door de interne tollerantie van het objectief.
Onder die tollerantie valt de tollerantie van het mechaniek dat het diafragma aanstuurt, de weerstand van het glaswerk, coating en verliezen door absorbtie en reflexie in het objectief.
Het komt echter wel dicht genoeg bij om niet als storend te worden ervaren.

Als het dan een keer helemaal moet kloppen kun je een sluitertijden trapje maken.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 12:29 pm

Dag Tuihanti

Kort en bondig!
Maar ik vind wel dat je niet helemaal recht doet aan de instrumentenbouwer (wie het ook zij en wat het ook betreft!).
Instrumenten zijn nooit echt perfect maar mannen spelen er graag mee - nu doe ik een groep tekort...

oud0001

Bericht door oud0001 » za jun 04 2011 12:52 pm

Ik denk dat een instrumenten bouwer zich er niet aan zal storen.
Die zal wel op de hoogte zijn van het feit dat een objectief niet op alle vlakken nauwkeurig is.

100% precies is ook moeilijk te benaderen als het betaalbaar moet blijven.

Ik vraag me af waarom er nog niemand op het idee is gekomen om het diafragma en sluitertijd traploos te maken.
Dan zou je veel nauwkeurigere resultaten kunnen krijgen.
Op het gebied van de electronica zou dat geen probleem moeten zijn.
Mechanisch mogelijk iets lastiger en natuurlijk het kosten plaatje maar, waarom niet?
Als men dan ook nog eens glas kan gaan maken dat geen enkele verstoringen meer heeft krijg je een lichtsterk obejectief dat binnen de gestelde grenzen perfecte belichting kan maken.
Perfect in de zin van voor het oog onzichtbaar.

Sorry, zat even te dwalen in de krochten van mijn brein. :wink:

flitslicht

Bericht door flitslicht » za jun 04 2011 12:56 pm

Tuihanti schreef: Ik vraag me af waarom er nog niemand op het idee is gekomen om het diafragma en sluitertijd traploos te maken.
Coolpixjes doen dat al lang. Hogere nauwkeurigheid dan 1/3 stop heb je niet nodig. Wat wel fijn is is dat je stapjes hebt zodat je trapjes kan maken en een belichting weer kan terugvinden. Een flitsinstallatie met traploos verstelbare flitsenergie is een regelrechte ramp; je kan nooit twee lampen precies hetzelfde zetten zonder uitgebreid te meten en een verhoging met een derde stop is ook praktisch onuitvoerbaar.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 1:19 pm

Tuihanti:

Technisch kan alles - in ieder geval heel erg veel. Wacht maar af want de ontwikkelingen stoppen niet.
Maar verwacht nooit een 100% perfect objectief en dat zeker niet bij een lichtsterke versie. Maar ik sluit niets meer uit.

Van oudsher geniet men al van het gebruik van een irisdiafragma (daarvóór waren er diafragmaplaatjes). Het heeft niet echt zin -en daar was men vroeger al achter gekomen- om voorzieningen als een sluiter uit te rusten met nog meer tussenstanden dan er al waren aangebracht.
Het was in die tijd B-25-50-100 (/ seconde) voor de eenvoudige camera's . Het was allemaal mechanisch met een veertje op spanning of pneumatisch. Er waren toen veel varianten.
Maar bij een irisdiafragma is het eenvoudig mogelijk (tussenstanden te gebruiken) - er zijn wel waarden aangebracht maar met de instelring kan gewoon een tussenwaarde worden gekozen.
En ik moet in het bezit van van een Nikon camera waarvan de sluiter elke sluitertijd kan produceren die nodig is voor een juiste belichting.
Eigenlijk zijn we met zijn allen al heel ver.

En dromen mag - fantaseren ook.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jun 04 2011 6:02 pm

Jantom:
"Door een kleinbeeldobjectief zoals mijn GN-Nikkor 45mm met een gemiddeld diafragma (we nemen 1:5.6) komt een hoeveelheid licht. / Door een ander objectief (mijn 45 cm Voigtländer-objectief) met eenzelfde diafragmawaarde komt niet dezelfde hoeveelheid licht maar er gaat veel meer licht doorheen. Heel logisch."

