Hand bagage

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Hand bagage

Bericht door RVK » di okt 07 2025 12:06 pm

De laatste tijd zijn luchtvaart maatschappijen zeer zeurderig over hand bagage, zelf ondanks dat je extra betaald heb je geen garantie dat jouw fototas meegaat in de cabine. Ik heb een aantal malen meegemaakt dat aan de balie bagage werd geweigerd en naar het ruim moest. Ook wordt er streng gelet op afmetingen, Ryanair geeft bonussen aan staf als ze een te grote tas ontdekken en daar gaat dan je uitrusting naar het ruim, compleet met grijpgrage handen en gooi en smijt werk.

Nu mag je nog wel vrijwel altijd een stuk handbagage meenemen tenminste als het onder de stoel past, de meeste (maar niet allemaal) hanteren dan 20 x 30 x 40 cm. max.

Om al dat gezeur te voorkomen ben ik op zoek gegaan een rugzak die binnen deze maten valt, strak uitgevoerd is en toch mijn uitrusting kan hebben.

Ik ben uitgekomen (na enkele miskopen) bij een mooi rechthoekige rugzak van 18 x 26 x 40 cm. voorzien van boven, zij en rug toegang en met een praktische indeling.

Ik maak altijd zelf een indeling van triplex en celrubber, op maat voor wat ik wil meenemen.

Afbeelding

Met deze indeling kan ik een 14-30, 24-120, 100-400, 1.4 ext, 2 Z body's, 11“ laptop, kleine verrekijker en wat los spul meenemen. De Z9 gaat ook maar dan moet er wat anders uit, wachten is op een Z7 III met lekker veel pixels.

Dit jaar deze rugzak getest bij verschillend, zowel grote als klein maatschappijen of het werkt.
Iedere keer specifiek aan de balie gevraagd of het mocht en steeds gehoord, geen probleem.

Afbeelding

Bijkomend voordeel de rugzak is van K&F concept en kost slechts, ondanks goede afwerking zoals magnetische sluitingen en goede draagbanden, slechts EUR 60,=

Nu maar hopen dat de maatschappijen de regels niet blijven veranderen het is toch een lullig ervaring als je uitrusting naar het ruim moet.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Hand bagage

Bericht door Skippy » di okt 07 2025 12:28 pm

Bedankt voor deze nuttige info Rob. Doe jij deze dan onder je stoel of boven in de bagagebak? Overigens hebben de reizigers dat strenge beleid mede over zichzelf afgeroepen. Als je ziet wat mensen aan handbagage aan boord willen nemen omdat ze niet voor ruimbagage willen betalen.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di okt 07 2025 12:53 pm

Daar ben ik het mee eens slaat nergens op wat ze menemen mag best iets aan gedaan worden. Ik plaats het meestal onder de stoel, de bagagebakken zijn haast altijd vol, (behalve bij de nooduitgang, dan moet het bovenin) verder kun je je spullen in de gaten houden, is niet de eerste keer dat er iets verdwijnt uit een bagagebak, bv. taxfree spullen.

RVK

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Karina2 » di okt 07 2025 1:04 pm

M.i. is het gewoon het zoveelste verdienmodel van vliegtuigmaatschappijen. Zowel bij Transavia als KLM problemen met handbagage die aan de vereisten voldoet. Bij de eerstgenoemde moest ik die afgeven voor ruimbagage, want het zou niet passen en mocht alleen plastic tasje mee aan boord. Ben ik aan boord blijkt de totale locker die boven 6 stoelen hangt volledig leeg te zijn en in de locker aan de andere kant van gangpad lag alleen een jas, dus ook nog meer dan genoeg vrije ruimte.

