Shoot met twee stellen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Shoot met twee stellen

Bericht door soulpic » za mei 10 2008 11:42 am

Hallo iedereen!

Deze week maar eens flink plaatjes geschoten met vrienden van me, allebei twee stellen. Overdag is het veel te moeilijk nog voor mij (om fatsoentelijke opnames te maken) met zo'n mooi/fel weer (volle zon)
Dus heb ik besloten dat ik s'avonds rond 8 uur de foto's ging maken.

Hoop dat jullie het wat vinden, en dat ik iets vooruit ben gegaan.
Niet alles is 100 % scherp, en sommige bewerkingen zijn verschillend maar het hoeft was niet de bedoeling om in de bewerking een passende serie te maken.
Ook niet overal kader, omdat ik even niet zo snel tijd had om er nog kaders om te maken.

De 1e shoot:

Afbeelding
Was eerst een andere bewerking maar vond deze mooier.
Minpuntjes: puistjes modellen / jongen kijkt recht in de lens waardoor het contact wat minder is met de meid / grassprietje op z'n kin
Pluspuntjes: spontaan foto / redelijk scherp / goede composite / mooie kleuren (mijn mening)

Afbeelding
Minpuntjes: donkere ogen modellen / vrouwelijk model beetje onscherp
Pluspuntjes: het contact / compositie / modellen op voorgrond gezet, en achtergrond weggeflitst, waardoor stel beter tot recht komt.

Afbeelding
Minpuntjes: onscherpte / puistjes / rechteroog vrouwelijk model te licht.

Afbeelding
Minpuntjes: onscherpte, maar past er misschien wel een beetje bij / gebouw op de achtegrond / ogen te donker
Pluspuntjes: compositie / het moment

Afbeelding
Minpuntjes: zon op het hoofd mannelijk model / iets te donker? (bij teveel corectie belichting gaat mijn "idee" van de foto weg)
Pluspuntjes: contact / compositie / het idee dat ik wilde overbrengen

Afbeelding
Minpuntjes: vrouwelijk model iets onscherp, kan ook zijn charmes hebben bij dit geval (vind ik)
Pluspuntjes: het moment (contact) / goed belicht / goede compositie / mooie kleuren

Afbeelding
Minpuntjes : donkere ogen / iets te weinig kleur?
Pluspunjes: compositie / belichting / contact / creatief effect, beetje "fisheye achtig"

Jullie nog tips / commentaar / feedback?
"Imagination is far more important than knowledge"

XtremE_

Bericht door XtremE_ » za mei 10 2008 11:48 am

Ik vind het jammer van de foto's dat ze allemaal zo donker van kleur zijn..

2 stelletjes + LOVE = Kleur toch ?
ik zou wat meer kleur gebruiken om toch een vrolijke foto te creeren

Keep up the good work! :)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 10 2008 12:06 pm

Ik vind de foto's wat compositie betreft prima, maar de bewerking vind ik matig, in ieder geval die van het eerste stel. Dat tweede stelletje oogt toch veel mooier zonder al die poespas die je in de nabewerking hebt gedaan bij het eerste stel?

En wat me opvalt: ze zijn vaak niet scherp. Soms mag je je diafragma best wat meer dicht gooien; je staat vlak bij ze en die achtergrond wordt dan toch wel vaag!

Maar ze zijn zeker beter dan wat ik in het begin van je zag langskomen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za mei 10 2008 12:15 pm

Ben het met Patrick eens. Verder zou ik me afvragen; wat vindt het gefotografeerde stel er van. Het eerste stel staat er , naar mijn gevoel, veel te hard op.

Tammo

mikemix

Bericht door mikemix » za mei 10 2008 12:16 pm

Onderste 2 met groothoek, vind ik een beetje jammer.
Het spontane is leuk, bewerking idd wat matig.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za mei 10 2008 12:28 pm

Composities wel oké, de bewerking kan me niet bekoren. Aan scherpte laat het ook behoorlijk te wensen over. Welk diafragma heb je gebruikt?
De foto's van het tweede stel vind ik iets beter als van het tweede stel, de laatste foto is in ieder geval scherper.
Begin eens bij de basis Jordi, scherpstellen en een goede combi van sluitertijd en diafragma. Zorg dat die goed is en ga daarna pas je nabewerkingen erop loslaten.
Nabewerkingen zijn natuurlijk altijd smaakgebonden, de één vindt dit mooi, een ander dat. Daar kom je niet onderuit.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za mei 10 2008 12:46 pm

@ Patrick P:

Persoonlijk vind ik de eerste en de zesde foto het best geslaagd.
Het bruinsige heb ik nu eigenlijk ook te vaak gezien, en valt me ook een beetje tegen maargoed, ik denk dat ik zowiezoe nog genoeg foto's met hun ga maken.

