CaptureNX2 in de praktijk

Discussies over fotobewerking en archivering
Tammo Schut

CaptureNX2 in de praktijk

Bericht door Tammo Schut » do jun 05 2008 4:45 pm

De eerste kennismaking valt mij niet mee. Maar ik ben dan ook geen ervaren shopper. Even los van de nieuwe mogelijkheden vind ik het samengroeperen rechts van reeds gedane handelingen met active tools (ik hoop dat ik duidelijk ben :) ) niet handig. Ik mis dan een stukje overzicht.Verder gebeuren er soms voor mij nog vreemde dingen.
Ik ben benieuwd naar andere reacties.

Tammo

NB: Misschien kan dit een draadje zijn om ervaring, vragen en tips te posten.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jun 05 2008 5:12 pm

Tammo,

Wat mij direct opviel was dat je nu eindelijk zonder muis de menu's kan bedienen (alt-letter commando's)

Helaas: voor Show Grid is nog steeds geen toetscombinatie gevonden.
Evenzeer wordt er tijdens Straighten geen grid getoond.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jun 05 2008 6:02 pm

Goed initiatief dit topic, Tammo.

Ik heb ook wat moeite om de verbeteringen van CNX2 tov CNX1 meteen te vinden en te vatten.
Neem nou "snel herstellen" (pag 137 handleiding) Staat rechts bij "Gedeelte ontwikkelen" (Vroegere "basisaanpassingen")
Hier lees ik:
Het gedeelte “Ontwikkelen“, het vroegere Stap Basisaanpassingen in Capture NX versie 1, is sterk verbeterd in Capture NX 2. In dit gedeelte vindt u verbeteringen specifiek voor de camera en RAW, evenals een nieuwe modus “snel herstellen” die met alle bestandsindelingen werkt.

Wat kan hier méér mee dan in CNX1? Als ik deze optie aanvink verandert de foto meteen, vink ik hem uit dan kom ik niet terug bij de oorspronkelijke foto.
Wat wordt er "hersteld" ?
Wordt met "alle bestandsindelingen bedoeld niet alleen NEF maar ook TIFF, JPEG?
Maw wanneer gebruik je deze optie?

Marco

Bericht door Marco » do jun 05 2008 6:27 pm

Marten schreef:Goed initiatief dit topic, Tammo.

Ik heb ook wat moeite om de verbeteringen van CNX2 tov CNX1 meteen te vinden en te vatten.
Neem nou "snel herstellen" (pag 137 handleiding) Staat rechts bij "Gedeelte ontwikkelen" (Vroegere "basisaanpassingen")
Hier lees ik:
Het gedeelte “Ontwikkelen“, het vroegere Stap Basisaanpassingen in Capture NX versie 1, is sterk verbeterd in Capture NX 2. In dit gedeelte vindt u verbeteringen specifiek voor de camera en RAW, evenals een nieuwe modus “snel herstellen” die met alle bestandsindelingen werkt.

Wat kan hier méér mee dan in CNX1? Als ik deze optie aanvink verandert de foto meteen, vink ik hem uit dan kom ik niet terug bij de oorspronkelijke foto.
Wat wordt er "hersteld" ?
Wordt met "alle bestandsindelingen bedoeld niet alleen NEF maar ook TIFF, JPEG?
Maw wanneer gebruik je deze optie?
Marten,
snel herstellen niet gebruiken door simpel het vakje aan te vinken.
Het is wel de bedoeling onder dit kopje zelf diverse aanpassingen (die zich uitvouwen) aan te passen. Het vinkje gaat dan automatisch aan, wil je daarna een stap terug, dan vink je snelherstellen uit om de verschillen te zien. Zo werkten een aantal funktie's in CNX trouwens ook al.

groet,
Marco

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jun 05 2008 6:35 pm

OK, Marco, duidelijk.

De opties hieronder zijn:

Belichtingscorrectie
Contrast
Hoge lichten
Schaduwen
Verzadiging

Klopt het dat Hoge lichten en Schaduwen nieuw zijn in CNX2 en de rest ook al in CNX1 zat?

Marco

Bericht door Marco » do jun 05 2008 6:41 pm

Marten schreef: Klopt het dat Hoge lichten en Schaduwen nieuw zijn in CNX2 en de rest ook al in CNX1 zat?
Volgens mij zijn die nieuw, maar ik vind ze niet bijzonder handig, ik gebruik liever D-Lighting uit het pulldown menu van de taakbalk bovenin. Die funktie stond bij CNX nog gewoon aan de rechterkant.
En eerlijk gezegd gebruik ik zelfs die niet zo vaak, alleen als het echt nodig is, heb nl. gemerkt dat de kwaliteit van de foto (ruis) achteruit holt, bij het gebruik van deze tools.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do jun 05 2008 8:44 pm

De term "Snel herstellen" kan inderdaad verwarring veroorzaken. In de Engelse versie wordt dit "Quick fix" genoemd, omdat het de meest gebruikte tools zou omvatten voor het corrigeren van opnames.

