Guy Gowan Live: RAW Lightroom 4 en Photoshop ACR 2012

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Guy Gowan Live: RAW Lightroom 4 en Photoshop ACR 2012

Bericht door Sharkey » vr mei 17 2013 12:24 pm

Vanmiddag om 14.00 precies geeft Guy Gowan een live webcast ( vrij te bekijken, wel in het Engels) waarin hij door middel van vergelijkingen en demonstraties laat zien waarom de nieuwe RAW processors van Lightroom 4 en Photoshop process 2012 niet de meest optimale converters zijn.
Voornamelijk zal hij het hierin hebben over het feit dat deze converters dingen "achter je rug omdoen" die niet de "werkelijkheid" laten zien van de data die je camera geeft.

Ik heb dit al eens helemaal in het begin toen CS6 en Lightroom 4 uit kwamen ook al eens aangekaart, vnl. het punt van de Hooglichten recovery die deze automatisch voor je aanpassen. zonder dat je daar iets aan kan doen.

Mocht je tijd hebben is wel interessant om dit te bekijken. Deze webcast zal ook later wel te bekijken zijn.
Helaas kan ik vanmiddag hem zelf niet bekijken aangezien ik bezig ben met de voorbereidingen voor het vertrek van de Roparun.
Maar ik ben benieuwd of er een discussie hierover is als ik dinsdag weer terug ben.

Niet alles wat Adobe voor je doet is altijd even goed :wink2:
Laatst gewijzigd door Sharkey op vr mei 17 2013 2:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Guy Gowan Live: RAW Lightroom 4 en Photoshop ACR 2012

Bericht door Frank B » vr mei 17 2013 1:09 pm

Dank voor de tip. Deskundig persoon op dit gebied dus we gaan het eens aanhoren.

Kamiel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Kamiel » za mei 18 2013 8:13 pm

Met grote belangstelling naar gekeken. Guy Gowan is niet blij met de "recovery" schuif. Dat is duidelijk.

Bedankt voor het delen!

Kamiel

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » zo mei 19 2013 2:35 pm

Dus eigenlijk moet je zijn present kopen en ben je klaar. Toch? Is heel interessant maar je moet wel weten hoe je een goeie present kan maken. Mij lukt dat niet.

Verstuurd van mijn GT-P5110 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Kamiel
Clublid
Clublid

Bericht door Kamiel » zo mei 19 2013 3:02 pm

Het is natuurlijk ook deels een verkooppraatje van de beste man. Hij heeft echter een heel goed punt.

Zo een preset ontwikkelen is inderdaad niet eenvoudig. Daar heb je een hoop kennis en ervaring voor nodig.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo mei 29 2013 3:20 pm

iefie schreef:Dus eigenlijk moet je zijn present kopen en ben je klaar. Toch? Is heel interessant maar je moet wel weten hoe je een goeie present kan maken. Mij lukt dat niet.

Verstuurd van mijn GT-P5110 met Tapatalk
Zo zou je het kunnen gebruiken inderdaad.

Echter wat Guy doet is een "leergang" verkopen.
Hij leert je dmv. "members webcasts" (inmiddels meer dan 100 uur) verschillende aspecten van foto-processing en bewerking, zoals; bereik, contrast, verscherping, kleurcorrectie, witbalans, doordrukken & tegenhouden, huidverzachting, bleken etc etc.
Op basis van deze inzichten kan je dus zijn basis-actions leren begrijpen, zelf te maken en toe te passen op een manier die voor jouw foto's gelden.
Zijn actionset is eigenlijk meer gericht op "workflow". De actionset kan je namelijk, via een droplet, loslaten op grote hoeveelheden foto's zonder dat je ernaar hoeft om te kijken en toch weten dat het eindresultaat een gemiddeld héél goed resultaat geeft. Een resultaat om vanuit dat punt creatief je foto's te gaan bewerken.
Ik ken geen enkele plugin, of wat dan ook, wat dit resultaat, altijd, op wat voor foto dan ook, bereiken kan. Gemiddeld kost het je (of eigenlijk meer je PC dan jij) ongeveer 30 sec per foto.
Hierna gebruik je je geleerde inzicht om de puntjes op de i te zetten indien wenselijk.

Zoals eerder gezegd; het kost je wat €, maar naar mijn idee elke cent waard. Geen cameraupgrade, lens of programma kan je in deze tijdspanne zo'n resultaat geven :wink2:

Het moge duidelijk zijn; ik ben "fan" van de beste man :mryellow:

A.s. vrijdag geeft hij weer een "open" webcast, ik zal hier weer een apart draadje voor maken.

PS. mocht iemand nu ook een "Guy Gowan member" willen worden, laat mij het even weten svp.
Ik kan je wel wat tips geven t.a.v. welke webcasts belangrijk zijn als je nieuw bent. De website is op dit moment nogal een doolhof als je pas binnen komt vallen (er word druk gewerkt aan een duidelijkere website...).
Ik volg hem nu bijna 2 jaar dus dan is het een stuk minder verwarrend :wink2:
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » wo mei 29 2013 10:00 pm

Ik kijk uit naar de link, vond hem heel leerzaam.
Hij praat alleen alsof er net iemand overleden is. Haha

Steeds zuchten en moeilijk kijken, maar wattie te vertellen heeft klopt wel.
bedankt voor de link alvast

hoi ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo mei 29 2013 11:03 pm

iefie schreef:Ik kijk uit naar de link, vond hem heel leerzaam.
Hij praat alleen alsof er net iemand overleden is. Haha

Steeds zuchten en moeilijk kijken, maar wattie te vertellen heeft klopt wel.
bedankt voor de link alvast

hoi ief
:mrgreen: Dat klopt wel inderdaad.
Maar dat doet hij eigenlijk alleen als hij op zijn stokpaardje zit t.a.v. dingen die hem irriteren of waarvan hij weet dat de marketingmachine van Adobe heel goed zijn werk heeft gedaan in het aanbrengen van rookgordijnen rondom nutteloze of compleet foutieve zaken (aldus Guy) waarbij iedereen toch nog steeds zegt; " Oe!!, Aaaa!!!" :wink2:
Hij ageert al jaren tegen dit soort dingen, dus dat word hij wel eens moe denk ik....

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » vr mei 31 2013 1:50 pm

Link voor het bekijken van deze webcast is deze.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » di jul 09 2013 1:14 pm

Guy Gowan heeft inmiddels weer 2 nieuwe webcasts online voor niet-leden van zijn website; Focus 3 en Focus 4

Focus 01: RAW processing
Focus 02: Contrast
Focus 03: Verscherpen
Focus 04: Kleur
Focus 05: Kleur temperatuur en kleurcorrecties
Laatst gewijzigd door Sharkey op vr jul 19 2013 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » vr jul 19 2013 6:50 pm

Focus 5 is inmiddels ook vanmiddag "uitgezonden".
Zie hierboven voor link en onderwerp.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”