welke telezoom lens voor D40??

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
steind40

welke telezoom lens voor D40??

Bericht door steind40 » vr jun 29 2007 11:54 pm

Ik ben beginnend spiegel reflex (hobby)fotograaf.
Ik heb een standaard nikkor lens 18-55 maar ik hou wel van lekker dicht in zoomen.
Doordat er in de D40 geen focus motortje zit ben ik gebonden aan de duurdere AFS lenzen. De lens die ik in gedachten had was de nikon 55-200.

weet iemand nog alternatieven die een grotere zoom hebben maar niet al te duur zijn???

Dennis.

Bericht door Dennis. » za jun 30 2007 12:19 am

Voor ca 500,- is er de AF-s 70-300 VR. Heel veel meer keus heb je niet...

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » za jun 30 2007 12:22 am

Dennis. schreef:Voor ca 500,- is er de AF-s 70-300 VR. Heel veel meer keus heb je niet...
Dit is inderdaad het beste alternatief voor je, bij Konijnenberg voor 499,= te koop op dit moment. Bij Hong Sien 469, maar met de verzendkosten vanuit Singapore erbij niet interessant.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » za jun 30 2007 6:59 am

en de 55-200 is er ook in VR fan heb je het best aansluitende geheel met 70-300 mis je een stuk tussen 55 en 70 (even afgezien van de nikon multiplier van 1.5x)

da's ook een van de redenen waarom ik de d40 niet iets voor mij vindt

John Sentani

Bericht door John Sentani » za jun 30 2007 12:35 pm

Sigma heeft net twee nieuwe lensen uit, ook geschikt voor D40, met High Speed Motor (HSM):
http://www.sigma-photo.co.jp/english/ne ... 200_na.htm

rherveille

Bericht door rherveille » za jun 30 2007 7:48 pm

Ik kan mijzelf zeker ook een beginnend fotograaf noemen en ook ik heb de D40. Inderdaad, het gemis van een inwendige focusmotor heeft zijn beperkingen. Ik heb een paar dagen geleden een objectief occassion gekocht. De 18-135, de kitlens van de D80. Deze heeft wel zelf een motor en is geschikt voor op mijn D40. Zo heb ik toch the best of both worlds, een mooie groothoek en een voor mij redelijke zoom. Oke het is geen VR lens, maar daar is de prijs dan ook naar. Hier kan ik voorlopig zeker mee uit de voeten. Succes ermee.

Rene

rik6230

Bericht door rik6230 » za jun 30 2007 9:42 pm

John Sentani schreef:Sigma heeft net twee nieuwe lensen uit, ook geschikt voor D40, met High Speed Motor (HSM):
http://www.sigma-photo.co.jp/english/ne ... 200_na.htm
Is het zo dat elke sigma HMS op de d40 kan (en deze AF heeft) ? Ik weet het niet maar heb zo mijn twijfels. Op het lijstje van Sigma mis ik bijvoorbeeld de 150 macro HMS. Deze is er toch al even maar wordt door Sigma niet genoemd in de lijst voor de D40(x) Vergis ik mij ?

groet,
Rik

John Sentani

Bericht door John Sentani » za jun 30 2007 11:18 pm

Hallo Rik,

Ik denk het wel maar weet het niet zeker.
Deze nieuwe 55-200 lens van Sigma is in ieder geval wel geschikt voor de D40.

Gr. John

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 01 2007 6:43 am

dirk-jan boon schreef:snip (even afgezien van de nikon multiplier van 1.5x)
Nikon heeft geen 1.5x multiplier (waarschijnlijk wordt hier een converter bedoeld)
De Nikon TC 1,4/1,7/2x E II converters werken niet automatisch met de genoemde objectieven, soms past het niet eens.

Op m'n site wel ergens een tabel van welke TC met welk objectief werkt.

De 55-200VR is aanmerkelijk goedkoper dan de 70-300VR.
Op m'n site ook nog wel ergens een lijstje met kwaliteitsoordelen van de AF objectieven.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo jul 01 2007 7:16 am

voor alle duidelijkheid bedoelde ik de factor waarmee je moet vermenigvuldigen als je een niet dx objectief op een digitale body zet , voor zo ver ik weet is die factor 1.5 (dus 28mm > 42mm , 50mm > 75mm enz)

Maar hans als ik wederom uit me nek l*l dan hoor ik het graag

John Sentani

Bericht door John Sentani » zo jul 01 2007 8:46 am

Sigma heeft een goede 1.4 teleconverter.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 01 2007 10:28 am

dirk-jan boon schreef:voor alle duidelijkheid bedoelde ik de factor waarmee je moet vermenigvuldigen als je een niet dx objectief op een digitale body zet , voor zo ver ik weet is die factor 1.5 (dus 28mm > 42mm , 50mm > 75mm enz)

Ook ik maak fouten. En zonder fouten zou het niet leuk zijn.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo jul 01 2007 11:15 am

Hans Braakhuis schreef:
dirk-jan boon schreef:voor alle duidelijkheid bedoelde ik de factor waarmee je moet vermenigvuldigen als je een niet dx objectief op een digitale body zet , voor zo ver ik weet is die factor 1.5 (dus 28mm > 42mm , 50mm > 75mm enz)

Ook ik maak fouten. En zonder fouten zou het niet leuk zijn.
eerwaarde hans , het is je vergeven , ik had het denk ik iets anders moeten verwoorden , en fouten maken is menselijk. ik claim echt niet alle wijsheid in pacht te hebben en moet op digitale fotograife en zeker op fotobewerkingsgebied nog veel heel veel leren.

Hoofdzaak is dat iedereen van een ander kan leren en je bent pas te oud om te leren als je of in een potje zit of 9m onder de grond en in de tussentijd leer ik nog elke dag wat bij :)

Big Chris

Bericht door Big Chris » do jul 05 2007 8:52 pm

Gisteren een 70-200VR op een D40 gezet, advies: neem een compactere /lichtere telelens voor de D40 :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”