Melliw schreef: ‹ Selecteer ›
Mijn ervaring is ook dat zonder filter (welk filter dan ook) de hoeken lichter blijven.
Gr. Melliw
Vind ik uitermate vreemd, er is geen enkele optische verklaring waarom er met filter donkerder hoeken zouden moeten zijn.
Wat wel is, (idem in het voorbeeld van de TS) dat indien de belichting in zijn algemeenheid wat donkerder is, dat het dan eerder zal opvallen dan bij een erg heldere lucht. De ogen van mensen reageren over het algemeen gevoeliger op helderheidsverschillen in "middentonen" dan voor erg donkere of erg lichte helderheden.
Er zijn wel zogenaamde "center-filters" om de donkere hoeken van de natuurlijke lichtafafval naar de hoeken toe bij niet retro-focus ontworpen objectieven, op te helderen.
Die center-filters zijn zacht verlopende neutraal grijsfilters die aan de randen lichter zijn, en in het midden hun hoogste densiteit hebben. (Dus tegengesteld verlopend in helderheid dan het verloop in het beeld).