Watervogels

Plaats reactie
remmeltsliane

Watervogels

Bericht door remmeltsliane » zo jan 19 2014 8:13 pm

- Aangepast bericht -

Na een dagje vogels spotten toch ook nog wat foto's gemaakt. Eigenlijk ging ik er al vanuit dat de kwaliteit van de foto's niet het laten zien waardig is maar ben toch wel benieuwd waarom dit nu eigenlijk zo is.

Algemene gegevens camera:
NIKON D7000
Lens AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
Autofocus
VR on / normal
Witbalans zon (ivm schittering op t water)
AF-S en AF-C
Meetmodus: Matrix

Afbeelding
ISO 320
Belichting 1/400 sec.
Diafragma 5.6
Focuslengte 300mm

Afbeelding
ISO 800
Belichting 1/500 sec.
Diafragma 7.1
Focuslengte 300mm

Afbeelding
ISO 800
Belichting 1/500 sec.
Diafragma 7.1
Focuslengte 300mm

De 1e foto (nonnetje) is maximaal ingezoomd (300mm), daarvan weet ik dat ik nooit scherpe foto's kan krijgen onder deze omstandigheden.
De 2e foto is een actiefoto. Was eigenlijk bezig met iets anders fotograferen toen ik de zwanen uit het water hoorde komen, had hierdoor geen tijd om instellingen te wijzigen. Dat vind ik altijd erg lastig want voor iedere foto moet ik instellingen wijzigen (diafragma, sluitertijd en ISO) om een acceptabele foto te krijgen. Dit is niet te doen? Wat doe ik verkeerd? Begrijp wat de instellingen doen en wat er gebeurd als je je diafragma, sluitertijd en ISO wijzigt. De belichtingsdriehoek bedoel ik dan. Bij bijv een f5.6 kom ik nooit aan een snelle sluitertijd om de belichting goed te krijgen. Dan moet ik mijn ISO waarde zover opschroeven om toch nog iets te kunnen zien op de foto met als resultaat onscherpe foto's (met ruis?).
Hoop dat ik het goed uitleg. Vind het moeilijk om nu na te gaan wat ik in het veld gedaan heb :shock:

De 3e foto is van dichterbij genomen op een meter of 10 kwam de zwaan voorbij maar dan nog is deze niet scherp. Fototoestel en lens stelden scherp anders kan ik niet "afdrukken" maar dan nog is deze niet scherp.

Iedere keer thuiskomen met onscherpe foto's als deze maakt voor mij het fotograferen niet meer aantrekkelijk. Ga liever zonder fototoestel op pad dan iedere keer maar denken nu is de foto scherp en blijkt thuis dat de foto helemaal niet scherp is.

Kortom: nog maar eens de vraag hier neerleggen om een eerlijke beoordeling te geven op deze foto's zodat ik er wederom wat van kan leren?
Laatst gewijzigd door remmeltsliane op zo jan 19 2014 11:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Watervogels

Bericht door Jumpjiving » zo jan 19 2014 8:32 pm

Heb je gewerkt met de 70-300?
Los uit de hand?
Ik mis de exif.
Over de driehoek.
Dat is geen wondermiddel, meer een handvat om de juiste instellingen te kiezen.
Hou om te beginnen als oefening de iso waarde hoog.
Dan heb je de meeste kans op hogere sluitertijden.
Iets los uit de hand op 300mm. vastleggen is gewoon erg moeilijk, ook met stabilisatie.
Je hebt zomaar bewegingsonscherpte.
Foto 2 is een voorbeeld van lastig en beetje geluk hebben.
De meeste foto's, zo gemaakt, mislukken.
Oorzaak?
Bewegingsonscherpte doordat je gehaast de vogels in beeld neemt.
Je camera moet ineens scherpstellen op de vogels die voorbijkomen.
De kans dat de camera op iets anders scherp stelt is vrij groot.

