Nagelstudio

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
superswiegie

Nagelstudio

Bericht door superswiegie » wo nov 30 2011 12:29 pm

Ik woon in leiden boven een nagelstudio. Nu wandel ik iedere dag langs deze Heerlijke klessebessen ;). Zij hebben mij gevraagd of ik een keer foto's wil maken voor de website/facebook van de nagelstudio (Esme) Uiteraard voor nop, en ze weten dan ik een beginner ben, maar het is beter dan niets. (hier de link naar de facebook pagina en gelijk een beeld waar ik het over heb.)http://nl-nl.facebook.com/people/Esme-L ... 3112889172

Nu heb ik een lens besteld de 50 mm. En bedacht dat dit wel goed zou zijn voor de foto's van de handen. (en tegelijkertijd een goede portret lens)
Wat betreft de verlichting hoe kan ik dit het beste aanpakken? wel de sb6/7/8/900 aanschaffen (statief met paraplu)? -- ik wil hier mee de dames aan het werk fotograferen. Dus met klanten. het totaal plaatje.-- kan ik dan de 18-55 lens gebruiken?
Wat betreft de nagel spullen, zal ik die meenemen en fotograferen in een lichte omgeving (mini studio?) of juist in de naartuurlijke omgeving
Ik hoop dat het niet te warrig overkomt en dat iemand me een beetje kan sturen ( een verplichting opleggen om eerste een boek te lezen kan ook ;)
Ik heb zojuist de reeks van light it shoot it retouch it gekeken. Die man kan heerlijk uitleggen, maar betrekt het voornamelijk op portret foto's

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nagelstudio

Bericht door Léon Obers » wo nov 30 2011 12:36 pm

superswiegie schreef: Wat betreft de nagel spullen, zal ik die meenemen en fotograferen in een lichte omgeving (mini studio?) of juist in de naartuurlijke omgeving
Dat lijkt me nu juist iets dat je met de nagelstudio bespreekt. Wat willen zij?
Afhankelijk daarvan kan het zinnig zijn je meer te oriënteren op de technische aanpak en de uitlichting.
Vriendelijke groet, Léon Obers

superswiegie

Bericht door superswiegie » wo nov 30 2011 12:49 pm

Léon Obers schreef:
superswiegie schreef: Wat betreft de nagel spullen, zal ik die meenemen en fotograferen in een lichte omgeving (mini studio?) of juist in de naartuurlijke omgeving
Dat lijkt me nu juist iets dat je met de nagelstudio bespreekt. Wat willen zij?
Afhankelijk daarvan kan het zinnig zijn je meer te oriënteren op de technische aanpak en de uitlichting.
Goede vraag, wat willen zij? behalve Facebook plaatjes. Wat bespreek je en wat "doe je gewoon" Ze hebben zelf aangegeven dat ze het leuk vinden als ik op vrijdag kom. -dan word er nog wel eens (meer dan eens) een borrel gedronken en dan is het gezellig- en dan zijn ze allebei aan het werk. +is het niet zo dat als ik met statief paraplu flitser(ben huiverig voor flitsers) ga werken dan ik sneller een "gemaakte setting" krijg i.p.v een vertaling van een gezellige sfeer hoe voor kom je dat?
Ze willen dat ze allebei individueel op de foto staan en gezamenlijk (3 foto's dus) en wat met handen.
Nu kan ik ze (voelt een beetje als lastig vallen) vragen wat ze precies willen. Wel meer handen of minder, compositie verder overleggen, Of ik kies dat zelf.
Hoe pakt u dit aan? (normaal gesproken)
(wat betreft de producten- het liefst in de winkel fotograferen(tenzij ik denk dat het mooier is)) ik zei dat het een kwestie van smaak is. (ben net even naar beneden gewandeld)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 30 2011 4:21 pm

superswiegie schreef: Nu kan ik ze (voelt een beetje als lastig vallen) vragen wat ze precies willen. Wel meer handen of minder, compositie verder overleggen, Of ik kies dat zelf.
Hoe pakt u dit aan? (normaal gesproken)
Lastig vallen? Zij willen die foto's toch.
Ik zelf zou de situatie een keer "droog" ter plekke bekijken als ze daar bezig zijn. Zelf kijken wat jouw aanspreekt, hun een paar voorstellen doen als ze zelf geen ideeën hebben en aftasten wat hen ook aanspreekt. Aan de hand daarvan beginnen.
Bij die foto op Facebook zie ik van die soort bureaulampjes waar wellicht de nagelstyliste werkt en onder die lamp de nagels bewerkt. Zal waarschijnlijk voldoende licht zijn om met dat bestaande licht details te schieten van dat nagelgebeuren (dus foto's tijdens het werk). Heb je precies de situatie ter plekke. Indien het te hard licht is op één spot, met een flitser indirect flitsen tegen die ronde witte plafonnetjes (is dat wit?) met een rood/amber gelfilter ervoor, zodat de flitser ongeveer dezelfde kleurtemperatuur heeft als die kunstlicht bureaulampjes.

Van het totaal idem met bestaand licht, eventueel nog iets ingeflitst met een rood/amber gelfilter voor de flitser.
Ik zou er niet teveel toeters en bellen bijhalen (statief en paraplu) als je nog helemaal geen ervaring hebt. Kun je niet een Nikon flitser van iemand lenen (met gel-filters erbij)? Voor het totaalplaatje kun je de kitlens gebruiken. Je zult wel een beetje hoge ISO moeten gebruiken, maar dat gaat met de D5100 prima, en omdat je schrijft dat de plaatjes voor Facebook zijn en het web, worden ze flink verkleint en merk je niets van de eventuele ruis.

