wat een weer vandaag

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Traybelrose
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

wat een weer vandaag

Bericht door Traybelrose » di aug 23 2011 10:14 pm

hier een paar leuke foto's die ik gemaakt heb

foto 1 wat een weer
Afbeelding

Afbeelding
foto 2
Afbeelding

foto 3
Afbeelding

foto 4
Afbeelding

foto 5
Afbeelding

en toen klaarde het weer op
foto 6
Afbeelding

foto 7
Afbeelding

foto 8
Afbeelding

foto 9
Afbeelding

dus was ik maar wat foto's in huis aan het maken

foto 1
Afbeelding

foto 2
Afbeelding

foto 3
Afbeelding

foto 4
Afbeelding

foto 6
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Traybelrose op di jul 03 2012 6:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Myriad

Re: wat een weer vandaag

Bericht door Myriad » di aug 23 2011 11:04 pm

Wat vind je er zelf van Ruud?
Ik moet hier even iets van zeggen, ook al staat het in 'Foto presentaties' en niet in 'Foto beoordelingen'.
De volgende zaken zijn beslist positief bedoeld en ik hoop dat je het wilt aannemen en dat je er veel aan zult hebben.
De foto's vind ik niet leuk en zeggen me niets, zijn een allegaartje van kiekjes en de meeste zijn gewoon niet scherp.
Waarschijnlijk gemaakt op diafragmavoorkeuze (alles op f/5)?; ik zie 52mm (op de D50) en lange sluiterijden (bijv. 1/13s); uit de hand?

Begin bij het begin: leer met een DSLR lichtmeten en het samenspel tussen diafragma, sluiterijd en ISO (en wat dat doet met het beeld). En leer je materiaal goed kennen.
Houd je sluitertijden uit de hand in de gaten, of gebruik een objectief met VR (aan) of gebruik een statief of rijstzak o.i.d.
Binnen had je neem ik aan - gezien het weer - toch alle tijd om foto's te maken? Neem er dan ook de tijd voor om het goed/beter op- en in te stellen!
Als je de moeite neemt om je in deze materie te verdiepen, veel oefent, het in verschillende situaties op de juiste manier kunt toepassen, kritisch bent en blijft op je eigen werk en vooral leert van je fouten,
zal je fotografie beslist met stappen vooruit gaan. Bekijk eerst zelf kritisch je foto's. Dan zul je voortaan dit soort foto's niet meer (durven) plaatsen.

Traybelrose
Forumlid
Forumlid

Bericht door Traybelrose » di aug 23 2011 11:28 pm

dat zal ik zeker in acht nemen maar voor een beginneling ben ik aardig op weg dacht ik zo :D

ik ga er veel aandacht aan besteden voor ik weer foto's ga platsen dank je wel voor die tips :!:

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » di aug 23 2011 11:34 pm

Myriad schreef:Wat vind je er zelf van Ruud?
Ik moet hier even iets van zeggen, ook al staat het in 'Foto presentaties' en niet in 'Foto beoordelingen'.
De volgende zaken zijn beslist positief bedoeld en ik hoop dat je het wilt aannemen en dat je er veel aan zult hebben.
De foto's vind ik niet leuk en zeggen me niets, zijn een allegaartje van kiekjes en de meeste zijn gewoon niet scherp.
Waarschijnlijk gemaakt op diafragmavoorkeuze (alles op f/5)?; ik zie 52mm (op de D50) en lange sluiterijden (bijv. 1/13s); uit de hand?

Begin bij het begin: leer met een DSLR lichtmeten en het samenspel tussen diafragma, sluiterijd en ISO (en wat dat doet met het beeld). En leer je materiaal goed kennen.
Houd je sluitertijden uit de hand in de gaten, of gebruik een objectief met VR (aan) of gebruik een statief of rijstzak o.i.d.
Binnen had je neem ik aan - gezien het weer - toch alle tijd om foto's te maken? Neem er dan ook de tijd voor om het goed/beter op- en in te stellen!
Als je de moeite neemt om je in deze materie te verdiepen, veel oefent, het in verschillende situaties op de juiste manier kunt toepassen, kritisch bent en blijft op je eigen werk en vooral leert van je fouten,
zal je fotografie beslist met stappen vooruit gaan. Bekijk eerst zelf kritisch je foto's. Dan zul je voortaan dit soort foto's niet meer (durven) plaatsen.
Veel heb ik niet meer toetevoegen ,veel lezen en je goed voorbereiden op de dingen die je gaat fotograferen ,en veel heel veel proberen,
succes.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Myriad

Bericht door Myriad » di aug 23 2011 11:37 pm

De BElichting is redelijk goed en je oefent en durft tenminste! :wink:
En je pakt het positief op. :D
Ga zo door; probeer er veel bij te leren, bijvoorbeeld door je in te lezen en daarna het geleerde in de praktijk toe te passen. Wat jou past.