Hoezo "heel logisch"? f/5,6 is f/5,6 en dat zou eenzelfde hoeveelheid licht moeten geven. Het is helemaal niet logisch dat het ene 45mm-objectief bij f/5,6 een andere belichting geeft dan het andere 45mm-objectief bij f/5,6. Het verschil zal nooit meer dan 1/3 stop zijn. Echt niet. Gewoon omdat de lichttransmissie is meegenomen.

Heb je het al eens gemeten bij werkdiafragma? Dus niet met volle opening en daarbij vertrouwend op de correcte doorgave van de diafragmasimulatie? Dus door ieder objectief op f/5,6 of f/8 te zetten en te meten met de scherptediepteknop ingedrukt?

Als ik met ieder van mijn 22 Nikkors een proefopname maak bij dezelfde diafragma-instelling (zeg f/5,6) krijg ik geen andere belichting - hooguit wat onderlinge verschillen die ruimschoots binnen de genoemde 1/3 stop zitten. Of ik die opname nu maak met een 3,5/15mm of met een 2,8/180mm.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 6:17 pm

emdeklerk schreef:Jantom:
"Door een kleinbeeldobjectief zoals mijn GN-Nikkor 45mm met een gemiddeld diafragma (we nemen 1:5.6) komt een hoeveelheid licht. / Door een ander objectief (mijn 45 cm Voigtländer-objectief) met eenzelfde diafragmawaarde komt niet dezelfde hoeveelheid licht maar er gaat veel meer licht doorheen. Heel logisch."

Hoezo "heel logisch"? f/5,6 is f/5,6 en dat zou eenzelfde hoeveelheid licht moeten geven. Het is helemaal niet logisch dat het ene 45mm-objectief bij f/5,6 een andere belichting geeft dan het andere 45mm-objectief bij f/5,6. Het verschil zal nooit meer dan 1/3 stop zijn. Echt niet. Gewoon omdat de lichttransmissie is meegenomen.

Heb je het al eens gemeten bij werkdiafragma? Dus niet met volle opening en daarbij vertrouwend op de correcte doorgave van de diafragmasimulatie? Dus door ieder objectief op f/5,6 of f/8 te zetten en te meten met de scherptediepteknop ingedrukt?

Als ik met ieder van mijn 22 Nikkors een proefopname maak bij dezelfde diafragma-instelling (zeg f/5,6) krijg ik geen andere belichting - hooguit wat onderlinge verschillen die ruimschoots binnen de genoemde 1/3 stop zitten. Of ik die opname nu maak met een 3,5/15mm of met een 2,8/180mm.
Heel logisch (daar blijf ik bij).
Je vergist je (nèt als diverse anderen) in wat ik bedoel. Het is allemaal heel eenvoudig.

Ander voorbeeld dan: Er is een groot raam en een klein raam en beide ramen laten per m2 evenveel licht door. Door welk raam gaat dan het meeste licht? Zo simpel - dat bedoel ik nu!
Dat er hieraan zoveel aandacht wordt besteed komt vreemd over. Maar ik voel me wel meer een roepende in de woestijn.

Mooi objectief die 1:3,5 15mm! Zullen we eens stereofoto's maken? Grapje, dat mag toch?

De groeten van Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 04 2011 7:40 pm

