Kruiend ijs en ijszeilen (PC probleem)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Kruiend ijs en ijszeilen (PC probleem)

Bericht door Patrick » zo feb 14 2010 10:33 pm

Tja, ik zou graag wat foto's van een leuke middag die ik samen met mijn jongste zoontje heb gehad. Vanaf Durgerdam tot Monnickendam het IJsselmeer afgereden. Druk daar; ik was niet de enige die op het idee was gekomen. Leuke foto's gemaakt, dus snel de PC aan en wat selecteren, even nabewerken en op het forum gooien. NIET DUS! :evil:

PC geeft geen sjoege. Volgens mij zijn de USB poorten kapot. Zelfde probleem dat ik met m'n vorige PC heb gehad. Geen USB betekent geen toetsenbord, muis, etc. en je kan dus echt niets doen. Hij boot niet eens.

Natuurlijk zit ie officieel niet meer in de garantie (bijna 2 jaar oud). Dat gaat waarschijnlijk dus weer geld kosten! :(

Geen foto's dus voorlopig van deze kant. Uit armoe zit ik dus nu achter m'n kleine dappere netbookje. Straks maar wat schaatsen gaan kijken, of een filmpje...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jur55

Re: Kruiend ijs en ijszeilen

Bericht door Jur55 » zo feb 14 2010 10:38 pm

Kom op Patrick niet zeuren

Laptop op schoot.
TV aan (schaatsen kijken) en ook nog lekker op het NCN,
Je vrouw ook tevreden..

Komende week even je computer upgraden en je bent weer helemaal bij de tijd.

Vrgr. Jur55

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 14 2010 10:46 pm

Jur55 schreef:Komende week even je computer upgraden en je bent weer helemaal bij de tijd.
Eigenlijk valt er niet zou veel te upgraden. Er zit een E8500 processor in met 4GB geheugen. Dat is nog prima bij de tijd.

Ik denk dat ik het ook niet zelf kan doen. Ik vermoed dat als ik zelf een moederbord ga kopen, dat mijn Windows dan gaat weigeren omdat het niet meer als Dell PC wordt herkend of zo. Ik ga ze morgen maar eens bellen...

Zeuren is het trouwens niet. Ik blog het even van me af, bij gebrek aan een echte blog. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jur55

Bericht door Jur55 » zo feb 14 2010 10:51 pm

Patrick als je het spul weggooid houd ik mij aanbevolen (grapje)

Dit is dikke pech het is wel heel kort dat het spul goed heeft gewerkt.

Succes.

vrgr.Jur55

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » zo feb 14 2010 10:58 pm

als het alleen de usb-poorten zijn, kan je ook een PCI-kaart met wat usb-poorten erop erin zetten. Misschien gelijk dat nieuwe usb-3 type
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 14 2010 11:26 pm

jpdejong schreef:als het alleen de usb-poorten zijn, kan je ook een PCI-kaart met wat usb-poorten erop erin zetten. Misschien gelijk dat nieuwe usb-3 type
Daar had ik ook aan gedacht. Ik had nog een USB 2.0 kaartje liggen. Werkt niet; ik krijg niet eens spanning op m'n toetsenbord (lampje aan). Geen idee dus.

Ik verhuis dit draadje trouwens maar even naar de computer afdeling; dat past onder hand wel. Bedankt voor het meedenken iedereen!

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Re: Kruiend ijs en ijszeilen (PC probleem)

Bericht door Veneboer » zo feb 14 2010 11:39 pm

voeding?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 14 2010 11:43 pm

Veneboer schreef:voeding?
Nee, geen probleem. Hij blijft hangen in het BIOS scherm. Zo'n F2 voor BIOS, F12 voor opstartopties ding. Hij doet alleen vanaf dat moment niets meer. Reageert nergens meer op.

Daniël

Bericht door Daniël » ma feb 15 2010 7:40 am

Tjee,
PC 2 jaar oud en nu weer USB poorten kapot. Vorige had dus hetzelfde?
Dan zou ik helemaal genezen zijn met DELL PC's. Hebben op het werk ook totaal geen goede ervaringen met DELL. Nu samenbouw (thuis ook) en werkt top.
Wat al gezegd is: moederboard. Dit is typisch een moederboard error.
Je kan eventueel support bellen met dat hij net na 2 jaar garantie ermee uitgescheden is. Vorige had hetzelfde immers.
Lijkt mij dat ze dan misschien wel coulant zijn qua kosten. Anders weet je genoeg. Nooit meer DELL.
Maar ik denk niet dat Windows een fout aangeeft. Ik denk eerder alle DELL componenten. Die zijn immers voor elkaar afgestemd.
Kijk is naar een Compaq of HP Workstations. Die zijn te vertrouwen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma feb 15 2010 10:46 am

Qua windows licentie: een nieuw moederbord geeft je recht op een OEM-licentie, en die moet voor ca 100 euro te krijgen zijn. Nog steeds een heel bedrag natuurlijk, maar te overzien t.o.v. een heel nieuw systeem.

