Poging 1 - Flitsen met de SB-800

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Robin

Poging 1 - Flitsen met de SB-800

Bericht door Robin » vr feb 08 2008 9:08 pm

Hallo,

afgelopen weekend eindelijk getracht de theorie in praktijk te brengen met behulp van de fantastische tips van Martijn
en Ale

Was erg tevreden met het eerste resultaat, aangezien ik nog totaal geen kaas gegeten heb van flitstechniek. Een beetje vooruit lopend op morgen, en voor mensen die de presentatie die morgen niet aanwezig zijn ... toch al vast wat tips gevraagd op onderstaande 3 situaties :)

(Foto's allemaal onbewerkt en rechtstreeks uit de camera)

Zodra er een lamp in beeld komt is deze behoorlijk overbelicht. Heb hem uiteindelijk op zich goed op de foto weten te krijgen, met als gevolg dat de voorgrond weer vrij donker werd. Iemand een tip van de dag toevallig ?

Afbeelding

Vaak zijn personen goed belicht, maar zie je weerkaatsing in het gezicht. In dit geval bijvoorbeeld op de dame rechts in beeld. Viel me ook op dat het vaak bij dezelfde personen was. Make-up , Huid iets vettig ??

Afbeelding

Ook is bij de meeste foto's de voorgrond scherp , maar het onderwerp waar het uiteindelijk omgata dus niet. Waarschijnlijk had ik hier beter geen spot meting kunnen gebruiken :oops:

Afbeelding

Al met al dus dik tevreden voor de eerste keer fotograferen met de me nieuwe aanwinst. Vooral met al die plastic vlaggetjes die lekker terugkaatsen :lol:

D-80's schreef:Heb nog een mooie fotografeersuggestie..... :mrgreen: met de SB-800...
Jij hebt daar ergens op jou bureau "de doos" staan daar zou ik eigenlijk wel even een plaatje van willen zien... :lol: :lol: :lol: :lol:
Heb de geplunderde doos afgelopen weekend voor donaties vlak bij het bier neergezet. Er zit dus gelukkig al weer een bodempje in 8)

Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr feb 08 2008 10:08 pm

Ook is bij de meeste foto's de voorgrond scherp , maar het onderwerp waar het uiteindelijk omgata dus niet. Waarschijnlijk had ik hier beter geen spot meting kunnen gebruiken
Spot meting heeft niets met de scherpte van je foto te maken maar met de belichting. Ik zie ook dat je gekozen hebt om alle foto's met spot meting te meten. Ik geef persoonlijk toch duidelijk de voorkeur aan center meting omdat je dan een groter oppervlakte licht meet en hierdoor ook 9 van de 10 keer je "probleem" met de lamp oplost... :idea:

Gezien de:
- glimmertjes die ik op het schilderij zie van foto 1
- keukenkastje rechts en huid van de dames op foto 2
- kozijn post en vlaggetjes foto 3
heb je de flitskop niet ver genoeg naar achteren gedraaid. Je kan het ook alsvolgt stellen: verdraai de kop zover dat geen enkel persoon meer het directe flitslicht kan zien. Overtuig je ook van het feit dat je flitser daadwerkelijk op TTL staat en niet TTL BL. Hetgeen ik niet uit de exif kan halen is of je de flitst EV waarde op 0,0 of +0,3 hebt gezet.

Gewoon morgenavond weer een feestje geven en zien of het dan wel lukt :lol:
Suc6 en veel leerzame uren morgen toegewenst,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr feb 08 2008 10:11 pm

Allereerst: het is je goed gelukt, maar die tips die ik noemde zijn eigenlijk een beetje voor personen van dichtbij (headshots) zoals op feesten etc. Bij dit soort dingen kan je beter via het plafond flitsen aangezien het plafond laag genoeg is, dan verspreid je het licht veel meer en krijg je een overal veel beter belichte foto.

Spotmeting heeft niks te maken met welk gebied scherp is dat regel je met het diafragma, je hebt hier waarschijnlijk een groot diafragma gebruikt, omdat je zomaar mijn tips hebt overgenomen en eigenlijk niet wist wat je nou precies gedaan hebt ;). Nogmaals mijn tips waren meer voor portretten. Spotmeting houd in dat je camera licht meet vanuit het midden van je zoekerbeeld (bij de D300 is het het actieve focuspunt, zelfs als deze buiten het midden ligt) en dan bijv. 10% eromheen. Bovendien heb je waarschijnlijk je camera op M-modus gehad en maakt het niet uit waar de camera op staat qua lichtmeting, omdat je dit zelf toepast (de lichtmeting heeft in dat geval alleen invloed op je flitssterkte).

Ik hoop dat je nu genoeg tips hebt voor nog een keer, en voor alles geld waar je net aan begint: alle begin is moeilijk, maar oefening baart kunst ;)

Suc6 :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr feb 08 2008 10:32 pm

Hé hallo Robin,
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: geinige nette plaat..
Enneh altijd leuk om "de doos" weer even terug te zien.
Maar goed we spreken elkaar vast morgen nog wel even..

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » vr feb 08 2008 10:39 pm

Lachen die doos !! .. Ik ga die ook neerzetten als ik jarig ben goed idee ~!
NAS Buikpijn

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 08 2008 11:17 pm

Mijn tip van de dag. je hebt een SB-800, dus ook 2 van die filtertjes. Die kan je gebruiken om het flitslicht aan te passen aan het lamplicht. Bij de eerste foto zie je bijvoorbeeld een duidelijk verschil tussen het flitslicht en het lamplicht.

En zoals al gemeld, dit soort foto's altijd via het plafond (of een muur) flitsen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Robin

Bericht door Robin » za feb 09 2008 12:12 am

Bedankt voor de tips allemaal 8)

Ik ga morgen zekers naar de presentatie flitstechniek want ik heb nog erg veel te leren :) Dus zie jullie morgen Eelco en Monique !

Maar voor de 1e poging ben ik erg tevreden, wat niet tegenhoud dat ik erg perfectionistisch kan zijn en het volgende feestje toch echt verbetering wil zien :lol:

Ik had de flitser op -0.7 EV staan en zoals Martijn al zei, inderdaad op het grootst mogelijke diafragma. Flitser stond naar achteren gericht, wat de mislukte portreren verklaard :oops:

Zal zekers flink gaan oefenen en de tip van ALE om een nieuw feestje te geven is zeker een goede !! Denk dat ik maar eerst woesndag in een vrij donkere oefenruimte de band als slachtoffer ga gebruiken.

Ben benieuwd wat we morgen allemaal te horen krijgen.

Bedankt voor de tips allemaal !!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”