Gehaast!

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
FreeWilly
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Gehaast!

Bericht door FreeWilly » zo dec 19 2010 10:30 pm

:arrow: Foto genomen in het nieuwe station in Luik (Liège) België

*01 Afbeelding

:arrow: Nummer 2 is een bewerkte foto!

*02 Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
Laatst gewijzigd door FreeWilly op ma dec 20 2010 11:26 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Foto's zijn Copyright © - Nikon: D4 - AFS-85/1.4G - 135/2D DC - Mikro AFS-105/2.8G - 14-24/2.8 - 24-120/4 VRII - 24-70/2.8 - 70-200/2.8 VRII - AFS-300/2.8 IF - TC-20EIII - SB-800 - SB-910

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Gehaast!

Bericht door Gabees » zo dec 19 2010 11:12 pm

Leuk idee, die bewerkte.
Vind de persoon op de foto een beetje aan de donkere kant. Waardoor het effect misschien minder wordt?!

FreeWilly
Forumlid
Forumlid

Bericht door FreeWilly » zo dec 19 2010 11:30 pm

Gabees schreef:Leuk idee, die bewerkte.
Vind de persoon op de foto een beetje aan de donkere kant. Waardoor het effect misschien minder wordt?!
Is bij gewerkt volgens jou advies, alvast bedankt :wink:
Foto's zijn Copyright © - Nikon: D4 - AFS-85/1.4G - 135/2D DC - Mikro AFS-105/2.8G - 14-24/2.8 - 24-120/4 VRII - 24-70/2.8 - 70-200/2.8 VRII - AFS-300/2.8 IF - TC-20EIII - SB-800 - SB-910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma dec 20 2010 6:30 am

Die bewerkte foto met twee personen vind ik juist minder. :shock:
Daarmee krijgt het een bepaalde gekunsteldheid, is het niet meer een moment van de werkelijkheid waarbij mensen toevallig en passant in die openbare ruimten vertoeven of passeren. Zelfs de opname met die ene persoon, is IMO al teveel "toneel", omdat het te expliciet te "perfect" op die plek is gearrangeerd (dat zie je) met een intentie of het "toevallig" zou zijn.
Dat doet IMO dan juist afbreuk aan dergelijke opnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » ma dec 20 2010 6:51 am

William, ben het wel met Léon eens, ik zou ze beide van de trap af halen. Want het is een schitterende foto verder. Toevallig is 1 van m'n vrienden een paar weken terug daar een weekend geweest en heeft ongelooflijke foto's gemaakt daar. Hij is verder ook nog een topfotograaf en dan weet je wat je te zien krijgt. Had zelf nooit zoiets moois verwacht in Luik, toch in België niet 1 van de "schoonste" steden. Ga in het voorjaar er ook een keer heen. Groet, peter

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » ma dec 20 2010 8:30 am

FreeWilly schreef:
Gabees schreef:Leuk idee, die bewerkte.
Is bij gewerkt volgens jou advies, alvast bedankt :wink:
Ja dit is mooier.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » ma dec 20 2010 10:08 am

ik zie maar twee foto's terwijler t/m 3 genummerd wordt.

cor

FreeWilly
Forumlid
Forumlid

Bericht door FreeWilly » ma dec 20 2010 10:54 am

Léon Obers schreef:Die bewerkte foto met twee personen vind ik juist minder. :shock:
Daarmee krijgt het een bepaalde gekunsteldheid, is het niet meer een moment van de werkelijkheid waarbij mensen toevallig en passant in die openbare ruimten vertoeven of passeren. Zelfs de opname met die ene persoon, is IMO al teveel "toneel", omdat het te expliciet te "perfect" op die plek is gearrangeerd (dat zie je) met een intentie of het "toevallig" zou zijn.
Dat doet IMO dan juist afbreuk aan dergelijke opnamen.
Bedankt voor uw reactie :wink2:

Als nieuw op dit forum vind ik toch jammer dat er één lid van dit mooie forum zo een negatieve reactie kan geven op een bewerkte foto :| , erger, ik heb het nog zelf er nog bij gevoegd dat dit een bewerkte foto was.
Betreft de bewerkte foto, die heb ik gewoon bewerkt voor de lol en waar ik persoonlijk niet veel belang aan geeft maar toch wel prettig om dit te realiseren.
Bij de eerste foto, wil ik toch benadrukken dat hij totaal niet bewerkt is en genomen zoals het is.
Om dit beeld te realiseren heb ik bewust gewacht tot er een ideaal voetganger langs kwam en is mij uiteindelijk gelukt en dit is geen toneel!!!
Als amateur probeer ik alle mij foto’s zo goed mogelijk te maken en met respect, en zoekt altijd de PERFECTIE indien mogelijk, trouwens ik ben er van overtuigd dat er onder tussen al wat leden van dit forum al lang dit opgemerkt heeft.

Met deze wil ik toch iedereen bedanken voor jullie bezoek :wink2:

Harly
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Harly » ma dec 20 2010 8:31 pm

Hmmm ik heb er ook zo mijn twijfels bij. Het idee en de compositie van foto 1 is goed maar het ziet er te gemaakt uit.
Dat wordt nog eens versterkt door de 2e foto. Photoshop wel of niet voor de lol, het maakt het wel tot een beeld.
FreeWilly schreef:Om dit beeld te realiseren heb ik bewust gewacht tot er een ideaal voetganger langs kwam en is mij uiteindelijk gelukt en dit is geen toneel!!!
Ook vind ik het merkwaardig dat diezelfde "toevallige" persoon ook weer in de andere richting loopt.

Maw. de 2e foto doet echt afbreuk aan de met goede intentie bedoelde 1e.
...totdat ze mij vertelden dat het ook met een nikon...

