Pieterskerk Leiden 3D

Plaats reactie
wim hoppenbrouwers
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Pieterskerk Leiden 3D

Bericht door wim hoppenbrouwers » wo dec 11 2013 12:32 pm

Door de lage zonnestand ,is er veel ongewoon licht in de oudste kerk van Leiden. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wim hoppenbrouwers op wo dec 11 2013 7:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2

ruilof
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Pieterskerk Leiden 3D

Bericht door ruilof » wo dec 11 2013 3:56 pm

Ik heb inmiddels heel wat foto's van je gezien. Het 3D effect is bij meerdere indrukwekkend.Knap gedaan ook en het is zichtbaar je apssie. Maar ik krijg toch het gevoel dat je vaak foto's maakt vanwege het 3D-effect en niet vanwege onderwerp, spannende compositie, tafereel of iets dergelijks. Zodoende kan de aandacht voor jouw foto's (te) snel gaan vervlakken als je begrijpt wat ik bedoel.
Een van de oorzaken is dat er nooit mensen in je foto's kunnen figureren. En juist mensen (en dus beweging) maken een foto interessant in dynamisch.
Ik denk dus dat 3D zo zijn beperkingen heeft.
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » wo dec 11 2013 5:18 pm

.Mooi hoor, even het briltje op uit het clubblad natuurlijk, ik vindt dat 3D toch harstikke leuk hoor

wim hoppenbrouwers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wim hoppenbrouwers » wo dec 11 2013 5:28 pm

ruilof schreef:Ik heb inmiddels heel wat foto's van je gezien. Het 3D effect is bij meerdere indrukwekkend.Knap gedaan ook en het is zichtbaar je apssie. Maar ik krijg toch het gevoel dat je vaak foto's maakt vanwege het 3D-effect en niet vanwege onderwerp, spannende compositie, tafereel of iets dergelijks. Zodoende kan de aandacht voor jouw foto's (te) snel gaan vervlakken als je begrijpt wat ik bedoel.
Een van de oorzaken is dat er nooit mensen in je foto's kunnen figureren. En juist mensen (en dus beweging) maken een foto interessant in dynamisch.
Ik denk dus dat 3D zo zijn beperkingen heeft.
Deze bewoog, maar komt in stereo bevroren tot uitdrukking.. Stereo heeft zeker beperkingen :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 11 2013 10:13 pm

Volgens mij zit ik hier nu als een volslagen idioot achter mijn computer! De 3-d bril erbij op maar dan zie ik niks. Ik heb namelijk ook een leesbril. Dus, de leesbril over de 3d bril. Snel kijken voordat een van mijn dochters mij ziet want anders moet ik dat nog jaren horen.
Ik kreeg vandaag mijn eerste Nikon clubblad. Onverwacht want ik ben pas per 2014 lid. Mijn dank dus dat ik het blad heb gekregen!
Wat me opviel is dat ik de diepte pas zag bij heel veel licht. De foto's moest ik onder een lamp bekijken. Leuk om 3D te zien, het effect blijft leuk. Net als op mijn 3D TV. Ik ben wel bang dat het leuke foto's zijn door het effect en niet perse door de compositie of het onderwerp. En die beoordeling kan ik bijna niet maken door het 3D effect.
Zeker leuk om eens te zien maar ik denk niet dat het iets is waar ik mij zelf op zou storten.

wim hoppenbrouwers
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wim hoppenbrouwers » do dec 12 2013 8:19 am

Ton van de Wiel schreef:Volgens mij zit ik hier nu als een volslagen idioot achter mijn computer! De 3-d bril erbij op maar dan zie ik niks. Ik heb namelijk ook een leesbril. Dus, de leesbril over de 3d bril. Snel kijken voordat een van mijn dochters mij ziet want anders moet ik dat nog jaren horen.
Ik kreeg vandaag mijn eerste Nikon clubblad. Onverwacht want ik ben pas per 2014 lid. Mijn dank dus dat ik het blad heb gekregen!
Wat me opviel is dat ik de diepte pas zag bij heel veel licht. De foto's moest ik onder een lamp bekijken. Leuk om 3D te zien, het effect blijft leuk. Net als op mijn 3D TV. Ik ben wel bang dat het leuke foto's zijn door het effect en niet perse door de compositie of het onderwerp. En die beoordeling kan ik bijna niet maken door het 3D effect.
Zeker leuk om eens te zien maar ik denk niet dat het iets is waar ik mij zelf op zou storten.
Hallo Jac. Ja ,dat voor mij ook eerste club-blad viel zeker wel op door de goede kwaliteit drukwerk en papiersoort! het is absoluut geen flutblaadje naar mijn mening. Nu eerst ook de artikelen maar eens uitpluizen. Prachtig!
Over de 3D foto's is ook al heel wat gezegd en nu ook door Jac.

Stereo-compo's staan in dienst van het effect. Als je vlakke schilderijen opneemt ,kan je nooit diepte verwachten en moet het diepte-effect van de schilder z'n werk doen. we vergeten mischien dat er veel effecten in de 2D fotografie gebaseerd zijn om juist diepte te maken.
Bokeh en Silhouettes bijv. Bij film is nog nog meer..
Ook beseffen we misschien niet dat we fotografisch in een keurslijf zitten van de oude regels van de "Fotovakschool" .

En onderwerpen genoeg toch?

Bedankt Jac voor de reactie en vergeet niet om de brillen weer aftezetten na het genieten. :D

Veel kijkgroeten van Wim

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”