1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

VR had je hier niets aan gehad natuurlijk; de sluitertijden zijn enorm kort.ReneG schreef:Dit is de 80-200 AF-D Draaizoom, die inderdaad uitstekend presteert op de D300s. Hij houdt een 70-200 AF-S niet bij maar het verschil is niet zo groot. Ik moet wel zorgen voor een snelle sluitertijd, de VR mis ik wel een beetje bij zo'n zware lens maar dat hoeft de kwaliteit van het resultaat niet te drukken. Maar goed de ISO omhoog vind ik tegenwoordig geen probleem meer.
Welke lenscorrecties? Dat heb ik nog nooit gedaan met mijn AFS 80-200 f2.8. Reden: het doet meer kwaad dan goed als er weinig of niets te corrigeren valt. En bij dit onderwerp is het ook geen issue.ReneG schreef:Op alle foto's (m.u.v. foto 3) is alleen standaard verscherping en standaard lenscorrectie voor de 80-200 AF-D toegepast. De meeste foto's zijn een klein beetje gecropt.
Cursus Photoshop, en toch met Capture NX werken? Grappig!ReneG schreef:Bij foto 3 heb ik wel een beetje 'geshopped' (met NX2 trouwens, pas de 2e keer dat ik zoiets deed) om de valkenier onscherper te maken, in het origineel vond ik hem te storend aanwezig. Normaal doe ik alleen aan crop en correcties, maar begin volgend jaar ga ik een cursus Photoshop doen om nog meer uit mijn foto's te halen.
In dit geval inderdaad genoeg licht, het was meer bedoeld als algemene opmerking ter vergelijking van de lens met de 70-200 AF-S. In minder goede lichtomstandigheden bij langere sluitertijden mis ik het wel een beetje. Het is niet zo dat alles dan mislukt maar je hebt wat meer onscherpe foto's. Maar ik zet bij gebruik van deze lens (zelfs bij goed weer) de ISO vaak minimaal op 400 om de sluitertijd zo snel mogelijk te houden.Patrick schreef:VR had je hier niets aan gehad natuurlijk; de sluitertijden zijn enorm kort.
Ik doel op de ingebouwde lenscorrectie profielen voor Nikon lenzen in Capture NX2, ik doel niet op de distortion control (naam?) met de sliders. De optie zit meen ik in 'Camera and Lens Correction'. Je zet automatic lens distortion correction/control of zoiets aan (ik weet de naam even niet) en het profiel wordt door Capture NX2 toegepast. Net zoiets als DxO maar vermoedelijk niet zo goed (ik heb DxO zelf nog niet gebruikt).Patrick schreef:Welke lenscorrecties? Dat heb ik nog nooit gedaan met mijn AFS 80-200 f2.8. Reden: het doet meer kwaad dan goed als er weinig of niets te corrigeren valt. En bij dit onderwerp is het ook geen issue.
Ik ben begonnen met Capture NX2 omdat de RAW convertor beter was dan die van Adobe destijds (veel te veel gesleutel om het net zo goed te krijgen en dan nog 'net niet'). Tegenwoordig schijnt de nieuwe RAW convertor die bij CS5 zit met de profielen (bijna?) net zo goed te zijn. Maar ik wil Photoshop leren uit persoonlijke interesse en om de dingen te doen die je in NX2 niet kunt (een betere clone brush, teksten toevoegen etc.). Ik ben vooralsnog echter niet van plan om van Capture NX2 af te stappen, zeker niet voor correctie werkzaamheden. (Lang leve color control points etc.). Tenzij ik na de cursus van mening verander blijft de volgorde Transfer -> ViewNX -> Capture NX2 -> Photoshop (indien nodig).Patrick schreef:Cursus Photoshop, en toch met Capture NX werken? Grappig!Reden?
Niveau 3?Patrick schreef:Gedeeltelijk iets onscherp maken is trouwens niveau 3. De meeste mensen lukt dat niet eens, terwijl het veelal zo simpel gaat in CNX als je snapt hoe het werkt. Knap werk in ieder geval bij foto 3, want ik heb kan het niet zien.
Mede daarom de cursus Photoshop begin volgend jaar...Tobias schreef:Mooi gedaan zeg. Zeker de vliegbeelden zijn mooi. De vliegende uil vind ik het meest spectaculair, wel jammer dat er net een hoofd achter zit. Wellicht kun je het wegwerken
Ik vind het niet erg, alleen is het groen nu iets te egaal naar mijn smaak, maar dat zal neem ik aan de haast zijn zoals je zei.Henk schreef:Gave foto's zeg! Had dit draadje eerder gemist.. nu dus wel gevonden.
#3 vind ik echt 't mooiste, maar toch even door PS gehaald:
Kan beter, was even snel en werd iedere keer weggeroepen bij m'n pc. Maar om aan te geven hoe het er dan uit kan zien. Als die weg moet hoor ik 't wel.
Maar, - zeker als het de valkenier is - vind ik 't niet storend, hoort bij het geheel.
Groet, Henk