Schuiven in On1 software

Plaats reactie
Kroontje

Schuiven in On1 software

Bericht door Kroontje » wo feb 25 2015 7:39 pm

Omdat ik toch iedere keer gewezen en getrickerd werd naar On1software, heb ik het toch binnen gehengeld ;)
En ben daar eens gaan kijken hoe krachtig deze software is met een extra toevoeging geven.
Deze foto heb ik standaard bewerkt in Lr5. Niks bijzonders gedaan, behalve lenscorrectie uit gevoerd (Auto).
Daarna geopend in On1.
Deze heb ik gepakt, omdat ik niet echt tevreden was...en kon me er nog niet in vinden ;)

Origineel
Afbeelding

Bewerkt
Afbeelding

Graag jullie oordeel..To Much or .... :D:

Gr Kroontje

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Schuiven in On1 software

Bericht door Marten » wo feb 25 2015 8:44 pm

Als je de lucht zo wilt hebben als in foto 1, (goed doortekend) dan lijkt mij de belichting wel goed, maar dan accepteer je in dit geval te donkere partijen.
Die kan je wat optrekken. Dat is in foto 2 gebeurd.
Ik zie nog niet wat On1 dat beter zou doen dan bijvoorbeeld ViewNX, CNX-D of CNX-2

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo feb 25 2015 8:55 pm

Dat foto 1 donkere partijen hebben klopt, want dat is de schaduw ;)
Ik zie nog niet wat On1 dat beter zou doen dan bijvoorbeeld ViewNX, CNX-D of CNX-2
En dat is nu het punt...Dit kan View NX, CNX2 niet echt...de derde wil ik niet noemen, want daar moet nog flink aan gesleuteld worden :D
Ik heb namelijk in On1 maar één foto gebruikt om een soort HDR look er aan te geven, zodat de foto wat meer kreeg.
Natuurlijk moet je daar van houden ;) Daarom staat hij ook hier geplaatst ;)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo feb 25 2015 9:05 pm

Zie nu pas dat dit topic geplaatst is bij "speciale technieken".
De eerste foto spreekt mij meer aan.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo feb 25 2015 9:35 pm

Oke ;) Dank Marten voor je reacties.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do feb 26 2015 7:02 am

Nog een toelichting:
Het is een kwestie van smaak. Ik vind dat een foto de werkelijkheid moet laten zien. Niets meer en niets minder. Geen dingen weglaten en niets toevoegen wat er niet was tijdens de opname. Daarmee is de rol van nabewerking bij mij nadrukkelijk beperkt tot het zo goed mogelijk benaderen van die werkelijkheid. HDR of tonemapping etc. horen daar niet bij.
Dat wil niet zeggen dat ik dat soort bewerkingen afkeur. Ik zie soms prachtige resultaten. Maar ik bekijk deze meer als kunstzinnige werkjes of - werken, die weliswaar een foto als basismateriaal hebben, maar die ik niet als foto beschouw. En dat is wat mij betreft meer dan semantiek. Ooit zag ik hier een prachtige HDR bewerking, van een foto van een uitzicht door een groot raam met een lege stoel op de voorgrond. De foto als basismateriaal was al sterk vervreemdend door de "urbex" sfeer en de HDR bewerking accentueerde die vervreemding nog eens. Prachtig en kunstzinnig. Maar het had niets met de werkelijkheid te maken.
Zoals gezegd: een kwestie van smaak

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do feb 26 2015 10:14 am

Wat de begrips- (en smaak)verwarring van HDR vaak niet ten goede komt is dat HDR vaak als het kitsch/overcooked effect wordt gezien.
Vooral populair bij foto's van oude zooi. (Urbex en antieke troep zeg maar :wink: ) Daar wordt vaak tonemapping als een soort overdrijvingsfactor ingezet om (blijkbaar als noodzakelijk gezien?) dat effect te bereiken.

Terwijl HDR volgens mij eerder bedoeld is om de enorme dynamische omvang die ons menselijk oog wel heeft, maar de beeldvastleggende apparatuur nog steeds niet, te kunnen evenaren. M.a.w. je maakt meerdere opnames met verschillende belichtingsniveaus van één en hetzelfde object en voegt die samen om de enorme contrasten te kunnen vangen.
Alleen daarbij spelen de beperkingen van digitale weergavemedia ook weer een rol (het beeldscherm, het papier, e.d.)

Dus tja als fotografie de werkelijkheid moest/mocht laten zien, dan houdt het snel op...schaf dan alle modelfotografie en studiowerk ook maar af! Da's ook geen werkelijkheid... :P

Het voorbeeld van Mark is wel aardig. Mark herinnert zich een bepaald beeld wat hij voor zich zag toen hij de foto maakte. Kijkt vervolgens thuis op de computer en probeert met b.v. allerlei bewerkingssoftware dat beeld weer op te roepen. Maar aangezien onze hersenen het beeld interpreteren en absoluut geen werkelijkheid vastleggen (daar zijn genoeg documentaires over gemaakt en wetenschappelijke verhandelingen over gepubliceerd), blijft het altijd bij een interpretatie van wat we vinden dat de werkelijkheid zou moeten zijn...

