Back to the twenties

bart78
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Back to the twenties

Bericht door bart78 » vr feb 28 2014 1:58 pm

Afbeelding
D7100 / tamron 24-70 F2.8 / 1 x yongnuo 560III
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

robcctje
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Back to the twenties

Bericht door robcctje » vr feb 28 2014 6:15 pm

Prima gedaan,ziet er goed uit.

Gr Rob

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr feb 28 2014 6:31 pm

Zeker, leuke foto. Opmerking; beide handen had ik graag meer ontspannen gezien.

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr feb 28 2014 9:35 pm

Top, bedankt voor de reacties, zal op de handjes letten volgende keer... blijft lastig al die details, maar wel leuk en leerzaam

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 28 2014 11:43 pm

Goed van voorbereiding en opzet, mooi van licht.
Alleen IMO te korte brandpunt gebruikt, waardoor met de zittende houding van de dame teveel verschillen in afmeting van lichaamsdelen die zich dichterbij de lens bevinden, en welke verder weg. Had de dame beter niet op een kruk laten zitten maar gewoon op de grond laten staan. Daarmee komen in dit geval lichaamsverhoudingen beter over.
Vriendelijke groet, Léon Obers

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » za mar 01 2014 12:47 am

Foto-technisch is er al genoeg gezegd. Dat hoef ik niet nog eens te herhalen. Ik vind alleen dat het niet 1920 genoeg is. Je hebt natuurlijk altijd de kans dat je zeg maar, de extremen uit zo'n periode neemt, maar juist als je een model fotografeert, of op het podium acteert, of in de muziek een emotie vertelt. Dan moet je over-acten. Anders komt het niet over.

Het mag iets heftiger, meer make-up, meer tierelantijn. Dat was in de 20'er Jaren erg in de mode. Nu is het altijd lasting om een 10tal jaar in één foto te nemen, maar zoals ik al zei, zet het iets vetter aan. Nu is het (los van fototechniek, dat is volgens mij wel in orde) net niet.

Ik kijk heel graag naar meiden op YouTube die met visagie bezig zijn, met make-up, mode, omdat je daar heel veel inspiratie kunt vinden. Hieronder een Jaren 20 voorbeeld.

http://youtu.be/ZvsTFUYLVE0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 01 2014 6:43 am

Ik denk dat het hem juist helemaal niet in "over-acten" zit, daarmee wordt het eerder een karikatuur met wat je wilt uitbeelden.
Misschien zit het hem meer in de afwerking van het beeld, zwart-wit (sepia) met wat vigettering naar de randen toe voor de juiste sfeer.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » za mar 01 2014 10:04 am

Overbodige quote van vorig bericht verwijderd door moderator!

Je hebt de link gezien?

Ik heb een korte musical workshop gevolgd. Daarin liet de workshop leider zien wat er gebeurde als je gewoon een emotie toonde (niets) en als je de emotie iets vetter aanzette (het kwam beter over). dat bedoel ik met over-acting, Ik bedoelde dus niet overdrijven. Maar misschien begreep je het al.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 01 2014 11:25 am

Ik heb de link gezien. Filmpje met die make-up vind ik persoonlijk dus eerder neigen naar een karikatuur. Alsof vrouwen indertijd als zodanig vet in de make-up en overdreven behangen met sieraden uitgingen. Is juist een over geromantiseerde versie van wat men NU tegenwoordig denkt hoe het eruit zal hebben gezien. Alle musical workshops en leiders van die musicals ten spijt. Foto is geen weergave van een musical en denk ook niet de intentie ervan.

