Waarom geen Tamron 70-300?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Hagrid

Waarom geen Tamron 70-300?

Bericht door Hagrid » vr aug 05 2011 10:00 am

Een 70-300mm objectief lijkt mij een mooie aanvulling op m'n 18-105.

Behalve dat er geen Nikon op staat, of andere emotionele redenen,
waarom niet moeten kiezen voor een
Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD ,
waarom wel voor de
Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED VR
:?:

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Waarom geen Tamron 70-300?

Bericht door Tom » vr aug 05 2011 11:25 am

Waarom wel?

GM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door GM » vr aug 05 2011 11:29 am

Waarom de twijfel?
Zou in de range 70-300 altijd voor de Nikon gaan.
Andere vraag...Wat wil je er hoofdzakelijk mee gaan fotograferen?
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr aug 05 2011 11:48 am

Ik kan er wel een paar noemen al heb ik er geen persoonlijke ervaring mee. Puur rationeel geredeneerd:

Feiten:
- De tamron heeft een 62mm filterring, je 18-105 en de 70-300 hebben 67mm ringen. Als je filters gebruikt moet je verschillende maten (en dus extra filters) kopen.
- De nikon is nieuw 'maar' 50 tot 70 euro duurder (afhankelijk waar je koopt). Indien je echter (goede) filters wilt gebruiken en/of wilt wisselen wordt dat prijsverschil tenietgedaan omdat je een afwijkende maat filters erbij moet kopen. Stel je voor dat je pola-filters voor 62 EN 67mm erbij wilt kopen.

Uit reviews en andere feedback van gebruikers komen de volgende zaken consistent naar voren:
- De motor en AF van de Nikon schijnen toch wat sneller en accurater te zijn dan die van de nieuwe Tamron.
- De focusslag van de Tamron is vrij kort (slechts 180 graden volgens de berichten). Dit kan lastig zijn bij handmatig scherpstellen.
- Bouwkwaliteit van de Tamron is iets minder.
- Kleuren van de Nikon 70-300VR lijken iets voller en contrastrijker te zijn.

Dan uit eigen ervaring (dus subjectief en mogelijk niet geheel rationeel :) ). Let wel, ik heb geen ervaring specifiek met de 70-300VC maar ik heb genoeg Tamron's gehad om er in het algemeen iets over te zeggen:

- Soms hebben tamrons communicatieproblemen met Nikon bodies. Als dat gebeurt stelt hij niet goed scherp en/of maakt de camera geen foto. Het is zeldzaam maar als het gebeurt wel irritant. Met Nikon lenzen heb ik dat probleem niet.
- De kwaliteitscontrole van Tamron lijkt in het algemeen wat minder te zijn dan die van Nikon. Dus m.i. iets sneller kans op problemen of een maandagochtend editie. :P
- De bouwkwaliteit van de Tamron is in het algemeen minder goed dan die van vergelijkbare nikonlenzen (ik vergelijk dan dus geen nikon pro-lenzen met Tamron consumer-lenzen).

Dan nog iets ten voordele van de Tamron: In veel reviews (doch niet alle) lijkt de conclusie te zijn dat de Tamron ietsje minder last heeft van CA en meestal ietsje scherper is boven de 200mm. Onder de 200mm wint de Nikon het meestal. Maar alle sites geven ook aan dat de optische verschillen miniem zijn en dat er op dat vlak in de praktijk weinig verschil zal zijn.

Dus het aloude devies lijkt weer te gelden: Je krijgt waar je voor betaald. De prijs ligt dicht bij elkaar en de overall prestatie dus ook, maar de Nikon doet het alles in acht nemende net iets beter. En het verschil lijkt niet zozeer in de optiek de liggen maar in zaken als bouw en snelheid.
Laatst gewijzigd door ReneG op vr aug 05 2011 11:51 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Hagrid

Bericht door Hagrid » vr aug 05 2011 11:49 am

Tom schreef:Waarom wel?
Omdat de Tamron uit test er net iets beter uit komt. qua optiek, en degelijkheid.
Tevens goedkoper.

Dus waarom niet?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr aug 05 2011 11:58 am

Hagrid schreef:
Omdat de Tamron uit test er net iets beter uit komt. qua optiek, en degelijkheid.
Tevens goedkoper.

