Er klopt iets niet. Maar wat?

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 08 2008 8:37 pm

mikemix schreef:Daar verschillen wij dan *kuch* van mening. :wink:
Ik vergeef het je. :D

Wat mij betreft moet iedereen zelf weten wat ie doet. Als ze maar weten waarom ze dat doen.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr feb 08 2008 9:34 pm

Al met al toch een verhelderende discussie.
Bedankt al vast voor jullie reactie.

Tammo

GdP

Bericht door GdP » vr feb 08 2008 9:43 pm

Misschien zo iets?

Afbeelding

Nikon

Bericht door Nikon » vr feb 08 2008 9:47 pm

Heb hem ook altijd net als Mikemix overwogen op RGB staan. Bevalt goed

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 08 2008 10:16 pm

yoyo schreef:Ik vergeef het je. :D
Wat mij betreft moet iedereen zelf weten wat ie doet. Als ze maar weten waarom ze dat doen.
Als ik beelden aanlever voor h-end bewerking dan moet ik dit in NEF met Adobe RGB profiel aanleveren.
Mij is verteld dat dit de beste basis vormt voor goede beeldmontage/verwerking.

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » vr feb 08 2008 10:19 pm

Je sensor kan een schoonmaakbeurt gebruiken.

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 08 2008 10:22 pm

MEMENTO schreef:Je sensor kan een schoonmaakbeurt gebruiken.
Het is gewoon weer schrikken als er vogels in beeld komen.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr feb 08 2008 10:25 pm

mikemix schreef:Daar verschillen wij dan *kuch* van mening. :wink:
Nikon schreef:Heb hem ook altijd net als Mikemix overwogen op RGB staan. Bevalt goed
Maar dan graag enige toelichting waarom jullie de voorkeur geven aan RGB, als je beeldscherm, foto centrale, printer het toch niet aan kan.

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » vr feb 08 2008 10:33 pm

mikemix schreef:
MEMENTO schreef:Je sensor kan een schoonmaakbeurt gebruiken.
Het is gewoon weer schrikken als er vogels in beeld komen.
?

Rechtsboven de vogel aan de linkerkant. Tis niet groot maar toch duidelijk stof volgens mij. Tis maar een tip hoor.

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 08 2008 10:35 pm

Marten schreef:Maar dan graag enige toelichting waarom jullie de voorkeur geven aan RGB, als je beeldscherm, foto centrale, printer het toch niet aan kan.
Omdat het me nog nooit gelukt is om in CMYK te schieten :mrgreen:

Discussie is; S-RGB - Adobe-RGB

Yoyo: aan een NEF kan je een S-RGB of Adobe RGB profiel hangen.
Adobe RGB gaat verder in kleur ruimte, die later is terug te converteren naar S-RGB als je deze goed wilt printen.

Het is het zelfde als je een NEF als 16bits gaat gebruiken om te bewerken, later ga je deze terug converteren naar 8bits, omdat dat de standaard is.
Echter de bewerking heeft plaatsgevonden in het 16bits spectrum die een beter resultaat oplevert.

Ik hoor graag jouw versie...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikemix op vr feb 08 2008 10:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Er klopt iets niet. Maar wat?

Bericht door Patrick » vr feb 08 2008 10:38 pm

Tammo Schut schreef:Vandaag heb ik in Urk wat foto's gemaakt. Ze zijn niet scherp en lijken veel ruis te hebben. Ik kan er niet achterkomen wat er nou precies mis is.
Hebben jullie een idee?
Maar even terug naar de originele vraag; ze zijn niet zo scherp. Ervan uitgaande dat 1/50 niet te weinig was, dan zou ik zeggen dat f18 wellicht niet zo'n goede keus is met je lens. Je bent dan over het scherpste stuk van je lens heen.

Of zit ik er helemaal naast? 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr feb 08 2008 10:46 pm

Ik denk dat je gelijk hebt Patrick. Ik heb ook een 18-200VR Nikkor en die is het scherpst vanaf diafragma f8 t/m f11.

