Even mijn hart luchten

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr feb 01 2008 9:24 pm

Fotofreak schreef::oops: :oops:

ben ff aan 't tellen 9....10 yes!

Pim
:wink: Zie je wel het gaat toch prima zo... :D

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

ArTe

Bericht door ArTe » vr feb 01 2008 10:26 pm

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel

En als we die regel nu toepassen door iedere vraag toe te staan en na te denken bij of en zo ja hoe we antwoorden...

Kortom, Tammo, ik herken me in je appel (en het heeft mij ook al "stiller" gemaakt op dit forum, te zien hoe de vlammewerper ter hand kan worden genomen als niet eerst voldoende theorie is ge-etaleerd)

[btw inderdaad een geweldig draadje dit, inmiddels...

benikon

Bericht door benikon » za feb 02 2008 12:03 am

ik zit net dit draadje te lezen, en vindt deze topic wel ok maar het moet ook niet te lang worden. we zitten hier met een groot aantal mensen met verschillende meningen,wensen,kennis en karakter. over het algemeen kan ik wel stellen( ik ben het dus eens met de D80,s) dat het hier op dir forum goed vertoeven is. ben zelf lid vanaf 9-2007 en heb toch de nodige extra kennis opgedaan. k,ben van mening( en ik denk meerderen met mij) dat kritiek, zowel neg als pos, je alleen kan helpen een treedje hoger te komen. Sommigen kunnen vrij kort kritiek geven wat soms bot overkomt,maar hoeft perse niet zo bedoeld te zijn. DUS laten we niet teveel zout op de slak gooien en lekker doorgaan met onze hobby c.q. beroep en proberen onze kennis te verrijken .
met vriendelijke groeten,
ben.

GdP

Bericht door GdP » za feb 02 2008 12:17 am

Ik denk dat je gewoon niet al te kritisch moet kijken naar de reacties die een vraag kan oproepen. Bestudeer de positieve reacties, en neem de rest voor kennisgeving aan. En reageer daar vervolgens ook gewoon niet op.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » zo mar 02 2008 11:50 am

Oke......ik ga wat olie op het vuur gooien :P

Heb de gehele draad nog niet doorgelezen maar begrijp de discussie wel.
Waar ik me altijd aan stoor is als mensen een canera kopen (het liefst zo duur mogelijk) daarna geen geld meer hebben voor een lens.

Dus men heeft een super body en een jampot als lens.
Men maakt 1 foto en die gooien we gelijk op het forum.....

En dan volgen de vragen
- Wat doe ik fout ?
- Waarom is hij niet scherp ?
- Hoe verbeter ik mijn inzicht ?

Persoonlijk vindt ik dat de mods deze posten moeten verwijderen.
Vragen stellen is goed.......heel goed zelfs maar gebruik het forum als back-up en niet als handleiding tot fotograaf.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

dapp&co

Bericht door dapp&co » zo mar 02 2008 12:08 pm

het artikel "techneuten" (vinger voor de lens) in focus nr 3 2008 blz 86
geeft een kijk op de werkelijkheid die voor mij wel eens herkenbaar lijkt,
ook op dit forum :oops:

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » zo mar 02 2008 12:20 pm

Ik kan me hier ook wel in vinden.
Soms lees ik met kromme tenen de reaktie's die gegeven worden.

Ik volg dan wel de fotovakschool maar moet ook nog heeeel veel leren. In feite betekent het voor mij dat ik pas een kleine 2 jaar bezig ben met fotografie. Natuurlijk heeft het leerproces bij mij een versnelling gekregen door de fotovakschool maar dit betekent niet dat ik dan geen fouten meer zal maken. Toch merk ik geregeld (niet alleen hier ook op andere forums) dat dat dus niet mag, juist om dat je een opleiding doet.

En ik merk bij beginners heel vaak dat zij ook bepaalde foto's niet mogen plaatsen, omdat ze te "slecht" zijn (of omdat ze het hoogste niveau niet hebben??). Als beginner maak je andere foto's als gevorderden. Ik denk dat het niveau niet gemeten moet worden aan de beste van het forum maar gewoon aan de persoon die 'm plaatst. Wat doet iemand met de tips? proberen ze e.e.a. te verbeteren?

Heel vaak vind ik het heel leuk hier op het forum... maar heel vaak wil ik er ook mee stoppen juist vanwege de botte opmerkingen.

Je kan soms ook gewoon niet reageren als je het niets vind, dat is dan beter dan iemand de grond in boren.
Laten we het gewoon leuk houden.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo mar 02 2008 12:42 pm

Mee eens Gabees. Al een paar keer op punt gestaan om te stoppen.
Het kan inderdaad simpel; met een topic niet eens? zeg het netjes of reageer niet. Er zijn genoeg andere topics waar je wel je ei kwijt kunt.
Geef een ieder de ruimte. Van beginner tot gevorderde.

Tammo

Vledder

Bericht door Vledder » zo mar 02 2008 12:46 pm

Zaronny schreef: Ik reken me niet tot een ervaren fotograaf, al fotografeer ik al ruim 25 jaar. Ik ben in staat om op gezette tijden een mooie plaat te maken, maar betrap me ook nog steeds op kiekjes en mislukte foto's. Juist door veel posts te kunnen lezen van mensen met (beginners)vragen, leer je zelf je fouten te onderkennen. En daar zou dit forum voor moeten zijn. Wellicht is een aparte "elite-afdeling" iets voor hen, die zich storen aan al die "domme" vragen van beginners ?
Die Elite afdeling hoeft er niet te komen. Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten moet ik zeggen dat de meesten op dit forum aardig mee kunnen komen maar van een Elite niveau is in het algemeen geen sprake.

