Just a beautiful day!

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
LotteKarsten

Just a beautiful day!

Bericht door LotteKarsten » ma jul 01 2013 1:07 am

Jaaa, een paaar dagen terug was het eindelijk weer eens aardig mooi weer! de zon scheen, en ik ging er even op uit! Mijn broertje wilde even poseren
dus hem ook gelijk op de foto gezet met mijn maand oude NikonD3200 en mn kitlensje 18-55mm.

Nog even sparen en dan komt eindelijk de dag dat ik een goed macro/portret lensje ga kopen :D I can't wait!
Ben benieuwd wat jullie van m'n foto's vinden, reactie is natuurlijk altijd welkom en leerzaam! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Just a beautiful day!

Bericht door Cor Gortzak » ma jul 01 2013 7:30 am

Om reacties te krijgen sta je toch echt in het verkeerde forum.
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 01 2013 7:57 am

LotteKarsten schreef: Ben benieuwd wat jullie van m'n foto's vinden, reactie is natuurlijk altijd welkom en leerzaam! :D
Ik vind het leuke spontane foto's met je eerste spiegelreflex.
De mogelijkheden van spelen met scherpte en onscherpte weet je gelijk goed uit te buiten. En dat alleen al met een kitlensje, waarbij de beperkte lichtsterkte eigenlijk nog iets te weinig mogelijkheden biedt op dat punt. Je haalt het maximale eruit wat je met zo'n lensje kunt doen. Toppie.
Komt ook tot uiting bij die opnamen met vliegje en tak, en vooral de opname met die druppel. (Die is alleen niet optimaal scherp op het punt waar die dat zou moeten zijn ----> dat kun je nog verbeteren door iets meer te verscherpen).

De verdeling van vlekken onscherp e.d. in de eerste opname vind ik dan heel aardig in zijn vlakverdeling gezet. Mooi interessant plaatje geworden. Bij de tweede opname stoort de grotere schaduw op de wang wat meer, trekt teveel aandacht. In zwart-wit (laatste opname), wordt het een beetje een zoekplaatje. Lijkt me beter bij dit onderwerp, het in kleur te houden.

Ik wist trouwens ook niet dat je met een kitlensje zo dicht op een vlieg kon kruipen. Heb je daar nog een hulpmiddel bij gebruikt, bijv. een voorzetlensje (met een bepaalde dioptrie)?

Verder handig volgnummertjes boven je foto's te zetten (1, 2, 3 enz).
Dat is makkelijker om naar een bepaalde foto te verwijzen bij reacties.
Vriendelijke groet, Léon Obers

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » ma jul 01 2013 11:43 am

Cor Gortzak schreef:Om reacties te krijgen sta je toch echt in het verkeerde forum.
Oh is dat zo? Ik dacht toch echt dat een forum hier juist voor bedoeld was, het krijgen van reacties op je geplaatste bericht met kritiek, tips of complimenten. :wink:

Of er mag mij nog iets uitgelegd worden hoe het hier dan wel werkt op dit forum.

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » ma jul 01 2013 11:46 am

Léon Obers schreef:
LotteKarsten schreef: Ben benieuwd wat jullie van m'n foto's vinden, reactie is natuurlijk altijd welkom en leerzaam! :D
Ik vind het leuke spontane foto's met je eerste spiegelreflex.
De mogelijkheden van spelen met scherpte en onscherpte weet je gelijk goed uit te buiten. En dat alleen al met een kitlensje, waarbij de beperkte lichtsterkte eigenlijk nog iets te weinig mogelijkheden biedt op dat punt. Je haalt het maximale eruit wat je met zo'n lensje kunt doen. Toppie.
Komt ook tot uiting bij die opnamen met vliegje en tak, en vooral de opname met die druppel. (Die is alleen niet optimaal scherp op het punt waar die dat zou moeten zijn ----> dat kun je nog verbeteren door iets meer te verscherpen).

De verdeling van vlekken onscherp e.d. in de eerste opname vind ik dan heel aardig in zijn vlakverdeling gezet. Mooi interessant plaatje geworden. Bij de tweede opname stoort de grotere schaduw op de wang wat meer, trekt teveel aandacht. In zwart-wit (laatste opname), wordt het een beetje een zoekplaatje. Lijkt me beter bij dit onderwerp, het in kleur te houden.

Ik wist trouwens ook niet dat je met een kitlensje zo dicht op een vlieg kon kruipen. Heb je daar nog een hulpmiddel bij gebruikt, bijv. een voorzetlensje (met een bepaalde dioptrie)?

Verder handig volgnummertjes boven je foto's te zetten (1, 2, 3 enz).
Dat is makkelijker om naar een bepaalde foto te verwijzen bij reacties.
Ontzettend bedankt voor je opbouwende kritiek! Hier kan ik wat mee! Ik zal het de volgende keer meenemen in mijn proces.

Over die vliegjes. Ik wist dat zelf ook niet, maar schijnbaar lukt het dan toch wel redelijk! Ik zet hem dan gewoon op handmatig scherpstellen en de ring dan op zijn verst (of terwijl het meest dichtbij) en loop dan langzaam naar het dier in kwestie toe totdat het beestje scherp is. En klik, je hebt zon foto. Het is niet perfect, maar aangezien ik zo macro verslaafd ben, is het toch iets :P

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jul 01 2013 11:51 am

LotteKarsten schreef: Of er mag mij nog iets uitgelegd worden hoe het hier dan wel werkt op dit forum.
Wat Cor bedoelt staat hier uitgelegd:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58&t=48797" onclick="window.open(this.href);return false;

LotteKarsten

Bericht door LotteKarsten » ma jul 01 2013 11:56 am

yzf1kr schreef:
LotteKarsten schreef: Of er mag mij nog iets uitgelegd worden hoe het hier dan wel werkt op dit forum.
Wat Cor bedoelt staat hier uitgelegd:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58&t=48797" onclick="window.open(this.href);return false;
Oke, dankjewel, Heb dit topic/draadje nu ook daar geplaatst.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » ma jul 01 2013 1:15 pm

@Lottekarsten. Dit draadje verplaatst naar beoordelingen en andere draadje verwijderd. Foto's beoordelen is niet gewenst in presentaties en daar jij om kritiek vraagt ........

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » di jul 02 2013 9:13 am

@Lotte Karsten,

Met medewerking van de mede forumleden zie ik dat je hebt gevonden wat ik bedoelde.

Succes en nog veel plezier hier.

Cor G
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”