nog een keer kampen ter beoordeling

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
gijsbert27
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

nog een keer kampen ter beoordeling

Bericht door gijsbert27 » do mar 12 2009 5:55 pm

hoi allemaal, hier nog een paar van kampen ,in kleur en, sepia?? vond het eerst nog wel wat maar hoe langer ik kijk des te minder wordt het hebben jullie dat nou ook wel eens ,ik mis wer iets aan maar kan er niet exact de vinger opleggen ,hij mist iets maar wat,help me uit de droom
1
Afbeelding
2
Afbeelding
ben benieuwd naar het commentaar ,groetjes gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: nog een keer kampen ter beoordeling

Bericht door noogle » do mar 12 2009 6:09 pm

Hij mist iig een stukje onderkant die op de kleurenversie wel staat, waardoor de aandacht naar de hemel getrokken wordt, terwijl ik juist de gebouwen ook erg interessant vind (wellicht zelfs interessanter) Zet de kleurenversie nu eens in zijn geheel om naar sepia!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

iJoost

Bericht door iJoost » do mar 12 2009 6:29 pm

Ik mis de rechterkant van het histogram. Een derde helemaal leeg. Als je alleen daar iets aan doet, dan ziet ie er al meteen heel anders uit.

Afbeelding

Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 12 2009 6:54 pm

iJoost schreef:Ik mis de rechterkant van het histogram. Een derde helemaal leeg. Als je alleen daar iets aan doet, dan ziet ie er al meteen heel anders uit.
Het is natuurlijk niet zo dat het histogram altijd helemaal gevuld MOET zijn... Dit is gewoon een donkere foto (het is tenslotte avond), dus het is helemaal niet zo vreemd dat je een stuk "mist" in je histogram! :|
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do mar 12 2009 7:33 pm

Ik mis iets in de voorgrond, iets wat het interessant maakt om naar te kijken en wat bijdraagt aan het totaalbeeld.
Mijn oog valt nu direct dood op het torentje wat ook nog eens saai in het midden staat. De belichting is wat mij betreft gewoon goed.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Daniël

Bericht door Daniël » do mar 12 2009 7:50 pm

Hoewel het hele mooie plaatjes zijn denk ik dat dit is wat je mist:
Kleur: je ziet bijvoorbeeld de rand van de kerk
Sepia: niet.

De sepia is donkerder. Dat is wat afwijkt volgens mij

iJoost

Bericht door iJoost » do mar 12 2009 10:06 pm

Patrick schreef:Het is natuurlijk niet zo dat het histogram altijd helemaal gevuld MOET zijn... Dit is gewoon een donkere foto (het is tenslotte avond), dus het is helemaal niet zo vreemd dat je een stuk "mist" in je histogram! :|
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is helemaal niet moeilijk om het hele histogram te gebruiken en de foto toch donker te laten. In hoeverre het histogram gevuld is heeft te maken met het maximale contrast in de foto en veel minder met hoe donker de foto is. En hoewel je gelijk hebt dat het histogram natuurlijk niet gevuld hoeft te zijn. Niets hoeft per slot van rekening, denk ik dat het moeilijk is een voorbeeld te vinden waarbij de foto er niet beter van wordt als je dat wel doet. En daarna de belichting weer in het gareel brengt, etc. Hier had ik alleen even die eerste stap gedaan. Dat was misschien achteraf niet zo handig...

Mag ik een herkansing? ;-)

Afbeelding

gijsbert27
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gijsbert27 » do mar 12 2009 11:15 pm

hoi allemaal,van mij mag je ijoost ik kan er alleen maar van leren ,maar vertel dan straks ook even hoe je een en ander doet ,ben nog niet zo een kei met dat photoshop ,groetjes gijs
Afbeelding
ps dit is de orginele foto,dat oranje op de voorgrond is van de lantaarnpalen daar ,en ik vond dat niks :oops:
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do mar 12 2009 11:30 pm

gijsbert27 schreef:hoi allemaal,van mij mag je ijoost ik kan er alleen maar van leren ,maar vertel dan straks ook even hoe je een en ander doet ,ben nog niet zo een kei met dat photoshop ,groetjes gijs
ps dit is de orginele foto,dat oranje op de voorgrond is van de lantaarnpalen daar ,en ik vond dat niks :oops:
Das al stukken beter dan die vreemde cropjes. Het oranje ziet er vreemd uit maar aan de andere kant heeft het ook wel iets en het komt overeen met de kleur van het torentje.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

iJoost

Bericht door iJoost » do mar 12 2009 11:49 pm

Ik vind 'm te gek! Mooie kleuren... :-D

Alles wat ik deed was: Levels openen. Kijken naar het histogram. Het linker en rechter pukje zover naar binnen schuiven dat je de lege stukken links en rechts uit het histogram haalt. En tot slot het middelste pukje verschuiven tot de helderheid op het oog weer is zoals je 'm wilt hebben. In negen van de tien gevallen knappen foto's daar al stukken van op.

jupilleke

Bericht door jupilleke » vr mar 13 2009 9:35 pm

mooi, ik zou em rechts afsnijden net aan het meest rechtse, witte lichtje (weet niet of dat duidelijk klinkt :-) ) :mrgreen:

gijsbert27
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gijsbert27 » zo mar 15 2009 5:44 pm

hoi allemaal,bedankt voor de reactie,s en de antwoorden ,groetjes gijs

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”