Valkeniers aan het werk

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Valkeniers aan het werk

Bericht door Riemke » di sep 07 2010 11:45 am

Vorige week was ik met mijn jongste dochter in de roofvogeltuin van Jan Cees Lont in Nieuwe Niedorp. Ik kwam in gesprek met Theo, een van de valkeniers, die me vertelde dat er zondag 5 september een markt was met een roofvogelshow. Hij vroeg of ik wilde komen fotograferen. Leuk natuurlijk!
Opdracht was om aan de overkant van het veld te staan en foto's te maken met publiek op de achtergrond, die hadden ze nodig voor de website. Meestal zit je uiteraard op de tribune om de actie van de vogels vast te leggen. Ditmaal dus valkeniers aan het werk

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.Kunt u die vogel op de foto zetten?
Afbeelding

4. Daar komt hij aan hoor!
Afbeelding

5.Toch nog best moeilijk!
Afbeelding

6. Een vogel op je hand
Afbeelding

7. De Oehoe in het publiek
Afbeelding

8. Guus, ga naar huus!
Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Valkeniers aan het werk

Bericht door Patrick » di sep 07 2010 1:42 pm

Ik vind dit een van je minste series. Rommelig met dat publiek, afgesneden benen op een aantal foto's en weinig diepte. De vogel en de valkenier vallen nauwelijks op. Jammer.

Als je dit soort commentaar niet wil omdat het in presentaties staat, dan haal ik het natuurlijk weg.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

anton1951

Bericht door anton1951 » di sep 07 2010 2:54 pm

Ik vind dit een van je minste series. Rommelig met dat publiek, afgesneden benen op een aantal foto's en weinig diepte. De vogel en de valkenier vallen nauwelijks op. Jammer.
Als ik dit commentaar lees, dan voel ik behoefte om enige nuances daarop aan te brengen. Ten eerste: je hebt aan je opdracht voldaan voor wat het betreft het publiek in beeld brengen; hoe dat overkomt, daar heb je weinig invloed op. Dat een aantal foto's niet zo ogen, heeft denk ik ook te maken met hoe het licht valt. Op de een of andere manier valt dat nl. niet zo goed. Welke lens/objectief heb je trouwens gebruikt? Die afgesneden benen zie ik op een enkele foto terug, dus dat valt ook wel mee....Maar ik moet ook zeggen dat ik ze duidelijk minder vind dan wat ik normaal van jou te zien krijg..

Groet van Anton.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 07 2010 3:16 pm

anton1951 schreef:Maar ik moet ook zeggen dat ik ze duidelijk minder vind dan wat ik normaal van jou te zien krijg..
Even voor de duidelijkheid; dit is precies de reden waarom ik het tik. Riemke levert constant werk van hoge kwaliteit. Ik vind dit er niet bij passen, zelfs met deze ongetwijfeld lastige omstandigheden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di sep 07 2010 4:36 pm

Misschien dekt de titel van het topic de lading niet? Ik maak ook liever vanaf de andere kant foto's en leg dan de interactie vast tussen vogel en valkenier, maar dat was de opdracht niet. De bedoeling was dat ik vanaf de overkant foto's maakte zodat het publiek in beeld kwam, omdat ze die foto's wilden voor hun website. Bezoekers van de shows zetten zoveel mogelijk alleen de vogels (en dan nog liefst in vlucht) op de foto :D
Ik moest ook op één plek blijven staan, de zon stond linksvoor. Ik had de keuze tussen twee shows, van 14.00 uur of van 16.00 uur. Het was best zonnig dus i.v.m. hard licht heb ik de keuze gemaakt te fotograferen tijdens de laatste show.
Omdat je best een behoorlijke afstand moet overbruggen heb ik gekozen voor de 70-200 met daarbij een wat kleiner diafragma. (meer mm heb ik ook niet) Het publiek moest immers op de foto in beeld worden gebracht? Dat resulteert over het algemeen dan wel in een beeld waar niet zoveel diepte in zit. Het is zuiver een registratie van wat zich op dat moment afspeelt.
Door nog wat in te zoomen heb ik geprobeerd wat gezichtsuitdrukkingen en reacties van het publiek vast te leggen.
Ik hoor graag suggesties hoe ik onder de gegeven omstandigheden deze opdracht had moeten klaren. Belichting? Onderwerp? Laat maar horen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 07 2010 4:45 pm

Had je niet veel beter naast of in net voor het publiek kunnen gaan zitten met een ander objectief? Of komen mensen dan te prominent in beeld.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di sep 07 2010 4:55 pm

Patrick schreef:Had je niet veel beter naast of in net voor het publiek kunnen gaan zitten met een ander objectief? Of komen mensen dan te prominent in beeld.

