Ik schiet mijn foto's in NEF en sorteer ze in iPhoto (ik heb een Mac). Sinds een paar maanden bewerk ik ze in Capture NX2. Bij de overgang van iPhoto naar CNX2 valt me vaak op dat de opnamen in CNX2 een stuk 'zwarter' lijken dan in iPhoto (ik krijg dan de neiging om de belichting een paar stops naar boven aan te passen). Daar valt mee te leven, al blijft het wat vreemd en storend. Nu weet ik dat je JPG-conversie hebt in verschillende smaken...
Deze week maakte ik voor de verandering weer eens een JPG-export vanuit iPhoto. Dezelfde foto had ik ook al vanuit CNX2 als JPG opgeslagen. Bij vergelijking van de JPG's schrok ik nogal. Niet alleen zijn de CNX2-conversies inderdaad veel 'zwarter'. Erger nog, ze lijken veel minder scherp dan die uit iPhoto en ook details te missen. En dat terwijl ik op dit forum wel lees dat mensen de JPG-conversie van CNX2 'onovertroffen' vinden.
Hieronder twee onderdelen uit een portret, elk in twee versies, op 100%. De - in mijn ogen - slechtste (donkerste, vetste en minst doortekende) is helaas van CNX2, de beste (best doortekende en scherpste, zij het wat fletse) van iPhoto. Overigens heb ik in iPhoto helemaal geen bewerking toegepast; in CNX2 heb ik voor de JPG-omzetting alleen de kleurtemperatuur wat lager ingesteld en de ruisonderdrukking op 'Beter' ipv 'Sneller' gezet.
Neem svp geen aanstoot aan de niet optimale scherpte van de pupil en de evt onsmakelijke baard van drie dagen...
1.

2.

3.

4.

Mijn vragen:
1. Heeft iemand ervaring met deze verschillen tussen iPhoto en CNX2?
2. Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is, behalve dan natuurlijk dat 'verschillende programma's op verschillende manieren JPG's converteren'?
3. Is dit een kwestie van CNX2-instellingen (en dus te verbeteren), en zo ja, wat moet/kan ik dan doen? Of moet ik mijn toevlucht nemen tot een andere JPG-converter?
Dank voor ieder commentaar dat mij wat verder brengt!