Ik vergeef het je.mikemix schreef:Daar verschillen wij dan *kuch* van mening.

Wat mij betreft moet iedereen zelf weten wat ie doet. Als ze maar weten waarom ze dat doen.
Als ik beelden aanlever voor h-end bewerking dan moet ik dit in NEF met Adobe RGB profiel aanleveren.yoyo schreef:Ik vergeef het je.![]()
Wat mij betreft moet iedereen zelf weten wat ie doet. Als ze maar weten waarom ze dat doen.
Omdat het me nog nooit gelukt is om in CMYK te schieten :mrgreen:Marten schreef:Maar dan graag enige toelichting waarom jullie de voorkeur geven aan RGB, als je beeldscherm, foto centrale, printer het toch niet aan kan.
Maar even terug naar de originele vraag; ze zijn niet zo scherp. Ervan uitgaande dat 1/50 niet te weinig was, dan zou ik zeggen dat f18 wellicht niet zo'n goede keus is met je lens. Je bent dan over het scherpste stuk van je lens heen.Tammo Schut schreef:Vandaag heb ik in Urk wat foto's gemaakt. Ze zijn niet scherp en lijken veel ruis te hebben. Ik kan er niet achterkomen wat er nou precies mis is.
Hebben jullie een idee?
Je NEF is gewoon 12-bits of 14-bits (D3).mikemix schreef:Omdat het me nog nooit gelukt is om in CMYK te schieten :mrgreen:Marten schreef:Maar dan graag enige toelichting waarom jullie de voorkeur geven aan RGB, als je beeldscherm, foto centrale, printer het toch niet aan kan.
Discussie is; S-RGB - Adobe-RGB
Yoyo: aan een NEF kan je een S-RGB of Adobe RGB profiel hangen.
Adobe RGB gaat verder in kleur ruimte, die later is terug te converteren naar S-RGB als je deze goed wilt printen.
Het is het zelfde als je een NEF als 16bits gaat gebruiken om te bewerken, later ga je deze terug converteren naar 8bits, omdat dat de standaard is.
Echter de bewerking heeft plaatsgevonden in het 16bits spectrum die een beter resultaat oplevert.
Ik hoor graag jouw versie...