george013 schreef: Het feit dat het begrip T-stop is geintroduceerd komt juist voort uit het grote verschil in lichtdoorbaarlaatheid van de verschillende lenzen. Die verschillen bestaan dus.
Verder begrepen dat de T-stop voornamelijk gebruikt wordt bij films. Een andere belichting in dezelfde omgeving veroorzaakt door een andere lens is natuurlijk uit den boze.
Zo groot zijn die verschillen nu juist NIET (meer). Dat tonen de gegevens van Zeiss aan. Het verschil is daarbij bij alle objectieven 0.1 Dat het in vroeger tijden wellicht een groter verschil was, zal best. Film bestaat zelf ook al weer pakweg 100 jaar en de objectieven vroeger bij film hadden net als die bij fotografie niet zo'n beste coating. Bovendien gebruikte men bij film reeds veel langer dan bij fotografie erg complexe objectieven. Daar maakte het best nog wel verschil uit, had het voor film zeker wel zin om T-stops te gebruiken. De kwaliteit van coatings is inmiddels van een zodanige kwaliteit dat het in de normale fotografie te weinig verschil meer uitmaakt om daar rekening mee te hoeven houden. Zeker als je bedenkt dat de onnauwkeurigheden elders in het camerasysteem een stuk grotere verschillen teweeg brengen.
george013 schreef: Camera op statief, beeld bepalen met de kleinste lens, A- of S-voorkeur, schieten. Andere lens erop, zelfde plaatje, zelfde instellingen en bekijk het verschil in sluitertijd of diafragma. Een tweede test met een vaste instelling is ook te doen en bekijk het verschil in belichting.
Juist NIET een methode met de lens op A- of S-voorkeur. Dan betrek je namelijk de onnauwkeurigheden van het camera lichtmeetsysteem bij die testen en de keuzes die een camera maakt aan de hand van de lichtmeting. Kies ook NIET een methode waarbij de camera het diafragma aanstuurt, want daar is het Nikon systeem van diafragma-aansturing via het palletje in de objectiefmond nu juist te onnauwkeurig voor.
Het resultaat wat je ziet is een optelling van al die onnauwkeurigheden bij elkaar, waarbij het verschil in transmissie van een objectief daarin juist het absoluut kleinste aandeel heeft.

Wil je zoveel mogelijk fouten en onnauwkeurigheden beperken, gebruik je enkel een volledig manuele instelling.
Een vaste sluitertijd, en diafragma-instelling, diafragma niet met het instelwieltje op de camera, maar met de diafragmaring van het objectief, voor zover voorhanden. Een G-objectief die een dergelijke verstelling van het diafragma ontbeert, is mechanisch gezien per definitie te onnauwkeurig om te kunnen vertrouwen op een juiste diafragmasetting via de camera.
george013 schreef: Even snel gegoogled op glas en transmissie http://www.materiaalkunde.noordhoff.nl/ ... 004d08.pdf.
Dat gaat over simpel vensterglas, niet om optisch glas, dat maakt een erg groot verschil.
Ik kan me nog herinneren vroeger in de permanente technische tentoonstelling van het "Evoluon", dat daar een kolom was van een meter vensterglas, en een kolom van een meter optisch glas, met daarachter een kleurendia.
Die van het vensterglas gaf een sterk verkleurd beeld met in het glas een soort van breking als "slierten" alsof er een andere samenstelling was wat je wel eens in stroperige vloeistoffen kunt zien.
De meter kolom optisch glas was niet verkleurd, mooi transparant en geen vertekening van het beeld door de homogene samenstelling.
flitslicht schreef:
Léon Obers schreef: Die Link van Flistlicht geeft onbetrouwbare metingen en conclusies.
Ik ben heel benieuwd hoe je daar achter bent gekomen...
De erg uiteenlopende resultaten was al meteen reden tot wantrouwen. Zover lopen transmissies van objectieven die min of meer gelijkwaardige techniek in huis hebben, niet uiteen. Verder kun je er van uitgaan dat de techniek die Nikon gebruikt weinig anders is als van Zeiss of van andere merken.
De bewuste reactie bevat verder summier wat informatie dat lichtmeting van de camera is gebruikt. Dat is per definitie een verkeerde benadering. Je betrekt de fouten van het camera lichtmeetsysteem in het resultaat, zo niet de mechanische overbrengingen van het diafragma. Zie ook meer details hierboven, en wat ik al eerder heb aangehaald ten aanzien van het lichtmeten via een spiegel, die bovendien half transparant is in het midden.
De opmerking die jantom maakt over zijn 800mm lens is ook erg typerend voor de gebreken van het lichtmeetsysteem van een spiegelreflex.
"Maar met mijn 800mm objectief moest ik altijd wel een stop extra knijpen (of was het andersom). Dat had te maken met het feit dat de Nikon F een relatief kleine spiegel heeft en dan wil er een gedeelte van het licht niet meedoen aan de lichtmeting."

Ook het beoordelen van data van digitale bestanden is een verkeerde wijze van transmissie meten. Je betrekt de processing van opnamedata (met de eigenschappen van die processing) als resultaat van transmissie.

