Kleurbeheer en het X-Rite "kleurenpaspoort"

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Kleurbeheer en het X-Rite "kleurenpaspoort"

Bericht door JaapV » do apr 08 2010 9:38 pm

Ik heb al wat eerdere postings gelezen waarin dit ding ter sprake kwam (Léon Obers had hier een vooraanstaande rol). Maar ik vond nog geen specifiek draadje hierover. Vandaar.

Op de site van Calumet kwam ik dit boeiende filmpje tegen. De fotograaf die het artikel aanprijst doet dat duidelijk niet gratis, maar het komt allemaal toch erg oprecht over. Ik krijg dan het ongetwijfeld beoogde gevoel dat ik geen alternatief meer heb dan ogenblikkelijk naar de fotozaak te rennen, hoewel ik door de ervaringen met mijn expodisc (én de net zo goede ervaringen zonder!) al tot kalmte gemaand had moeten zijn.

Niettemin ben ik ervan overtuigd dat "kleurbeheer" zeker bestaansrecht heeft, ook buiten de professionele kring. Ik bevind mij ruim buiten die kring. Alleen is de vraag dan hoe ver ik daarin moet gaan zonder aan de bedelstaf te raken door aanschaf van een Eizo monitor en wat dies meer zij. Om tot een evenwichtig oordeel hierover te komen heb ik inmiddels al verscheidene artikelen en opstellen gelezen. Hoewel ik zeker weet dat ik over een redelijk ruim bemeten intelligentie beschik :ugeek: maakt alles wat ik erover lees mij steeds bescheidener: keer op keer ondervind ik dat ik de betreffende begrippen (zoals kleurruimte e.d.) BIJNA door heb, maar keer op keer blijft het daarbij.

Weet iemand mij op het spoor te zetten van een tekstje of tekst of boekje dat voor mijn alfa-denkraampje te bevatten moet zijn, zodanig dat ik mij toch een juist beeld van het onderwerp kan vormen?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Kleurbeheer en het X-Rite "kleurenpaspoort"

Bericht door a90 » do apr 08 2010 9:59 pm

Beste Jaap,

Mijn eerste vraag zou zijn waarom je van mening bent dat je dit nodig hebt. Is er een probleem met de kleuren van je foto's of ervaar je dat je afdrukken niet goed van kleur zijn ?

Voor ieder probleem bestaat een passende oplossing maar om nu een oplossing in huis te halen zonder het probleem te kennen, dat blijft lastig om advies over te geven. :)

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » do apr 08 2010 10:08 pm

JaapV schreef: keer op keer ondervind ik dat ik de betreffende begrippen (zoals kleurruimte e.d.) BIJNA door heb, maar keer op keer blijft het daarbij.

Weet iemand mij op het spoor te zetten van een tekstje of tekst of boekje dat voor mijn alfa-denkraampje te bevatten moet zijn, zodanig dat ik mij toch een juist beeld van het onderwerp kan vormen?
3 juli geef ik een cursus in Eemnes voor de NCN. Dan zal ik het je uitleggen.

Deze spullen al eerder gezien, en het nut ontgaat mij. Alleen een grijskaartje is al voldoende in het gebruik.

Een bijna 95% van de Adobe RGB kleurruimte monitor heb je al voor 549 euro. Als je het vlug leest lijkt het niet zo veel. :)

Het is de Eizo FlexScan S2243W.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do apr 08 2010 10:43 pm

@A90: Mijn enige vraag na mijn inderdaad wat lange inleiding was ongeveer "weet iemand een goed tekstje of tekst of boekje over kleurbeheer?" Ik vroeg zeker niet om enigerlei advies binnen dat onderwerp :?

@GdP: Ik was zeker al van plan erbij te zijn op 3 juli. Maar ik benadruk mijn amateur-status.
Nu kom je tóch met een Eizo aandragen :oohh: Ik zie het al voor me: Dan moet er ook absoluut een Color Munkey of Spyder bij, een HP 12-inkten printer, een photospectrometer, enzovoorts enzovoorts...
Daar gaat onze vakantie! En ik weet nog niet eens waarom eigenlijk! :cry: :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do apr 08 2010 10:46 pm

Jaap,

Dit zijn 2 waardevolle draadjes waar ik veel van heb geleerd.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 504#p64504" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 0361#50361" onclick="window.open(this.href);return false;
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do apr 08 2010 11:17 pm

a90 schreef:Jaap,

Dit zijn 2 waardevolle draadjes waar ik veel van heb geleerd.
Michael,

Dat ziet er zeker waardevol uit! Ben ik voorlopig wel even mee onder de pannen. Bedankt! 8)
Groet, Jaap

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr apr 09 2010 3:20 pm

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr apr 09 2010 10:34 pm

Arend-ho schreef:hier nog wat relevante info: http://www.dpreview.com/news/1004/10040 ... hecker.asp
Arend
Dank! Ik denk dat ik dat maar eens probeer, a.s. donderdagavond om 21:00. Ik heb me net opgegeven :D
Groet, Jaap

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za apr 10 2010 6:15 am

Blijven er dan nog vragen over:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=22291" onclick="window.open(this.href);return false;

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za apr 10 2010 10:35 pm

Hans Braakhuis schreef:Blijven er dan nog vragen over:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=22291" onclick="window.open(this.href);return false;
O ja, die had ik even niet paraat. Dank!
Groet, Jaap

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr apr 16 2010 12:00 am

JaapV schreef:
Arend-ho schreef:hier nog wat relevante info: http://www.dpreview.com/news/1004/10040 ... hecker.asp
Arend
Dank! Ik denk dat ik dat maar eens probeer, a.s. donderdagavond om 21:00. Ik heb me net opgegeven :D
Dat hebben ze best grappig gedaan. In plaats van een beamer krijg je de beelden op je pc, met live voice-over van de presentator. Die komt overigens - buiten een foto tijdens de intro - niet zelf in beeld.
Alleen is het systeem Xrite Color Passport, met bijbehorende software, puur en alleen op Adobe (PS en Lightroom) gericht. Samen met moni-calibratiemateriaal lijkt het me een erg mooi geheel. Maar zonder Adobe (dus met b.v. alleen maar CNX2) kun je er weinig mee. Ik heb na 35 minuten afgehaakt.
Groet, Jaap

Marti58
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

kleur beheer en

Bericht door Marti58 » ma mei 10 2010 9:01 pm

kleur beheer is mooi als alle componenten in het proces goed zijn afgestemd op elkaar, denk hierbij aan monitor calibratie en de juiste ICM profielen voor het media waarop je print ( ICM profielen moeten uiteraard voor jouw printer zijn )

ik gebruik hoofdzakelijk Ilford smooth pearl papier met de correcte ICM profielen voor mijn media/printers ...de resultaten zijn uitstekend.

vg Marti
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”