Voordat ik word afgefikt door beledigde forumleden wil ik graag benadrukken dat dat Elite niveau ook geen noodzaak is voor een goed forum. Een forum is er om elkaar verder te helpen en je enthousiasme te delen overn een gezamelijke interesse NIKON.

Nee, ik ben zelf ook geen topfotograaf ...... :oops:

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo mar 02 2008 1:17 pm

Ik lees de laatste tijd meer dan dat ik plaats. Heeft niets te maken met de
opmerkingen die geplaatst worden maar meer met het feit dat ik vrij druk ben.

Gabees heeft wat dat betreft wel gelijk. Ik heb ook soms het gevoel dat
ervoor sommige leden de lat wat hoger wordt gelegd. Hier heb ik niets op tegen, houd je scherp.

Houd echter niet in dat wanneer je een foto plaatst welke niet binnen je
"kunstjes" valt dat deze per definitie slecht is. Het is in mijn ogen weer een nieuwe leercurve.

Iedereen heeft een bepaalde leercurve doorlopen en is daar nog steeds mee bezig.
Dit forum is daar een prima leerschool voor.

Bedenk één ding: wat je zegt over een ander, zegt meer over jou en natuurlijk gaat dit ook andersom op...

Ik heb beleef nog steeds véél plezier op dit forum en in fotografie!!
Ik zal het heel erg jammer vinden dat "vaste" leden afhaken.. Mede door
jullie inbreng maakt het dat dit forum zo divers en leerzaam is!!

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mar 02 2008 1:38 pm

Gabees schreef:
Je kan soms ook gewoon niet reageren als je het niets vind, dat is dan beter dan iemand de grond in boren.
Daar heb ik nu juist weer een diepe hekel aan. Als je een bepaalde foto plaatst doe je dat niet om doodgezwegen te worden.

Waar ik wel problemen mee heb is vermelden dat je het niks vind maar vervolgen geen reden geven.

De reden is juist vaak essentieel. Daarnaast zou je altijd ook nog advies kunnen geven tot verbetering of naar ander inzichten die helemaal geen technische achtergrond hebben.

Ook is het vaak veel duidelijker om techniek en esthetiek duidelijk gescheiden te houden in je commentaar bij een foto. zoals bijv. bij photo.net gebruikelijk is.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » zo mar 02 2008 2:14 pm

luc schreef:
Gabees schreef:
Daar heb ik nu juist weer een diepe hekel aan. Als je een bepaalde foto plaatst doe je dat niet om doodgezwegen te worden.

Waar ik wel problemen mee heb is vermelden dat je het niks vind maar vervolgen geen reden geven.

De reden is juist vaak essentieel. Daarnaast zou je altijd ook nog advies kunnen geven tot verbetering of naar ander inzichten die helemaal geen technische achtergrond hebben.

Ook is het vaak veel duidelijker om techniek en esthetiek duidelijk gescheiden te houden in je commentaar bij een foto. zoals bijv. bij photo.net gebruikelijk is.

Luc.
Dan bedoelen we toch hetzelfde. Het gaat mij er niet om dat er alleen maar positieve dingen gezegt mogen worden maar er worden soms gewoon kleinerende opmerkingen gemaakt en in zo'n geval denk ik "zeg dan maar liever niets"...
opbouwend kritiek prima - afbranden dus niet!

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

respect

Bericht door George Fennes » zo mar 02 2008 2:15 pm

Op zich ben ik het met heel veel reacties zoals hiervoor staan beschreven eens.
Respect voor elkaar en niet het idee hebben dat jezelf altijd de wijsheid in pacht heb, zal al een hele verbetering kunnen geven.
Ook moet ik vaststellen dat het de laatste 6 maanden al een stuk beter gaat met de uitlatingen hier op het forum en daar is iedereen voor te prijzen, en niet in de laatste plaats de moderatoren.
Maar het kan altijd beter natuurlijk.
Soms heb ik van enkele posters hier op het forum de indruk dat men foto's post zonder bijschrift waar ik geen chocolade van kan maken en als er dan commentaar op komt men die foto ophemelt als een kunstwerk a la Rembrandt en daarmee degene die kritiek heeft als iemand neerzet die er zelf geen verstand van heeft.
Dat vraagt natuurlijk om een reactie die niet wenselijk is, maar wel uitgelokt wordt door de poster van de desbetreffende foto.
Ook blijkt dat er enkele posters zijn die van een en hetzelfde IP adres onder verschillende Niknamen hier op dit forum opereren.
Dit zijn vaak juist degene die belachelijke foto's posten en proberen allerlei oneigenlijke reacties van andere forumleden te ontlokken. :twisted:
In dit opzicht zouden de moderatoren zulke personen direct moeten bannen.
Maar verder ben ik best tevreden hoor. :lol:
Blijf het objectief bekijken

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: respect

Bericht door wil » zo mar 02 2008 3:29 pm

George Fennes schreef:Ook blijkt dat er enkele posters zijn die van een en hetzelfde IP adres onder verschillende Niknamen hier op dit forum opereren.
Dit zijn vaak juist degene die belachelijke foto's posten en proberen allerlei oneigenlijke reacties van andere forumleden te ontlokken. :twisted:
In dit opzicht zouden de moderatoren zulke personen direct moeten bannen.
Is dat echt zo? Dan moet er meteen ingerepen worden. De afgelopen week wilde ik ook dit forum verlaten vanwege topics die de spuigaten uitliepen.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo mar 02 2008 4:26 pm

Wil, ik denk te begrijpen waar je op doelt. Dat zou inderdaad niet meer voor mogen komen. Dat is negatieve reacties uitlokken en daar is niemand mee gebaat.
Niet meer toelaten. Maar verder moeten serieuze beginners (sorry als het eigenwijs klinkt) de ruimte krijgen.

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”