Traybelrose
Forumlid
Forumlid

Bericht door Traybelrose » di aug 23 2011 11:46 pm

oevening baad kunst zeggen ze wel eens he :mryellow:

op bouwen de kritiek is altijd goed ja zo leer ik er ook wat van maar zal nu veel lesen weet jij een goede site waar dat goed uit gelegt staat ?
ik ben helaas een praktijk mens :P

maar zal de handlijding is door snuffelen is kijken wat dat op brenkt :idea:

calina

Bericht door calina » wo aug 24 2011 12:25 am

Ben het met Myriad eens.

Wat je zou kunnen doen, om te oefenen is stapjes maken per instelling, als je een praktijkmens bent.
Bijv. pak een stilstaand onderwerp met een duidelijke achtergrond, zet je camera op de diafragma stand (A) en begin bij wat ie op z'n grootst aan kan, zeg F5.6 of zo.
Maak een foto en ga dan het diafragma in stapjes veranderen, van 5.6 naar 8, 11, 14 ik noem maar wat. Bij elke nieuwe stand, maak je een foto.
Dan op je pc kijken wat nu het verschil is.
Hetzelfde doe je met de sluitertijden (S). Weer op je pc kijken wat het verschil is.
Dan ga je met M aan de slag en ga je combinaties maken. Te licht, te donker, wat moet je doen? Moet het diafragma groter of juist kleiner? Moet de sluitertijd langer of korter? Misschien moet je ISO wat omhoog?
Door dat te doen, heb ik mezelf veel geleerd (niet dat ik het nu zo goed doe hoor!) en je leert daarmee tegelijkertijd je camera kennen.

Zo maar een tip, hopelijk kan je er wat mee.
Oh ja, op fotoklasje.nl staan ook veel tips! Bovenstaande heb ik bij hen uit een workshop vandaan en heeft mij echt een zetje gegeven.

Succes!

Gr. Astrid

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » wo aug 24 2011 11:28 am

http://www.digitalefotografietips.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze site is misschien erg interessant ,met veelal een duidelijke uitleg .
Jac.
Laatst gewijzigd door jac49 op wo aug 24 2011 5:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Traybelrose
Forumlid
Forumlid

Bericht door Traybelrose » wo aug 24 2011 4:04 pm

gelukig is niet ieder een het zelfde :D Jac ieder mens heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing :P

ik ga jou tekst ff uit printen :shock: dan onthouid ik dat vast wel hihih :mryellow:

dank je wel die site zal ik zeker door snuffelen heb um al ge bootmarkt

was er vandaag weer op uit getroken
Afbeelding
en moet zeggen met de nieuwe infomatie van jullie heb ik me zelf over trofen
:idea:

Traybelrose
Forumlid
Forumlid

Bericht door Traybelrose » wo aug 24 2011 10:48 pm

ben vanmorgen tog maar foto's gaan maken en met die nieuwe infomatie van jullie is het een stuk beter geworden :oops:
Afbeelding

Myriad

Bericht door Myriad » do aug 25 2011 11:44 am

Ruud,

Goed bezig! Je laatste foto's zijn nu beslist scherp(er). Dat komt door de kortere sluitertijd.

Je laat hier 2 totaal verschillende zaken zien (dichtbij en ver af) en daarom niet minder interessant om van te leren.

Wetenswaardigheden bij de foto van de sprinkhaan:
Hoe dichter je met je fototoestel gefocust op een voorwerp gaat zitten bij eenzelfde diafragma opening, hoe kleiner het scherptdiepte gebied (DOF=Depth Of Field);
om de sprinkhaan van voor tot achter in het scherptediepte gebied te krijgen, moet je meer diafragmeren; naar bijv. f/8 of f/11.
En ja, dan zal je sluitertijd omlaag moeten voor een goede belichting, en/of je ISO omhoog. Ja, macro gaat nogal eens vanaf statief.
Als je wat meer nadruk op de muziektent wilt leggen, kun je de diafragma opening bij deze afstand juist wat vergroten, naar f/4 of zo, dan wordt de voor- en achtergrond iets vager.

Fotografie is niet alleen maar techniek. Er komt ook zoiets als compositie bij kijken.
Let bij volgende keren erop dat over het algemeen je composities niet te centraal zijn en de achtergrond (bij de sprinkhaan is die erg druk);
probeer eens een minder vanzelfsprekend standpunt (bijv. door de kniën, op je buik, op dezelfde hoogte of zelfs schuin onder de sprinkhaan).
Bij de 2e foto is de muziektent wel erg groot in beeld en de foto staat mi.i scheef, de witte lucht boven en de topjes van de sprietjes onder storen.

Zo, dit was het weer even. Neem deze tips erbij mee en blijf jezelf overtreffen!

Traybelrose
Forumlid
Forumlid

Bericht door Traybelrose » do aug 25 2011 11:51 am

dank je wel voor deze tips ik neem ook aan dat deze forum er ook voor is gemaakt er van te kunnen leren :D
ik ben je dankbaar

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”