Riemke had vast wel anders gewild, maar dat was duidelijk de opdracht niet...
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di sep 07 2010 5:06 pm

Patrick schreef:Had je niet veel beter naast of in net voor het publiek kunnen gaan zitten met een ander objectief?
De valkeniers stonden midden op het veld, het publiek moest blijven zitten, er mocht tijdens de show niet heen en weer worden gelopen..........(ik dus ook niet :D )
Naast of in het publiek zitten en dan foto's maken heeft alleen zin als de valkenier vlak voor het publiek staat en dat was maar een enkele keer. Welk objectief had ik moeten gebruiken volgens jou Patrick?
De foto's moeten op de website komen met de bedoeling dat bezoekers van de site kunnen zien wat er tijdens zo'n show gebeurt.
Laatst gewijzigd door Riemke op di sep 07 2010 5:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » di sep 07 2010 5:13 pm

Weet je wat ik mis Riemke,een mooie close-up van een van de vogels,of was dat niet mogelijk? :D :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » di sep 07 2010 5:17 pm

Riemke,
Tja dat zijn lastige omstandigheden en dus ook een lastige opdracht maar jouw foto's zijn al een stuk gezelliger, zonniger en aantrekkelijker dan de huidige die op de website van deze roofvogelshow staan. Ik denk afgezien van alle (zinnige) kritiek dat de opdrachtgever vanuit zijn commerciele standpunt gezien er best tevreden mee zal zijn.

Groet

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di sep 07 2010 5:24 pm

Germay schreef:Weet je wat ik mis Riemke,een mooie close-up van een van de vogels,of was dat niet mogelijk? :D :mrgreen:
Close-ups tijdens de show maken was niet mogelijk en ook na de show waren de valkeniers nog te druk met bezoekend publiek van de markt.
Als ze roofvogelportretten willen kan dat natuurlijk altijd, maar daar maak ik dan wel een aparte afspraak voor.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 07 2010 5:27 pm

Riemke schreef:Naast of in het publiek zitten en dan foto's maken heeft alleen zin als de valkenier vlak voor het publiek staat en dat was maar een enkele keer. Welk objectief had ik moeten gebruiken volgens jou Patrick?
Lastig natuurlijk, en ik heb al helemaal de waarheid niet in pacht. Maar ik zou zeggen iets als een 24-70 op je D3, of nog wat wijder. Nu heb je van die "platte" foto's. Als je meer in het groothoekbereik zit kan je in ieder geval diepte in je foto's krijgen doordat dingen verder weg gewoon wat kleiner zijn.

Als dat geen optie is, was het wellicht beter geweest je diafragma wat verder op te doen. Nu is volgens mij geschoten op f5 (ik heb ze niet allemaal bekeken), wat veilig is, maar wellicht niet de beste keuze.

Hoe dan ook; het ziet er lastig uit, zeker met deze weersomstandigheden. Wellicht is nog een keertje op herhaling met wat minder zon een mogelijkheid?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di sep 07 2010 6:02 pm

@Patrick: ter illustratie (voordat de show begon) een foto op 70 mm, vanaf de plaats waar ik moest staan. Kun je je voorstellen hoe dat is op 24 mm? :mrgreen: Vandaar ook mijn keuze voor de 70-200.

Afbeelding

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » di sep 07 2010 6:20 pm

Ik denk dat 70-200 een goede keuze is geweest. Wat zou je overhouden van bv de laatste foto als je 'm plaatst op de site van Jan Kees Lont.
Is de opdrachtgever tevreden met deze resultaten? Doe je zelf de nabewerking?

Groet Hans.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 07 2010 8:08 pm

Riemke schreef:@Patrick: ter illustratie (voordat de show begon) een foto op 70 mm, vanaf de plaats waar ik moest staan. Kun je je voorstellen hoe dat is op 24 mm? :mrgreen: Vandaar ook mijn keuze voor de 70-200.
Natuurlijk niet vanaf deze positie... :egeek: Als je je daar bevindt, en ik weet hoe groot het daar is, dan kan je weinig anders gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”