Combinatie van flitser en bestaand licht zou je de flitstips van ALE hier op het forum eens kunnen doornemen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

superswiegie

Bericht door superswiegie » wo nov 30 2011 5:43 pm

Bedankt voor de goeden adviezen. Ik heb gezocht naar mensen die een sb700/900 te leen hadden, maar tevergeefs. Na even zoeken op het forum kwam ik met huren uit op Pixto-F, maar zie zit aan de ring in amsterdam (slecht bereikbaar met openbaar vervoer - geen auto) in Leiden is niets te huren. Iemand nog een advies, waar ik langs kan om ze te huren? op marktplaats is er een die vraag 275 (phoe zeg hoop geld) is dat redelijk? (hij zegt zgan)

MadMike80

Bericht door MadMike80 » wo nov 30 2011 9:17 pm

270 euro voor een zgan SB900 valt op zich mee, volgens de eerstebeste productvergelijker komt de SB900 rond de 350-450 euro uit, een SB700 voor 250 tot 315. een goede flitser is een zeer lonende investering. ik weet niet of je de 700 ook los van de camera als slave kunt gebruiken, maar de 900 wel (heb m ook, heerlijk ding!), hiermee ben je echt flexibel. flitser ergens in een hoekje zetten en naar het plavond richten, en schieten maar!

enne, als je een goedkope hobby zoekt, zit je hier wel fout, haha!! ga maar eens een goede lens kopen, dan weet je meteen weer wat je kwijt bent...

nee ff zonder gekheid, ik zou inderdaad gewoon vragen wat de dames willen, vaak word er makkelijk over gedacht zo van: "die komt wel even fotos maken", maar er zit meer achter en dat mag je gerust vragen. eens gaan kijken zonder toestel is ook een goede tip van leon.

een geluk: je schiet digitaal. maak liever teveel en zoek ze naderhand uit. als t niet goed is, wandel je naar beneden en maakt nieuwe!

praktisch zou ik eens proberen met de 50mm op vol diafragma, of je het haalt met het beschikbare licht (zonder flits), waarschijnlijk wel maar je moet op je scherptediepte letten, die is echt klein bij 1.8! je kitlens zal het een stuk moeilijker zonder extra licht. een pluutje voor bij de flitser is een absolute aanrader! voor 50 euro heb je een plu, statiefhouder voor je flitser en een statief, en hier ben je zeer flexibel mee!

als je dichtbij fotos gaat maken: de 50mm op F6 of kleiner, en de flitser tegen het plavond richten.

in ieder geval succes ermee!

superswiegie

Bericht door superswiegie » vr dec 02 2011 3:19 pm

Ik heb ze gemaakt. Het ging vrezelijk. Ik hoop dat ik in Lightroom er nog wat van kan maken.
zodra ik de rommel er uit heb gehaald zal ik er een aantal posten.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Wolf » vr dec 02 2011 3:31 pm

In welke setup heb je de foto's nu gemaakt?
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

superswiegie

Bericht door superswiegie » vr dec 02 2011 3:34 pm

flitser (metz 44) op de camera, naar boven gericht, en foto's zonder flitser. Een aantal close-up's naar de handen. En me zelf in de hoek gedrukt om zoveel mogelijk van de "winkel" op een plaatje te krijgen. Maar naast een externe "opzet" flitser heb ik niets gebruikt. (die metz is vrezelijk (of ik kan er niet mee omgaan ))

oud0001

Bericht door oud0001 » za dec 03 2011 2:11 am

Misschien is het goed ze te laten zien voor de bewerking.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 03 2011 3:31 am

Tja, fotograferen is niet altijd even makkelijk. Het is toch een beetje een vak tenslotte. Zeker dit soort fotografie. Het is toch anders dan de kids buiten in de speeltuin waar een paar mislukte foto's alleen maar jammer is.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je leert van de resultaten die je nu hebt. Gooi de mislukte foto's dus niet direct weg, maar probeer aan de hand van de EXIF data te beredeneren waarom je denkt dat het niet het resultaat is waarop je gehoopt had.

En plaats wat foto's hier. Voldoende mensen die graag even met je meekijken en vast ook met tips komen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za dec 03 2011 10:42 am

Voor nop fotograferen en je moet er nog een lens en een flitser voor aanschaffen ook? Neem je ook je eigen verf mee als je de buurman gaat helpen met schilderen? :P

Plaats de foto's maar hier. Heb je in RAW geschoten?

oud0001

Bericht door oud0001 » za dec 03 2011 1:37 pm

Iedereen begint voor nop, al was het maar een familiefeestje.
Daar is niets mis mee. Dat geeft je ervaringen.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za dec 03 2011 1:52 pm

Tom schreef:Voor nop fotograferen en je moet er nog een lens en een flitser voor aanschaffen ook? Neem je ook je eigen verf mee als je de buurman gaat helpen met schilderen? :P

Plaats de foto's maar hier. Heb je in RAW geschoten?
Gezien de tijd van het jaar wel een mooie reden om iets te kopen... 8)

Groet Hans.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 03 2011 2:26 pm

Tom schreef:Voor nop fotograferen en je moet er nog een lens en een flitser voor aanschaffen ook? Neem je ook je eigen verf mee als je de buurman gaat helpen met schilderen? :P
Ik gok dat de "opdrachtgever" dat niet als eis heeft neergelegd... :mryellow:

Natuurlijk is er niets mis mee om eens wat voor nop of voor de ervaring te doen. Sterker nog; ik doe vrijwel nooit anders.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”