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » ma dec 20 2010 9:34 pm

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die persoon aan het oefenen was en trap op en trap af ging. Bij wijze van fitnesstraining.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

FreeWilly
Forumlid
Forumlid

Bericht door FreeWilly » ma dec 20 2010 10:41 pm

gongon schreef:Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die persoon aan het oefenen was en trap op en trap af ging. Bij wijze van fitnesstraining.
Bedankt Gongon voor uw steun, ik zou het echt niet weten waroom die man juist op die moment twee maal langs kwam, misschien om sigaretten te kopen want ik herinner mijn nog dat er een winkelkrant was in de gang van het station.
In ieder geval het feit dat jij twee maal langs kwam heb ik er van geprofiteerd om hem twee maal te fotograferen.
Ter wel ik mijn foto’s aan het bekijken was s’avonds zacht ik die twee opnames en op dat moment krijg ik gewoon het idee om er een soort montage van te maken om de simpele reden dat ik dit juist leuk vond, maar blijkbaar niet voor iedereen.
Wat ik mij het meest irriteert in dit verhaal is niet dat ze mij niet geloven maar dat ze wel een vreemde manier hebben om een foto te beoordelen.
Ik ben nu al dertig jaar in een fotoclub hier in mijn dorp en het gebeurt vaak dat wij foto’s moeten jureren voor andere fotoclubs en wij beoordelen altijd alle foto’s op hun kwaliteiten, dus, scherpte, belichting en compositie.
Maar nooit op het thema, waroom, wel neemt als voorbeeld, een foto dat je niet graag zie of en thema die jou niet aanspreek wel die foto heeft tijdens de jurering al zo is zo minder kans om punten te scoren, en dit is de reden waroom wij nooit behoordelen op een thema en dit in het belang voor de fotograaf.
Foto’s worden precies hier andersom beoordeeld, eerst op het thema en blijkbaar niet op het principieel! :|

Gabees heeft gezegd: Vind de persoon op de foto een beetje aan de donkere kant. Waardoor het effect misschien minder wordt?!
:arrow: Dit is ten minste een positieve reactie waar ik zeer apprecieert en constructief.

Zo, toch bedankt voor uw aandacht en wens jou nog een prettig avond en misschien tot binnenkort… :wink2:
Laatst gewijzigd door FreeWilly op di dec 21 2010 9:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Harly
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Harly » ma dec 20 2010 11:50 pm

Ahh! Dus ik begrijp dat als een foto geplaatst is in "beoordeling" dat we (Maar 3 man) alleen maar positieve reacties mogen geven? Ook als mijn mening anders is? En als we dan beoordelen, dat op dezelfde wijze moeten doen als op jullie fotoclub?

Met alle respect maar ik niet dat dat de bedoeling is.

Groet
...totdat ze mij vertelden dat het ook met een nikon...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 21 2010 3:58 am

Mijnheer FreeWilly,
U plaatst hier foto's in het forum-onderdeel "Foto-beoordelingen". Dan kunt u verwachten dat foto's worden beoordeelt. Daar is die rubriek namelijk voor bedoeld. Het kan natuurlijk best zijn dat mensen een andere mening hebben dan uzelf, een andere visie, een andere invalshoek. Oprecht schrijven wat ze er van vinden. Vanuit die andere invalshoek zou u ook uw foto's eens opnieuw kunnen bekijken. Misschien wordt uw visie daarmee een heel klein stukje verbreed als u ook maar ietsje open zou staan voor wat anderen denken. En of u het er dan wel of niet mee eens bent, er wel of niets mee doet, is natuurlijk geheel aan uzelf. Het zijn slechts meningen van anderen. Het prikkelt in ieder geval de gedachtegang. Alleen maar Ooh's en Aah's willen ontvangen omdat u dat beter past, daar schiet een mens weinig mee op. Dan heeft het überhaupt geen zin om foto's te plaatsen.

De beoordelingscriteria van uw fotoclub ken ik niet, maar vind ze eerlijk gezegd wat beperkt als er alleen naar scherpte, belichting en compositie wordt gekeken en niet naar inhoud. Dat laatste lijkt me net zo relevant, zo niet relevanter. Temeer daar u met de titel van het onderwerp specifiek wel naar iets inhoudelijks verwijst. Met het onderwerp "Gehaast !" (zelfs met uitroepteken) refereert u naar een (menselijke) actie van iets of iemand wat haast heeft of iets wat snelheid in een onderwerp zou uitdrukken. Die titel doet een verwachting oproepen van wat ik in een foto denk te gaan zien.

In een statische omgeving van een mooi station, zie ik dan een jogger bijna even statisch als de rest afgebeeld (zowat bevroren scherp) de trap op gaan, wat voor mij een vrij saai beeld als resultaat oplevert. Met gebruik van een veel langzamere sluitertijd van bijv. iets van 1/2 of 1/4 seconde was de persoon als werkelijk snel "bewegend" object (door bewegingsonscherpte) een aardige tegenhanger geweest in die statische architectuur, die het onderwerp "Gehaast" wellicht beter had ingevuld. De foto zou IMO waarschijnlijk een stuk boeiender zijn geweest met die twee contrasten.

Uw onderschrift "JA, ik ben altijd open voor nieuwe suggesties!" verbaast mij evenzeer.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » di dec 21 2010 7:18 am

Volgens mij vind hij kritiek op zijn foto`s niet erg, maar hij vond het niet leuk dat er werd gezegd dat het in scene was gezet. En dat was niet zo.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

EricP

Bericht door EricP » di dec 21 2010 9:10 am

gongon schreef:Volgens mij vind hij kritiek op zijn foto`s niet erg, maar hij vond het niet leuk dat er werd gezegd dat het in scene was gezet. En dat was niet zo.
Gemonteerd is niet in scene gezet ?????? :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”