Dus waarom niet?
Geen idee. Kopen dat ding.

Dat filter-argument van hierboven ga ik niet in mee. Converterring kost geen drol, en op tele wordt überhaupt amper gebruik gemaakt van filters itt UWA.. :)

GM
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GM » vr aug 05 2011 12:04 pm

Hagrid schreef:
Tevens goedkoper.

Dus waarom niet?
linkje??
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr aug 05 2011 12:15 pm

Tom schreef:
Hagrid schreef:
Tevens goedkoper.

Dus waarom niet?
Geen idee. Kopen dat ding.

Dat filter-argument van hierboven ga ik niet in mee. Converterring kost geen drol, en op tele wordt überhaupt amper gebruik gemaakt van filters itt UWA.. :)
Daarom staat er ook 'als'. Ik doe het zelf ook niet, maar ik ken genoeg mensen die er wel filters opschroeven...
Laatst gewijzigd door ReneG op vr aug 05 2011 12:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

beersy

Bericht door beersy » vr aug 05 2011 12:17 pm

voor die 25 euroootjes verschil wil ik op mijn nikon wel een nikonlens

http://www.digicamshop.nl/keuzehulp/61? ... 3759=11511" onclick="window.open(this.href);return false;

suc6

beersy

Hagrid

Bericht door Hagrid » vr aug 05 2011 12:18 pm

Laatst gewijzigd door Hagrid op vr aug 05 2011 2:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Hagrid

Bericht door Hagrid » vr aug 05 2011 12:23 pm

ReneG schreef: Dan uit eigen ervaring (dus subjectief en mogelijk niet geheel rationeel :) ). Let wel, ik heb geen ervaring specifiek met de 70-300VC maar ik heb genoeg Tamron's gehad om er in het algemeen iets over te zeggen:

- Soms hebben tamrons communicatieproblemen met Nikon bodies. Als dat gebeurt stelt hij niet goed scherp en/of maakt de camera geen foto. Het is zeldzaam maar als het gebeurt wel irritant. Met Nikon lenzen heb ik dat probleem niet.
- De kwaliteitscontrole van Tamron lijkt in het algemeen wat minder te zijn dan die van Nikon. Dus m.i. iets sneller kans op problemen of een maandagochtend editie. :P
- De bouwkwaliteit van de Tamron is in het algemeen minder goed dan die van vergelijkbare nikonlenzen (ik vergelijk dan dus geen nikon pro-lenzen met Tamron consumer-lenzen).

Dus het aloude devies lijkt weer te gelden: Je krijgt waar je voor betaald. De prijs ligt dicht bij elkaar en de overall prestatie dus ook, maar de Nikon doet het alles in acht nemende net iets beter. En het verschil lijkt niet zozeer in de optiek de liggen maar in zaken als bouw en snelheid.
Kijk, dat soort argumenten zoek ik nou :!:

GM
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GM » vr aug 05 2011 12:27 pm

beersy schreef:voor die 25 euroootjes verschil wil ik op mijn nikon wel een nikonlens

http://www.digicamshop.nl/keuzehulp/61? ... 3759=11511" onclick="window.open(this.href);return false;

suc6

beersy
precies... en de nikon heeft zijn sporen reeds verdiend. Met name de VR vind ik uitstekend.
met vriendelijke groet,
George
D5100 70-300VR

GM
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GM » vr aug 05 2011 12:31 pm

Blijft de vraag over...Waarvoor wil je deze lens gaan inzetten?
met vriendelijke groet,
George
D5100 70-300VR

Hagrid

Bericht door Hagrid » vr aug 05 2011 12:38 pm

GM schreef:Blijft de vraag over...Waarvoor wil je deze lens gaan inzetten?
Maakt het gebruik van betreffende lens dan uit of het wel of geen Nikon of Tamron moet worden?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr aug 05 2011 12:46 pm

Hagrid schreef:
ReneG schreef: Dan uit eigen ervaring (dus subjectief en mogelijk niet geheel rationeel :) ). Let wel, ik heb geen ervaring specifiek met de 70-300VC maar ik heb genoeg Tamron's gehad om er in het algemeen iets over te zeggen:

Kijk, dat soort argumenten zoek ik nou :!:
Algemene Tamron-ervaringen uit het verleden bieden waarschijnlijk geen garanties voor heden en de toekomst.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”