De enige werkelijke methode om transmissie te meten is zonder gebruik van een camera in een "laboratorium"-opstelling voor een lichtmeetinstrument. Dan meet je het verschil van lichtintensiteit van een lichtbron waarvan het licht door de lens komt en een opstelling zonder lens, dus rechtstreeks meten van de lichtbron.
flitslicht schreef:Die 'gebruiker op een foto-forum' is overigens wel een hoog gerespecteerde 'engineer' die er keer op keer blijk van geeft dat ze precies weet waar ze mee bezig is.
Gerespecteerd of niet, wat mij betreft is ze direct door de mand gevallen. :wink:
Tuihanti schreef: Ik vraag me af waarom er nog niemand op het idee is gekomen om het diafragma en sluitertijd traploos te maken.
Op het gebied van de electronica zou dat geen probleem moeten zijn.
Bij een (half) automatische keuze door de camera gebeurde dat reeds jaren geleden traploos, en ik maak me sterk dat dat nu niet meer het geval zou zijn. Alleen worden de EXIF-gegevens op 1/3 stop afgerond.
Verder zijn de handmatige instellingen wel in trapjes van 1/3 of 1/2 (afhankelijk van de voorkeursettings).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 04 2011 7:44 pm

jantom schreef: Ander voorbeeld dan: Er is een groot raam en een klein raam en beide ramen laten per m2 evenveel licht door. Door welk raam gaat dan het meeste licht? Zo simpel - dat bedoel ik nu!
Dat er hieraan zoveel aandacht wordt besteed komt vreemd over.
Nee, zo simpel is het niet. Ik heb niet voor niets eerder een voorbeeld aangehaald van een WC-raampje in een WC en als tegenhanger in een kerk.
Je koopt niets voor dat grotere raam an sich. Lichtsterkte neemt af met de afstand tot het kwadraat. Het gaat er om wat je aan het eind van de tunnel aan licht overhoudt, wat je kunt benutten voor de opname. Niets meer, niets minder.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 8:40 pm

Léon Obers schreef:
jantom schreef: Ander voorbeeld dan: Er is een groot raam en een klein raam en beide ramen laten per m2 evenveel licht door. Door welk raam gaat dan het meeste licht? Zo simpel - dat bedoel ik nu!
Dat er hieraan zoveel aandacht wordt besteed komt vreemd over.
Nee, zo simpel is het niet. Ik heb niet voor niets eerder een voorbeeld aangehaald van een WC-raampje in een WC en als tegenhanger in een kerk.
Je koopt niets voor dat grotere raam an sich. Lichtsterkte neemt af met de afstand tot het kwadraat. Het gaat er om wat je aan het eind van de tunnel aan licht overhoudt, wat je kunt benutten voor de opname. Niets meer, niets minder.
Dag Léon,
Ik zie dat je nog steeds moeite hebt om me te begrijpen. Ik voel me ook vaak onbegrepen en dat zal ongetwijfeld wel aan mij liggen.
Toch denk ik dat ik wel een helder betoog heb gehouden met voorbeelden (doch zonder lichtbeelden) erbij. Ik heb mijn geld verdiend met schrijven (maken van brieven, voorstellen en wat dies meer zij) en weet best wel wat van goed taalgebruik; optiek is mijn allergrootste hobby en dat samen met fotografie. Fotografie kan zonder lenzen maar mèt is beter en ook verstandiger...

Kijk eens naar hetgeen de vragensteller naar voren heeft gebracht. Dat heb ik gedaan en zag dat één vraag onbeantwoord was en die heb ik willen beantwoorden. Dat doe ik dan voor degene die de vraag stelt (uiteraard).
Maar als iets niet duidelijk is probeer ik dat alsnog en wel met andere bewoordingen te doen. Maar ik ga daar niet mee door tot sint-juttemis.

Het is allemaal heel simpel. Ik krijg zowaar het gevoel dat je nóg serieuzer bent dan ik. Lees wat ik schrijf en je komt er uit. Succes en geef even door dat het goed is gekomen.