En aangezien wij als toeschouwer slechts het resultaat van Marks bewerking te zien krijgen, blijft dat lastig... :think:

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 26 2015 10:30 am

Dank Erik voor je toelichting ;)
Het voorbeeld van Mark is wel aardig. Mark herinnert zich een bepaald beeld wat hij voor zich zag toen hij de foto maakte. Kijkt vervolgens thuis op de computer en probeert met b.v. allerlei bewerkingssoftware dat beeld weer op te roepen.
Het begrip HDR is mij zeker duidelijk.
De insteek is inderdaad laten zien wat een ander stukje software met een foto kan doen.
De eerste foto vond ik gewoon saai van een overzicht bij de markthal. Dit kwam ook door de schaduw van de grote gebouwen die de zon tegen hield.
En natuurlijk kon ik alles recht breien in Lr5 en dan CS6....Maar nu eens niet ;) Men kijkt vaak naar CS6 en CC terwijl er veel meer is dan Adobe :think:
En aangezien wij als toeschouwer slechts het resultaat van Marks bewerking te zien krijgen, blijft dat lastig... :think:
Jawel, maar een goede onderbouwing in een reactie kan ik wel hebben.

Gr Kroontje

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do feb 26 2015 10:46 am

Ik vind het standpunt prima gekozen Mark, ik zou i.p.v. de gekozen nabewerking de foto vanaf deze plek dan op een ander moment van de dag maken zodat het hoofdonderwerp (station en Markthal) niet in de schaduw maar in volle glorie in de zon te bewonderen zijn.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do feb 26 2015 10:50 am

[quote="CaptainHook"]Terwijl HDR volgens mij eerder bedoeld is om de enorme dynamische omvang die ons menselijk oog wel heeft, maar de beeldvastleggende apparatuur nog steeds niet, te kunnen evenaren.
.... Mark herinnert zich een bepaald beeld wat hij voor zich zag toen hij de foto maakte. Kijkt vervolgens thuis op de computer en probeert met b.v. allerlei bewerkingssoftware dat beeld weer op te roepen.....[/quote]

Ik kan mij niet voorstellen dat Mark foto 2 in werkelijkheid zo gezien heeft of zo je wilt, heeft geïnterpreteerd.
Mocht dat wel zo zijn dan zou ik mij als ik hem was zorgen gaan maken en een bezoekje aan de oogarts overwegen.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » do feb 26 2015 10:55 am

Kroontje schreef: De insteek is inderdaad laten zien wat een ander stukje software met een foto kan doen.
...
En natuurlijk kon ik alles recht breien in Lr5 en dan CS6....Maar nu eens niet ;) Men kijkt vaak naar CS6 en CC terwijl er veel meer is dan Adobe :think:
Maar dat lijkt meer op het gebruiken van externe software om maar buiten LR om te kunnen werken. Ook niets mis mee hoor, maar ik zou persoonlijk altijd zo lang/veel mogelijk binnen 1 pakket willen werken, indien mogelijk uiteraard :wink:

Zo ben ik zelf nu bezig met de presets van VSCO, effecten en bewerkingen die ook in allerhande externe plugins en software te vinden zijn maar voor mij ligt de kracht van de VSCO presets juist in het feit dat ze binnen mijn huidige pakket/workflow passen, namelijk gewoon in de lijst met default en persoonlijke presets.

Ik heb overigens wel eens gekeken naar On1 software maar de werking van dat pakket staat mij persoonlijk niet zo aan. Maar ieder zijn ding uiteraard :)

En dat sommige mensen graag een natuurgetrouw beeld willen zien is prima, maar verder een beetje een non-discussie in een topic over beeldbewerking. Waarin inderdaad niet altijd een natuurgetrouwe beeld ontstaat, maar persoonlijk lever ik liever gave platen af ongeacht of ze de werkelijkheid goed weergeven!
Fin.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 26 2015 11:04 am

Maar dat lijkt meer op het gebruiken van externe software om maar buiten LR om te kunnen werken. Ook niets mis mee hoor, maar ik zou persoonlijk altijd zo lang/veel mogelijk binnen 1 pakket willen werken, indien mogelijk uiteraard :wink:
Dat klopt en normaal blijf ik zolang mogelijk in Lr5 roeren. Maar kom af en toe iets tegen wat niet in Lr gaat.
Ik heb overigens wel eens gekeken naar On1 software maar de werking van dat pakket staat mij persoonlijk niet zo aan. Maar ieder zijn ding uiteraard :)
Dan ben je niet de enige die daar zo over denkt en dacht. Ben ook niet over één nacht ijs gegaan ;) Maar als je het eenmaal door heb..gaat het best goed.
Zo ben ik zelf nu bezig met de presets van VSCO, effecten en bewerkingen die ook in allerhande externe plugins en software te vinden zijn maar voor mij ligt de kracht van de VSCO presets juist in het feit dat ze binnen mijn huidige pakket/workflow passen, namelijk gewoon in de lijst met default en persoonlijke presets.
Zal hier eens naar kijken...uit nieuwsgierigheid ;)
maar persoonlijk lever ik liever gave platen af ongeacht of ze de werkelijkheid goed weergeven!
Kan me hier ook wel in vinden..

Dank voor je reactie djunclesam

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”