@ Tammo:

Ze waren allemaal zeer tevreden over de foto's.
Maar ze hebben er natuurlijk een andere kijk op als de fotograaf zelf.
Het enigste wat mensen eigenlijk het meest boeit is dat ze er niet standaard op staan en dat ze ze scherp zijn, met een leuke compostie.
Het eerste stel gebruikt de foto's om ze te bewaren en niet voor in de kamer te hangen (of het moet natuurlijk een langdurige relatie worden)

Tweede stel heeft ze nog niet gezien.
Vandaag ga ik ze allemaal afdrukken, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

@ Mikemix:

Misschien is de "groothoek" een beetje jammer, maar ik vind het wel iets hebben. Had ook kunnen kiezen voor gewoon recht vooruit, maar dat gaat ook saai worden.

@ Riemke:

Begin jij maar eens met m'n naam goed te spellen haha :P , nee grapje
Bewerking is idd smaakverschil, dit is dan wel mijn smaak (al is het natuurlijk niet op en top gedaan) qua kleuren en contrast e.d.
Ik vind dat je naar de smaak van de klant moet toewerken, maar zelf wel aangeven wat jij zou doen, en jij het mooiste vind, of wat de foto ten goede komt.

Wat betreft het scherpstellen: tot m'n conclusie zijn er idd van het eerste stel meer foto's die onscherp zijn dan scherp, maar de leukste foto is scherp (nummer 1 namelijk).

Ik heb die foto genomen met de Nikkor AF 50mm f1.8, en dat is niet altijd even makkelijk om te zien of het scherp is. (Met mijn D40 namelijk, MF)
Ik denk dat het hem niet zozeer in het scherpstellen zit, maar in de ISO waardoor er bewegingsonscherpte staat.
Het was namelijk s'avonds rond 20:30 dat de foto's geschoten werden, en m'n camera stond op ISO 200. Terwijl het eigenlijk best "donker" was.
De horizon stond heel laag, en de camera op ISO 200. Denk dat daar het probleempje heeft gezeten.

dapp&co

Bericht door dapp&co » za mei 10 2008 10:01 pm

Wellicht ten overvloedde.
Uit je schrijven begrijp ik dat dit min of meer geplande shoots waren? In dat geval zou ik wat voorwerk gedaan hebben naar iso diafragma en sluitertijden. Dit om op een bepaald tijdstip toch de beste resultaten te krijgen. Je foto's zijn qua compositie prima maar de resultaten (zoals je zelf in je kritiek al opmerkt) te donker waardoor je wellicht de nodige bewerkingen moet doen. Das dan weer jammer, immers bewerkingen zijn niet altijd een vooruitgang. Waren dit spontane shoots dan zou je meer kunnen uitproberen en er later eens voor terug gaan. Mijn inziens is het handiger om meer gegevens erbij te zetten. Wordt de feedback duidelijker.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za mei 10 2008 10:21 pm

Onthou eens goed wat Riemke zegt! :wink:

Filter zorgen ook voor een bepaalde mate van onscherpte, corrigeer ze ze na toepassing dan ook.
de 50mm f/2.8 is RAG scherp dus daar kan het nooit aan liggen!
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

carlos

Bericht door carlos » za mei 10 2008 10:40 pm

compositie is oke ,maar ook ik mis veel kleur er in .

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mei 11 2008 1:04 pm

SwederD70 schreef:Onthou eens goed wat Riemke zegt! :wink:

Filter zorgen ook voor een bepaalde mate van onscherpte, corrigeer ze ze na toepassing dan ook.
de 50mm f/2.8 is RAG scherp dus daar kan het nooit aan liggen!
Heb ook niet gezegd dat ie niet ragscherp is, alleen dat het scherpstellen wat moeilijker is met MF dan met AF.

Ze zijn afgedrukt, en de filters die erover zijn gegaan op de scherpe foto's hebben niet gezorgd voor onscherpte.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mei 11 2008 1:05 pm

carlos schreef:compositie is oke ,maar ook ik mis veel kleur er in .
Bij sommige (de aller laatste bijv) was dat ook mijn bedoeling :wink:
Kwestie van smaak vind ik.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mei 11 2008 3:09 pm

Ik heb me er toch maar aan gewaagd om de bultjes weg te werken.
Wellicht nog niet helemaal smooth, maar i'm learning :wink:

Afbeelding

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo mei 11 2008 3:39 pm

Dat ziet er toch beter uit? Het leek me dat de bultjes wel erg nadrukkelijk aanwezig waren. Misschien door de wijze van opname en bewerking samen?

Tammo

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo mei 11 2008 8:49 pm

Ziet er ook stukken beter uit!
Al heb ik nu wel een stukje van het model zelf weg geshopt, omdat ze die bultjes gewoon heeft. En die bultjes "horen" gewoon nu rond deze leeftijd bij haar. Maar het is gewoon niet mooi op de foto, het maakt 't kijken 'n stuk minder aantrekkelijk.

Denk dat het idd de combinatie van opname en bewerking was/is.
Was die avond ook vrij veel rode lucht, en rood accentueert bepaalde dingen weer.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”