Paard op Terschelling

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
voorenachternaam

Paard op Terschelling

Bericht door voorenachternaam » ma jul 16 2012 9:14 pm

Afbeelding

Hebben jullie misschien belichtingtips voor donkere sfeer foto's? Ik heb deze foto gemaakt met mijn Nikon D3000 met een simpele kitlens.

Alvast bedankt.

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: Paard op Terschelling

Bericht door Niels » ma jul 16 2012 9:31 pm

Ligt eraan, wat heb je nu voor instellingen gebruikt? En wat is je doel van de foto?
Wil je een silhouet fotograferen, of gewoon het hoofd van het paard?
Nu zit je er een beetje tussen in.

Eerlijk gezegd zijn er nog wel wat dingetjes die beter kunnen, ook de scherpte.
En probeer eens wat te flitsen, dat zal enorm schelen, (al zal het paard het niet leuk vinden :D )

Kijk anders een naar een lichtsterke lens, 35 of 50mm 1.8, super lenzen voor weinig geld.

Blijven schieten, en vooral veel proberen!
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma jul 16 2012 10:09 pm

In het donker is het moeilijk scherpstellen, je zou met een klein niet te scherp lampje kunnen bijlichten om de scherpte goed te krijgen, na de scherpstelling de Autofocus uitschakelen, lampje uit , en de foto maken.
Dat is optie 1.

Wellicht is het nog beter om de foto met schemerlicht te maken en te kiezen voor een snelle sluitertijd.
Kun je de ISO-waarde laag houden, op 100, en diafragma op F8 of F11 voor de optimale scherpte van je objectief.
Het paard is dan tevens niet zo schichtig omdat ie ziet wat er allemaal gebeurd.
Maak je foto's in RAW, en dan kun je de belichting naar wens nog aanpassen.
Geen man/vrouw ziet of je de foto met volledige duisternis gemaakt hebt of niet ( als ze tenminste niet in de EXIFgegevens gaan zitten neuzen :lol: )

In dit geval zou ik ook ervoor kiezen een iets lager standpunt in te nemen, omdat het hoofd van het paard dan mooi vrijkomt van de donkere achtergrond.
Even wat door de knieen dus :D

Succes.
Vrgr
Tiny

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » di jul 17 2012 1:18 am

Hoi meneer of mevrouw met voor en achternaam, welkom op het forum :wink:

Denk dat ik hier voor een spotmeting zou gaan op het hoofd van het paard, dan belichting vastzetten, compositie bepalen en dan moet er wel iets leuks van te maken zijn.
De ISO van 3200 die is gebruikt is eigenlijk heel jammer, want hierdoor zie je erg veel ruis terug in de foto. Persoonlijk zou ik nooit boven de 1600 gaan.

Misschien heb je iets aan deze link om door te lezen: http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... tmethodes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ik persoonlijk heel veel goeie en bruikbare tips kunnen vinden betreft lichtmeting en andere belangrijke zaken. En hier kun je natuurlijk ook heel veel ervaringen vinden.

Succes!

Mvg,

Jeroen

voorenachternaam

Bericht door voorenachternaam » di jul 17 2012 12:03 pm

Bedankt allemaal. Nuttige tips, daar kan ik zeker wat mee!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”