Zelf een rijstzak maken?

Discussies over statieven
natuurfotograaf

Zelf een rijstzak maken?

Bericht door natuurfotograaf » vr mar 21 2008 11:51 am

Ik wil zelf een rijstzak gaan maken voor mijn D80 met grip.

Maar kan me iemand nog tips geven? formaat, rijst/bonen enz. enz.

Ik hoor het graag.

Peter Artz
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Peter Artz » vr mar 21 2008 12:28 pm

Een stuk van een oude spijkerbroek pijp. Ik heb er een met een zeer lichte (gewicht) plastiekbolletjes inhoud van een hoofdkussen. En een van een oude lerenkussen met de inhoud duiven voer, is dus zwaar maar ook geschikt als het nat is. Beide zijn zo groot dat de camera met 70 – 200 lens (bij mij) er ruim op ligt. Als inhoud wordt rijst, bonen en dier zaden gebruikt, maar elke zware inhoud moet je ook mee dragen. De camera met lens ligt eigenlijk in een holletje zodat alles goed wordt onder steunt. Ook moet je de lens goed kunnen richten op je doel.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » vr mar 21 2008 12:32 pm

Peter Artz schreef:Een stuk van een oude spijkerbroek pijp. Ik heb er een met een zeer lichte (gewicht) plastiekbolletjes inhoud van een hoofdkussen. En een van een oude lerenkussen met de inhoud duiven voer, is dus zwaar maar ook geschikt als het nat is. Beide zijn zo groot dat de camera met 70 – 200 lens (bij mij) er ruim op ligt. Als inhoud wordt rijst, bonen en dier zaden gebruikt, maar elke zware inhoud moet je ook mee dragen. De camera met lens ligt eigenlijk in een holletje zodat alles goed wordt onder steunt. Ook moet je de lens goed kunnen richten op je doel.

ja dat is inderdaad wel een goede tip.

Maar ik heb misschien ook een tip terug: ik was net mijn kast aan het opruimen en kwam daar de zak tegen waar normaal de regekleding in zit. Deze is al netjes gestikt en kun je aan 1 zijde openristen. en is ook waterdicht.

deze ga ik dus gebruiken.

toch bedankt voor het mee denken.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr mar 21 2008 12:55 pm

Ik las gauw het onderwerp en dacht: waarom post iemand hier met het verzoek om het recept van rijstpap? Had het hele recept al bijna af, toen last ik het nog eens opnieuw: rijstzak!
Daar kan ik je niet bij helpen.
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » vr mar 21 2008 1:02 pm

Jolanda schreef:Ik las gauw het onderwerp en dacht: waarom post iemand hier met het verzoek om het recept van rijstpap? Had het hele recept al bijna af, toen last ik het nog eens opnieuw: rijstzak!
Daar kan ik je niet bij helpen.
Jolanda
hahaha, erg grappig. :D

Maar afgezien daarvan ben ik 10 jaar kok geweest dus pap had ik wel kunnen maken.

mtb

Bericht door mtb » vr mar 21 2008 1:31 pm

Ik heb er zelf rijst in gedaan omdat dit kleiner is dan bonen en ligt ook iets stabieler en heb het gemaakt van van een oude handdoek en heb er een rits in laten zetten

Ko

Bericht door Ko » vr mar 21 2008 1:55 pm

Je kunt er ook zand in doen, is nog fijner dan rijst

Robin

Bericht door Robin » vr mar 21 2008 2:20 pm

Peter Artz schreef:Ik heb er een met een zeer lichte (gewicht) plastiekbolletjes inhoud van een hoofdkussen
Over hoofdkussens gesproken .....

Koop een kussen hoes met rits. En vul deze met vogelvoer, rijst.
duivenvoer is inderdaad een goede optie, kost niet al te veel.

Een waszak is ook een optie

dapp&co

Bericht door dapp&co » vr mar 21 2008 3:13 pm

Lapje spijkerstof of canvas-achtig materiaal 1 euro op de markt (stevig stukje stof) 4 zakjes gedroogde groene erwten bij de supermarkt daarna wat huisvlijt met naald en draad. (wel de bonen of erwten in een plastiek zak doen, anders gaan ze een beetje raar doen als het nat wordt)
kosten 5,- en een avondje naaien, of met een machiene in 5 minuten.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mar 21 2008 3:19 pm

dapp&co schreef:Lapje spijkerstof of canvas-achtig materiaal 1 euro op de markt (stevig stukje stof) 4 zakjes gedroogde groene erwten bij de supermarkt
4 Zakjes van 500 gram of zo? Da's al snel 2 kilo... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » vr mar 21 2008 3:25 pm

PatrickP schreef: 4 Zakjes van 500 gram of zo? Da's al snel 2 kilo... :shock:
En langzaam wordt het 3 kilo als er maar genoeg vocht wordt opgenomen
:lol:

Robin

Bericht door Robin » vr mar 21 2008 4:11 pm

2-3 kilo valt volgens mij wel mee, het moet toch stabiel liggen ??

Heb verhalen gelezen op internet over rijstzakken met 5-6 kilo duivenvoer :lol:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mar 21 2008 4:31 pm

Dan kan je net zo goed een statief meenemen... De vorm is wat minder handig, maar verder werk ik daar toch liever mee!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » vr mar 21 2008 4:36 pm

PatrickP schreef:Dan kan je net zo goed een statief meenemen... De vorm is wat minder handig, maar verder werk ik daar toch liever mee!
dat is ook zeker waar maar ik wil plat op de gron gaan liggen om bepaalde foto's te maken en dan valt een statief al af!

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr mar 21 2008 4:53 pm

Ik heb bij de Action 2 van die Kussens voor in bad gekocht.
werken perfect als bean bag en zijn vederlicht. Als bonus zitten er ook nog 2 zuignappen aan die je er makkelijk af kunt halen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”