Dat is de wens van Jan

george013

Bericht door george013 » za jun 04 2011 10:16 pm

@Leon,

Het traject licht van buiten, door het objectief, door het diafragma en een belichtingstijd van de camera laat buiten beschouwing de lichtweerstand in het objectief bij een externe lichtmeter.
Lichtweerstand is afhankelijk niet alleen van het glas maar voornamelijk van de cummuluatieve dikte van dat glas.

Interpretatie van mij, in die gevallen waar het verwisselen van de lens geen belichtingsverschillen mag oplever, de film, daarvoor is een corrigerend diafragma ontwikkeld. Heb je wel dezelfde belichting, maar niet dezelfde scherptediepte. Deze gaat om het vergelijken.

Zo groot zijn die verschillen nu juist NIET (meer). Dat tonen de gegevens van Zeiss aan. Het verschil is daarbij bij alle objectieven 0.1
Heb de vergelijking niet kunnen vinden in jouw link. Is ook niet belangrijk. Als je naar de opbouw kijkt van die lenzen zijn deze heel kort, weinig gestapeld glas en waarschijnlijk een boel eurotjes.

Een testopstelling kun je heel goed doen met de M-stand of de A/S-stand. In de M-stand krijg je een verkeerd belichte foto met gelijke instellingen, in de andere standen een goed belichte foto met verschillende instellingen. Uitgaande van een camera met TTL.
Het maakt in de automaat geen moer uit of je een hapering hebt. Meting wordt gedaan door de lichtmeter met open diafragma en omgerekend naar een gewenst diafragma.
Dat gaat over simpel vensterglas, niet om optisch glas, dat maakt een erg groot verschil.
Het gaat hierom. Kom met een argument waarom een lens met natte vinger werk 2 cm gecummileerd glas hetzelfde licht zou doorlaten als een lens met 10 cm gecummileerd glas. Voor mij om het even of je vensterglas, lenzenglas of een wc-raampje neemt.

De erg uiteenlopende resultaten was al meteen reden tot wantrouwen.
Dit moet je toch meer onderbouwen. Laatste twee foto's van Ieffie ondersteunen dat juist. Mijn, oncontroleerbare, vergelijk tussen de Tokina en de Nikon geven een verschil aan tussen 1/400 en 1/300. Gevoelsmatig weinig, maar het blijft toch 20% of 25% afhankelijk van je rekemethode.

George

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za jun 04 2011 10:38 pm

Dag Léon:

Dit was mijn eerste vraag bij dit onderwerp:
Bekijk het even met de ogen van iemand die niets van objectieven weet.

Discussie met interesse gevolgd. Niet dat ik daar voor mezelf zoveel aan heb maar ik wil best wel bijleren.
Maar ik zag een vraag die volgens mij niet is beantwoord en mij intrigeert: "Diafragma is verhoudingsmaat tussen opening en brandpuntsafstand. Is dit omdat dat dan 'altijd' dezelfde hoeveelheid licht oplevert?
Dus evenveel licht bij 50mm/30mm opening als bij 500mm/300mm opening?".

Amateurt vraagt zich in deze af of een objectief van 50mm met een opening van 30mm dezelfde hoeveelheid licht doorlaat als een 500mm lens met een opening van 300mm.
Ik wil die vraag toch wel beantwoorden en ga er daarbij vanuit dat in beide gevallen het objectief op oneindig is scherpgesteld en dat bij de meting een bepaalde tijdseenheid wordt gehanteerd, zulks om de omstandigheden gelijk te houden.
Er is dan wel degelijk een groot verschil te constateren tussen de hoeveelheid licht van beide objectieven, simpelweg omdat er door de 500mm lens veel meer licht gaat. MAAR: dat licht wordt dan wel over een veel groter gebied verspreid. Per saldo komt er op de gevoelige laag (als die er is) evenveel licht per cm2.

oud0001

Bericht door oud0001 » za jun 04 2011 11:10 pm

Je bedoeld, denk ik, te zeggen dat er door de grotere lensopening van een 300mm meer licht naar binnen komt. Dat is ter compensatie van het verlies aan licht dat in het objectief verloren gaat en waarbij de grotere ingang zodanig is berekend dat er ergo evenvel licht op de chip valt als bij een 50 mm bij gelijk diafragma?
Begrijp ik dat zo goed?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”