Hoge lichten en Schaduwen heten in de Engelse versie Highlight protection en Shadow protection, hetgeen beter duidelijk maakt wat hiervan de functies zijn. Je moet de sliders gebruiken in combinatie met Shift-H (hoge lichten) en Shift-S (shaduwen). Na Shift-H schuif je met de Hoge lichten slider totdat de witte- of gekleurde vlekken (bijna) zijn verdwenen. Doe hetzelfde v.w.b. de shaduwen met Shift-S en de Schaduwen slider.
Jur

Marco

Bericht door Marco » do jun 05 2008 8:51 pm

Jur schreef:.

Hoge lichten en Schaduwen heten in de Engelse versie Highlight protection en Shadow protection, hetgeen beter duidelijk maakt wat hiervan de functies zijn. Je moet de sliders gebruiken in combinatie met Shift-H (hoge lichten) en Shift-S (shaduwen). Na Shift-H schuif je met de Hoge lichten slider totdat de witte- of gekleurde vlekken (bijna) zijn verdwenen. Doe hetzelfde v.w.b. de shaduwen met Shift-S en de Schaduwen slider.
Jur, ik begrijp dat jij voor de engelse versie gekozen hebt en reeds de moeite hebt genomen door de gebruiksaanwijzing te struinen ? :)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jun 05 2008 10:12 pm

Marco Handgraaf schreef:Jur, ik begrijp dat jij voor de engelse versie gekozen hebt en reeds de moeite hebt genomen door de gebruiksaanwijzing te struinen ? :)
Engels werkt toch wel prettig hoor, alle termen zijn bekender en logischer dan in het Nederlands en de info op het web is meestal ook in het Engels.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 06 2008 9:57 am

Marco Handgraaf schreef: Jur, ik begrijp dat jij voor de engelse versie gekozen hebt en reeds de moeite hebt genomen door de gebruiksaanwijzing te struinen ? :)
Marco,

Ik werk al sinds het begin met NX en nu NX2 en ben behoorlijk thuis in zowel de Nederlandse als de Engelse versies. Het voordeel van de Engelse versie is dat goede aanvullende handleidingen zoals The Photographer's Guide to Capture NX2 van Jason P. Odell (aanbevolen) toepasbaar zijn zonder de overeenkomstige tools in het Nederlands te moeten zoeken.
Jur

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr jun 06 2008 6:29 pm

Bij het openen van een beeld moet je, om hem vullend op het scherm te krijgen, naar weergave/passend voor scherm gaan. Vind ik nogal irritant.
Klik je rechtsboven op volledig scherm dan verdwijnt een deel achter de bewerkingslijst ed. Daar kan ik ook niet veel mee. Is er een mogelijkheid het beeld direct vullend in het beeldvenster te krijgen?

En als je per ongeluk op volledig scherm hebt geklikt waardoor een deel van de foto achter de bewerkingslijst is terecht gekomen, hoe draai je dat simpel terug?

Ik snap trouwens ook niet waarom met onscherp masker de straal niet makkelijker op een laag getal aan te klikken is. Nu loopt de schaal tot honderd terwijl je toch meestal een straat van 1,2 of 3 kiest.

Tammo
Laatst gewijzigd door Tammo Schut op vr jun 06 2008 6:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr jun 06 2008 6:37 pm

Ik lees nog geen echt juichende reacties op NX2.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr jun 06 2008 6:44 pm

Marten schreef:Ik lees nog geen echt juichende reacties op NX2.
Zeker niet :( Maar dat kan aan mij liggen.

Tammo

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr jun 06 2008 8:55 pm

Het is hier oorverdovend stil :o

Tammo

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » vr jun 06 2008 9:35 pm

Hoeraaa!!! Capture NX2 rules!!!! Zo beter? 8)
Tammo Schut schreef:Bij het openen van een beeld moet je, om hem vullend op het scherm te krijgen, naar weergave/passend voor scherm gaan. Vind ik nogal irritant.
Klik je rechtsboven op volledig scherm dan verdwijnt een deel achter de bewerkingslijst ed. Daar kan ik ook niet veel mee. Is er een mogelijkheid het beeld direct vullend in het beeldvenster te krijgen?
Met de 'F' toets kan je de het edit-scherm op full-screen zetten.
Met de pijltjestoetsen of een muis/touchpad die ook naar links/rechts kan scrollen (zoals op de mac) kan de je foto onder de menuutjes wegschuiven.

Met de tab toets kan je de menuutjes tijdelijk verstoppen om naar de hele foto te kunnen kijken.
Tammo Schut schreef:En als je per ongeluk op volledig scherm hebt geklikt waardoor een deel van de foto achter de bewerkingslijst is terecht gekomen, hoe draai je dat simpel terug?
Op de 'F'-toets drukken.
Tammo Schut schreef:Ik snap trouwens ook niet waarom met onscherp masker de straal niet makkelijker op een laag getal aan te klikken is. Nu loopt de schaal tot honderd terwijl je toch meestal een straat van 1,2 of 3 kiest.
Je kan de gewenste straal ook intypen. Ik zelf ben overigens meer gecharmeerd van verscherpen met het High Pass filter.

Allemaal erg leefbaar zo wat mij betreft. Zullen we het erop houden dat het even wennen is? ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”