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op za feb 09 2008 4:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr feb 08 2008 11:01 pm

Okee, de gegevens stonden ergens in de foto...
Zo zie je maar weer dat ik niet zo digitaal-minded ben...
Nu zou ik het er gewoon even bij tikken, maar wie ben ik.

Je stelt zelf dat 1/50 zou moeten kunnen met een 18-200. Op welke brandpuntsafstand stond hij dan? 18? Ik vind 1/50 te langzaam uit de hand.

f/18 is inderdaad niet het optimale diafragma. Dat ligt bij 8 ongeveer.

Dus met 1/250 en f/8 zou je misschien een betere opnamen hebben.

Groet, E.M. de Klerk

yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 08 2008 11:46 pm

mikemix schreef:
Marten schreef:Maar dan graag enige toelichting waarom jullie de voorkeur geven aan RGB, als je beeldscherm, foto centrale, printer het toch niet aan kan.
Omdat het me nog nooit gelukt is om in CMYK te schieten :mrgreen:

Discussie is; S-RGB - Adobe-RGB

Yoyo: aan een NEF kan je een S-RGB of Adobe RGB profiel hangen.
Adobe RGB gaat verder in kleur ruimte, die later is terug te converteren naar S-RGB als je deze goed wilt printen.

Het is het zelfde als je een NEF als 16bits gaat gebruiken om te bewerken, later ga je deze terug converteren naar 8bits, omdat dat de standaard is.
Echter de bewerking heeft plaatsgevonden in het 16bits spectrum die een beter resultaat oplevert.

Ik hoor graag jouw versie...

Afbeelding
Je NEF is gewoon 12-bits of 14-bits (D3).
Het profiel dat je in de camera instelt wordt pas belangrijk als je gaat converteren.
Als je dus in-camera jpeg werkt is deze instelling belangrijk (conversie gebeurt dan in-camera). Als je echter in NEF werkt converteer je pas in je converter (Capture NX o.i.d.) naar Jpeg of Tiff. Je kunt dan dus later bepalen in welke kleurruimte je gaat converteren. Bewerken in NEF is lossless.
Als je niet meer doet dan je NEF bewerken in NX en daarna converteert naar sRGB Jpeg dan kun je dus beter die voorkeursinstelling op sRGB laten.
Ga je echter na het bewerken in NX nog in een ander programma bewerken dat NEF niet ondersteunt en je wilt dan in een grotere kleurruimte werken dan kun je het bestand beter converteren naar het grootste wat er is. ProPhotoRGB.

Als je volledig in jpeg werkt hangt het er dus vanaf wat je gaat doen met je bestanden. Stuur je ze direct naar een centrale > sRGB. Ga je achteraf bewerken en wil je geen gehannes > sRGB. Wil je wat meer ruimte > AdobeRGB. Maar als je meer ruimte wil. Waarom gooi je dan in-camera alles weg als je van 12-bit naar 8-bit gaat om dan later naar 16-bit te gaan..? > sRGB dus.

yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 08 2008 11:55 pm

Als je een 8-bits jpeg hebt in Adobe RGB heb je dus meer kleuren, maar minder kleurtoonwaardes dan een 8-bits jpeg in sRGB. Je hebt namelijk maar 8-bits data en die extra kleuren heb je dan ten kostte van kleurtoonwaardes.

Voorbeeld :
We hebben 6 datapunten.

Grote kleurruimte :
rood, oranje, geel, groen, blauw, paars.

Kleine kleurruimte :
licht rood, donker rood, licht geel, donker geel, licht blauw, donker blauw.

Je hebt een monitor die geen oranje, groen en paars kan weergeven.

Netto :

Grote kleurruimte :
Rood, geel en blauw.

Kleine kleurruimte :
licht rood, donker rood, licht geel, donker geel, licht blauw, donker blauw.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”