Camera en magneten

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Lunatic

Camera en magneten

Bericht door Lunatic » wo jul 08 2009 10:39 pm

Over 2 maanden vertrek ik voor een motorreis naar Marokko en wil daar graar mijn Nikon op een bereikbare plek houden. Nu dacht ik aan de tanktas. Echter, deze zit met o.a. mageneten om de tank geklemd. Heeft dit magnetisme invloed op de camera en is het daarom wel zo verstandig om hem op deze plek te bewaren?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Camera en magneten

Bericht door Léon Obers » wo jul 08 2009 11:19 pm

Zou ik niet doen. Jaren terug zouden de kleurproblemen in één hoek van een Fuji Finepix S2 pro zijn ontstaan door een bepaald aandeel magnetisme in een aantal onderdelen. Ik kan het niet bevestigen, nog ontkennen dat het daarvan kwam, maar de kleurproblemen was een van de kinderziektes bij die kamera.
Magnetisme heeft invloed op ouderwetse TV's, CRT monitoren e.d. (er zit niet voor niets een "degauss" functie op CRT monitoren). Dus verstandig zou ik het niet vinden om een camera constant in de buurt van een magnetisch veld op te bergen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Audion
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Camera en magneten

Bericht door Audion » do jul 09 2009 8:54 am

Lunatic schreef:Over 2 maanden vertrek ik voor een motorreis naar Marokko en wil daar graar mijn Nikon op een bereikbare plek houden. Nu dacht ik aan de tanktas. Echter, deze zit met o.a. mageneten om de tank geklemd. Heeft dit magnetisme invloed op de camera en is het daarom wel zo verstandig om hem op deze plek te bewaren?
TouraTech heeft verschillende tanktas mogelijkheden die door middel van riemen op hun plaats gehouden worden, dan heb je weer geen last van magneten... Ikzelf kocht een Pro-Digital van ze, heel tevreden mee.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”