Foto3
De scherpte ligt volgens mij in het water voor de vogel.
Je zegt dat hij wel scherp stelde, anders zou de camera de foto niet genomen hebbe.
Maar heb je ook gezien waar hij op scherp stelde?

Blijf oefenen.
En probeer zoveel mogelijk informatie(exif) bij te voegen als je een vraag steld.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » zo jan 19 2014 9:12 pm

Hoi remmeltsliane, zonder de informatie over hoe de instellingen van de camera staan en welke lens je exact gebruikt hebt kan ik niet heel veel zinnigs zeggen. De exif informatie is hierin erg belangrijk, wellicht kun je mij de foto's mailen dan zet ik ze met exif Info neer. Je mag wel een pb sturen als je dat wilt. Niet opgeven als je de techniek niet meteen onder de knie krijgt, daarvoor is Foto's maken echt gewoon te leuk.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Etienne2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Etienne2 » zo jan 19 2014 10:33 pm

Volhouden, alles lukt niet van de eerste keer, al doende leert men, en zeker na de eerste tegenslagen niet opgeven.
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;

remmeltsliane

Bericht door remmeltsliane » zo jan 19 2014 10:52 pm

Nee he nog geen exif gegevens. Dan zal ik ze zsm nog een keer op t forum zetten. Dacht dat die er bij zaten. Heb de instructies van t forum gevolgd. Vast wat gemist ;-)

Dat de 2e foto mislukt is wist ik eigenlijk direct al aangezien ik geen tijd had om iets in te stellen maar ja een lucky shot is het proberen waard.

Wordt vervolgd...

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo jan 19 2014 11:11 pm

Afhankelijk van welk platform je ze af linkt kan het soms lastig zijn, ik gebruik flickr en dat voldoet prima

remmeltsliane

Bericht door remmeltsliane » zo jan 19 2014 11:12 pm

Heb nog even gekeken en in picasa (google+) webalbum staan wel de exif gegevens. Dus weet niet waar het misgaat?

Zie hieronder voor het voorbeeld:
Afbeelding

remmeltsliane

Bericht door remmeltsliane » zo jan 19 2014 11:22 pm

Heb de originele post aangepast. Heb de efix gegevens er bij gezet. Snelste manier...
Weet niet waarom het anders niet lukt? :?

Volgens ViewNX2 is de scherpstelling op foto 1 is precies op de vogel, op de tweede foto net boven de eerste zwaan (tussen de vleugels) en op de derde foto boven de poten in het midden van het lijf.

Olliepippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door Olliepippie » ma jan 20 2014 1:27 pm

Zo te zien is het licht niet optimaal, was een grijze dag. Denk dat je hier 'op het randje zit' qua mogelijkheden (ISO, diafragma en sluitertijd) met je materiaal.
Daarnaast moet je weten dat de 70-300 in het gebied tussen 200 - 300 mm minder presteert qua scherpte dan tussen 70 - 200 mm. Heb je in RAW geschoten? Dat levert je namelijk in de nabewerking (witbalans, verscherpen, ruisreductie etc.) wat meer speelruimte.
Verder een tip om kleine objecten scherp te krijgen: stel je autofocus systeem in op continuous (hetgeen je al doet las ik) en stel hem dan in op 3D tracking. Je krijgt dan 1 scherpstelpunt dat je onderwerp (bijvoorbeeld de vliegende vogels) zo goed mogelijk blijft volgen. Voordeel hiervan is dat je echt 'richt' met het middelste scherpstelpunt en de camera het werk doet om het object te volgen en erop scherp te blijven stellen.
Lekker blijven oefenen en experimenteren!
Groet,

Michel.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma jan 20 2014 2:32 pm

Ik zou graag een zinnig woord kúnnen zeggen, maar zonder de exif gegevens kan ik ook niet zien hoe je de camera hebt ingesteld en dergelijke.
Wellicht heb je inderdaad de 'grens' bereikt van je materiaal; maar met de juiste instellingen zou je misschien ook een heel eind verder kúnnen komen.
Je mag de foto's nog steeds sturen hoor :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”