In de huid van...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

In de huid van...

Bericht door Vincent » di dec 28 2010 10:30 pm

...een kankerpatiënt.

In een eerder topic toonde ik een serie van een van de bestralingstoestellen van het Erasmus MC. Als probeerseltje onlangs ook een zelfportretje geschoten. Kreeg niet helemaal de kleuren en het sfeertje dat ik zocht (al weet ik eigenlijk ook niet precies welk sfeertje ik nu neer wilde zetten). Toch maar delen omdat ik gewoon benieuwd ben naar reacties :oops:

Hoofd wordt belicht door het bestralingsapparaat zelf. In de kop bevindt zich een lichtbron waardoor het bestralingsveld ook visueel op de patiënt geprojecteerd wordt. Door de rest van de ruimte donker te houden kwamen de lasers mooi uit.

Afbeelding
Fin.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: In de huid van...

Bericht door JacTrum » di dec 28 2010 11:10 pm

Nette foto! Maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen? De patiënt ligt toch in een afgesloten ' koker' ? Ik ben extra benieuwd omdat ik zelf binnenkort ook een scan krijg.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo dec 29 2010 10:05 am

JacTrum schreef:Nette foto! Maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen? De patiënt ligt toch in een afgesloten ' koker' ? Ik ben extra benieuwd omdat ik zelf binnenkort ook een scan krijg.
Een scan zal waarschijnlijk een CT of MRI zijn. Dat ga je inderdaad door een soort koker. Deze foto is gemaakt op een bestralingsapparaat. Dan lig de patient los in de ruimte (en draait het hele toestel om de patient heen).
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo dec 29 2010 10:36 am

djunclesam schreef:Door de rest van de ruimte donker te houden kwamen de lasers mooi uit.
Dat zal best inderdaad, maar in de sfeer op die wijze neergezet komt er IMO niets terug van wat je in een ziekenhuis als "patiënt" daar met een behandeling van doen hebt. Het geeft mij geen enkele "ziekenhuis" referentie.
Door de duistere omgeving en geheimzinnige lichtbenadering kan het net zo goed een gevangen genomen persoon zijn die wordt geëxecuteerd in een of andere sciencefiction film. Het kruis geeft aan waar de persoon doorboort wordt.
Wordt nog verder versterkt door een wit kader en extra zwarte "rouw"rand om de foto heen. Het komt mij allemaal erg afschrikwekkend over.

Je geeft zelf aan dat je niet weet welk sfeertje je eigenlijk neer wilde zetten, maar dat lijkt me juist essentieel om dat wel te weten.
Als het de bedoeling is om een behandeling tegen kanker vast te leggen, probeer dan een benadering die de associatie direct bij een ziekenhuis en patiënt legt. Meer zichtbare omgeving, hoe schaars ook verlicht, het moet herkenbaar zijn. Patiënt in een groene of witte ziekenhuis outfit gestoken zoals bij operaties. Hoofd eventueel met een groen bijpassend ziekenhuis hoofddeksel bedekt. Algemene verlichting zodanig zacht dat geen zware schaduwen in een groot contrast langs het gezicht loopt. Het plaatje moet beslist niet afschrikwekkend eruitzien. Het zou een sfeer moeten uitademen dat het niet erg is een behandeling te ondergaan.

Als het de bedoeling is een of andere luguber sciencefiction achtig plaatje neer te zetten wat niets te maken heeft met hetgeen je vertelt wat het allemaal is, ben je daarin beter geslaagd. Alleen dan nog een meer bange verkrampte gezichtsuitdrukking, en het plaatje is compleet. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » wo dec 29 2010 10:52 am

he leon ...teveel SAW gekeken hihi :wink:

maar ik deel je mening wbt het "lugubere" !! :shock:
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo dec 29 2010 11:14 am

Léon Obers schreef:
djunclesam schreef:Door de rest van de ruimte donker te houden kwamen de lasers mooi uit.
Het zou een sfeer moeten uitademen dat het niet erg is een behandeling te ondergaan.
Dat is wel precies wat ik met mijn vorige serie (Pegasus) wilde bereiken, en denk ik goed gelukt was. Een lichte serie ,wellicht een beetje technisch benaderd, van het bestralingsapparaat zelf.

Ben het met je eens dat de sfeer op deze foto een beetje luguber overkomt, of dat perse slecht is betwijfel ik, wellicht als ik er specifiek bij had gezet dat dat de bedoeling was dan was je er niet over gevallen. Een SAW achtige titel en beschrijving was dus misschien beter op zijn plaats geweest :wink:

wel dank voor je mening!
Fin.

Jomar

Bericht door Jomar » vr dec 31 2010 12:18 am

Ik vind hem dan wel weer interessant, ik genoten van je eerste post van dit schitterende apparaat,
Nu in principe een kleine deel uitgelicht, met een onderbouwend verhaal erbij,
Je geeft aan dat er ook visuele laser projectie aan te pas komt, wat voor mij duidelijk naar voren komt.

dus van mijn kant, erg interessant.

Groet Jomar

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”