Overigens betekent het aflopen van de fabrieksgarantie geenszins dat de verkoper van de PC van alles af is. Een computer mag geacht worden langer dan 2 jaar mee te gaan dus als dit een defect is dat niet aan jezelf (of slechte randapparatuur) is te wijten, zal een deel van de reparatiekosten door de winkel waar je de PC hebt gekocht gedragen moeten worden. Ik zou ze daar zeker op aanspreken.
In dit draadje hebben we het er ooit uitgebreid overgehad, ik link naar de laatste post van Gobert, die het daar toen goed samenvatte:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30#p315697.
Helaas is het niet makkelijk om je gelijk te krijgen in dit soort kwesties. Als je een rechtshulpverzekering hebt zou dat beslist kunnen helpen.
Succes ermee!

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma feb 15 2010 11:05 am

Patrick schreef:
Veneboer schreef:voeding?
Nee, geen probleem. Hij blijft hangen in het BIOS scherm. Zo'n F2 voor BIOS, F12 voor opstartopties ding. Hij doet alleen vanaf dat moment niets meer. Reageert nergens meer op.
Dat kan volgens mij toch aan je voeding liggen. Weet niet meer precies het probleem maar het kan iets zijn dat de voeding een bepaald 5 volt signaal niet geeft of zo en dan start hij niet door. Als je nog ergens een andere voeding hebt zou ik dat toch even proberen, of even googelen.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma feb 15 2010 11:45 am

Harde schijf misschien? Omdat ie niet verder komt dan het BIOS.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 15 2010 11:52 am

Goed nieuws. Hij is weer aan de praat. :D :D :D Definitief oordeel moet ik nog vormen, want de PC ligt half uit elkaar (nog maar een reepje geheugen, videokaart eruit, dat soort werk).

De oplossing: netsnoer eraf, en dan een tijdje de aan/uit-knop ingedrukt houden. Hij schijnt dan alle reststroom te verwijderen of zo. Hoe dan ook; hij zag m'n toetsenbord weer, en m'n harde schijven. Hoopvol dus.

Dell had me trouwens gewoon een nieuw moederbord gegeven als dat nodig was geweest. Ook al had ik geen extra garantie afgesloten, en de PC bijna 2 jaar oud is. Dat vind ik toch heel netjes (al heb ik daar recht op). Verder keurig geholpen, en gezeur over "garantietermijn verlopen".

Het ging inderdaad om dezelfde PC en hetzelfde probleem als vorig jaar. Hij is toen 2 keer terug geweest, en ik heb 'm bijna een maand niet kunnen gebruiken. Ja ja, op deze PC gaan ze geen winst maken. :mryellow:

Dat over die Windows licentie is natuurlijk een leuk punt. Stel, ik moet het moederbord (laten) vervangen, en ik kies ervoor dat niet bij Dell zelf te doen, maar bij de chipsverpakker om de hoek. Dan zou ik toch gewoon recht moeten houden mijn Windows te blijven gebruiken. Eventueel een belletje met Microsoft om de zaak uit te leggen zou genoeg moeten zijn vind ik.

Afijn. Het lijkt met een sisser af te lopen. Vanavond het definitieve oordeel.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma feb 15 2010 12:00 pm

Een dergelijke reset moest ik ook op mijn iMac uitvoeren alvorens toch echt het oordeel geveld kon worden dat de FW-poort kaduuk was. Inderdaad ook de reststroom eruit. Helaas mocht het bij mij niet baten (speeltje staat alweer dik een week bij de reparateur :( )

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 15 2010 12:04 pm

Zo zie je maar. Als zelfs Macs dit soort problemen kunnen hebben.

Ik vind Dell helemaal geen verkeerd merk. Prima spul, prima prijs. Het grootste probleem is eigenlijk dat als je iets hebt, en het zit echt buiten alle vormen van garantie, dat je dan een kostbaar probleem hebt als je het aan Dell zelf over gaat laten. Dan is het al snel goedkoper om je je bruikbare spullen over te hangen in een andere basisPC, of eventueel zelf een onderdeel te vervangen. Dit laatste natuurlijk alleen als je geen probleem krijgt met eventuele licenties.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”