He, dank voor jullie reacties. Gaaf ook de inhoudelijke feedback naast het aangeven van favorieten, wordt zeer gewaardeerd! Daarom een wat uitgebreidere reactie. Een andere compositie op 2 kan ik me zeker wel wat bij voorstellen. Ik heb bewust voor deze gekozen (met wat meer ruimte op rechts) om het achtergrondgevoel mee te nemen (schaduwblauw rechts, groen zonlicht links).
Eens met de onrustige scherpte op 3. Ik twijfelde om deze te plaatsen om die reden, maar geniet aan de andere kant ook weer van het verschil in onscherpte op de verschillende dieptes. Van het waterverfeffect op de voorgrond dat langzaam interfereert met scherpe en onscherpe delen daarachter en dan de wegsmeltende geschilderde onscherpte nog verder weg. Verre van perfect, maar wat mij betreft intrigerend als onscherpteliefhebber.
Helemaal eens ook met de irritante kaardebol op de voorgrond op 4. Als in een muzieknummer waar een vals jengelend achtergrondkoortje net teveel op de voorgrond treedt door slechte productie en (maar) je met moeite (toch) de prachtige stem van de leadzangeres hoort

De wat wringende voorgrondonscherpte op 10 was me nog niet zo opgevallen. Nu wel, bedankt hoor

(hier had ik de Sigma 50 Art moeten meenemen)
Putters en distelvinkjes heb ik niet gezien Nikkormaat, wel veel mooie zwanen.