Super irritant, wanneer je voor een stedentripje van een paar dagen met opzet heel licht bepakt gaat en denkt na landing dan direct de luchthaven te kunnen verlaten ipv nog een uur wachten op je handbagage die gedwongen het ruim in moet.
Ik zie het meer als passagiers dwingen bij te betalen voor garantie dat handbagage als handbagage mee mag en zelfs dan heb je nog geen zekerheid.
Het is niet voor niets dat de Consumentenbond zich hier ook mee bemoeit.

Ik ben iig ook erg blij met je tip Rob en ga dit ook uitproberen.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di okt 07 2025 2:35 pm

Karina2 schreef: di okt 07 2025 1:04 pm M.i. is het gewoon het zoveelste verdienmodel van vliegtuigmaatschappijen. Zowel bij Transavia als KLM problemen met handbagage die aan de vereisten voldoet
Transavia is onderdeel van KLM dat er financieel heel slecht voor staat. Een kat in het nood maakt rare sprongen.

Stijn Smits
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Stijn Smits » di okt 07 2025 2:48 pm

Klopt, de laatste tijd steeds meer maatschappijen die lastiger doen met handbagage, zelf gebruik ik de icu (large) van m'n F-stop tas, De tas zelf gaat dan in mn ruimbagage, daarnaast draag ik vaak nog een dronecase als personal item.

Ik hoop dat er in een toekomst een (betaalde) optie komt zodat je dure materiaal sowieso als handbagage mee mag, ik zou daar best wat extra's voor over hebben.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di okt 07 2025 3:04 pm

Als je bij Transavia Priority Boarding boekt, én je op tijd bij de gate bent, dan mag je trolley altijd mee de cabine in mits deze aan de gestelde afmetingen voldoet. Dit staat op hun website.
Nu vlieg ik meestal met EasyJet, maar ben soms ook aan Transavia overgeleverd voor mijn vluchten van en naar Tenerife. Ik heb echter nog nooit problemen gehad en kon mijn cabinetrolley én tas altijd meenemen in de cabine.
Maar nogmaals. Altijd Priority Boarding (met gereserveerde stoel) nemen, én zorgen dat je zo ongeveer vooraan staat bij het boarden.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di okt 07 2025 3:10 pm

Bij mijn laatste Transavia vlucht stond er bij de incheck een juffrouw met 80 labels, alles wat niet onder de 20 x30x40 viel kreeg een label. Labels op dan rest in ruim, ondanks priority

RVK

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di okt 07 2025 3:29 pm

Dat klopt. Op hun website staat ook aangegeven dat er maar plaats is voor 70 cabinetrolleys. Daarom ook bij het boarden vooraan staan.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » di okt 07 2025 3:38 pm

RVK schreef: di okt 07 2025 12:06 pm .... knip ....
Ik ben uitgekomen (na enkele miskopen) bij een mooi rechthoekige rugzak van 18 x 26 x 40 cm. voorzien van boven, zij en rug toegang en met een praktische indeling.
.... knip ....
Hallo Rob, op de site van K&F kijkend meen ik op te maken dat deze tas twee compartimenten heeft, onderin voor de cameraspullen, bovenin voor kleding en zo. Is dat dan makkelijk te veranderen zodat jouw interieur er in past?
Ik fotografeer, dus ik ben.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di okt 07 2025 3:42 pm

Als je alle klittenband delen er uit trekt heb je een volledig vrije ruimte. Mijn insert schuif ik in zijn geheel door de bovenkant. IK heb graag een rugzak met bovenlading, dan hoef je de rugzak niet neer te leggen om een hele kant open te ritsen. Nu kan ik de tas op mijn schoennen zetten als het nat is en zowel de camera als de lens ernaast er uit halen.

RVK

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jan24 » di okt 07 2025 9:27 pm

Bij KLM zwart op wit staan op onze reservering 2 stuks handbagage per persoon met een maximum gewicht van 12 kilo samen.
Heeft misschien ook met de vlucht zelf te maken en het type toestel, Dreamliner, naar San Francisco.
We gaan het beleven.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

schilder
Clublid
Clublid