Heb je wel eens afgevraagd waarom bij een musical/toneel dat allemaal wat bombastischer wordt aangezet?
Dat is gedaan zodat niet alleen mensen op de eerste rij, maar ook mensen op de 10e, 15e en 20e rij daar nog iets van meekrijgen.
Bij foto's op een beeldscherm waar iedereen tussen pakweg 30-50 cm daar vanaf zit, zijn die omstandigheden niet van toepassing.
Bedoeld voor print in een fotolijstje ook niet.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo mar 02 2014 3:26 am

Ben ik niet met je eens, maar dat zal je niet verbazen. Het lijkt wel of we elkaar op het moment opzoeken om het niet met elkaar eens te zijn. :mrgreen:

De fashionada uit de jaren 20, dat is wat is bijgebleven. Niet de gewone vrouw. En die fashionada waren altijd net wat extremer, net wat meer dan gewoon. Zoals dat nu ook is.

Ook poseren is acteren. Gevangen in één beeld. En ook dan is een beetje aanzetten niet verkeerd.

http://youtu.be/GuJQSAiODqI" onclick="window.open(this.href);return false;

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo mar 02 2014 12:44 pm

Zou men zo vriendelijk willen zijn om daar waar het quoten betreft de forumregels te willen lezen. Het is totaal overbodig om het bericht boven het eigen bericht in zijn geheel te quoten. Dank u.
Nikon Z Z & de maskers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 02 2014 3:14 pm

PanzerFaustNL schreef: De fashionada uit de jaren 20, dat is wat is bijgebleven. Niet de gewone vrouw. En die fashionada waren altijd net wat extremer, net wat meer dan gewoon.
Ik denk dat je eigen denkbeeld daarover een loopje heeft genomen tegenover de werkelijkheid. Daarmee wil ik geenszins zeggen dat meer extreme make-up niet zou voorkomen, maar het was niet hetgeen de boventoon voerde, integendeel zelfs.

Bekende Diva van indertijd:

Mary Eaton
Afbeelding
Bron: http://www.theasc.com/blog/2012/12/03/t ... ary-eaton/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Eaton" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dan specifiek een vergelijking wilt maken met DE "fasionada" uit die tijd die enorm succesvol was en juist bekend stond om haar eenvoud met relatief weinig opsmuk waar vele vrouwen uit de betere kringen mee dweepten. Icoon in de mode Coco Chanel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coco_Chanel" onclick="window.open(this.href);return false;

In vergelijk met onderstaande foto van Coco Chanel vind ik kledingstijl, eenvoud en make-up van de dame op de foto van de TS best wel aansluiten. Alleen jammer dat de ketting van het model van de TS achter de kleding zit.:

Afbeelding
Bron: http://edisonstudio.blogspot.nl/2009/12 ... hanel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Bron: http://edisonstudio.blogspot.nl/2009/12 ... hanel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PanzerFaustNL schreef: Ook poseren is acteren. Gevangen in één beeld. En ook dan is een beetje aanzetten niet verkeerd.

http://youtu.be/GuJQSAiODqI" onclick="window.open(this.href);return false;
Slecht voorbeeld. Dat heeft niets met de jaren twintig te maken, maar enkel met Madonne zelf als stijl-icoon voor haar muziek.

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » zo mar 02 2014 3:23 pm

Inderdaad de ketting ... was een beetje te kort ervoor eigenlijk. Leuke discussie trouwens ;-) Thanks voor de tips

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Back to the twenties

Bericht door PanzerFaustNL » zo mar 02 2014 3:24 pm

Nee, niks met de jaren 20 maar met poseren en over-acten.

Ik richte met de jaren 20 op het fenomeen 'flapper-style' maar zoals zo vaak zijn er meerdere stylen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 02 2014 4:16 pm

Maar het is toch niet zo dat de TS en poserende vrouw zich perse aan die flapper-style zouden moeten conformeren om aanvaarding of erkenning te vinden in fotografie voor de jaren twintig stijl? Je draagt je mening uit alsof of het de enig gangbare benadering zou kunnen zijn. Omdat het naar jouw mening niet extreem genoeg is, vind je het om die reden niet jaren 20 genoeg? Wel een erg eenzijdige benadering.

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”