Een paar vreemde foto's; wie heeft er een antwoord?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » za apr 26 2008 9:05 am

Tammo Schut schreef:Bij vergroting naar 100% is de kont van het paard ( niet de staart) nog van normale scherpte. Paal VOOR het paard onscherp en achtergrond onscherp.Hoe is dat te verklaren?

Tammo
nogmaals: schiet een paar testopnamen met uitgebalanceerde instellingen.

heb je bij 2 de camera meegetrokken? Lijkt me wel, want het paard beweegt, anders is niet te verklaren waarom paard relatief scherper is dan de omgeving.

ajuus
emiel

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za apr 26 2008 9:14 am

emiel schreef:
Tammo Schut schreef:Bij vergroting naar 100% is de kont van het paard ( niet de staart) nog van normale scherpte. Paal VOOR het paard onscherp en achtergrond onscherp.Hoe is dat te verklaren?

Tammo
nogmaals: schiet een paar testopnamen met uitgebalanceerde instellingen.

heb je bij 2 de camera meegetrokken? Lijkt me wel, want het paard beweegt, anders is niet te verklaren waarom paard relatief scherper is dan de omgeving.

ajuus
emiel
Emiel, op dit moment geen bijzondereheden te zien.
Foto2; hoe verklaar je dan de boom vorm met die lichte plekken in de stam?

Tammo

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » za apr 26 2008 9:38 am

Tammo Schut schreef: Emiel, op dit moment geen bijzondereheden te zien.
Foto2; hoe verklaar je dan de boom vorm met die lichte plekken in de stam?

Tammo
Tammo,

Dat meetrekken (toch?) is de oorzaak. Ik heb net even meegetrokken (boom tegen de lucht) op 1/20 - F18 en dan krijg je hetzelfde effect. Blijkbaar registreert de sensor trekbewegingen met een hoog constrast als een streep. En VR gaat je dan volgens mij al helemaal niet helpen.

case solved, wat mij betreft. En nou ben ik eens eigenwijs ;)

ajuus
emiel

JanF

Bericht door JanF » za apr 26 2008 9:38 am

Hoi Tammo,

Je wil het niet echt aannemen van ons, hé?

Ik heb geen ervaring met de 16-85 VR maar deze lens heeft niet alle wetten van de fotografie doorbroken.
Je ZOU op een 25e nog een scherpe foto moeten kunnen maken maar als je beweegt KAN je met een 200e ook zonder probleem nog een onscherpe foto maken. Ik heb scherpe opnames op 200mm met een 30e maar je zal dan de camera wel heel erg stil moeten houden.

Maar goed, daar gaan we. De onscherpte op de foto is geen lens onscherpte maar bewegingsonscherpte. Dit zie je aan het karakter van de onscherpte. (het is een veeg) Die "ladder" zijn 2 (soms zelfs 3 zie ik) dunne bomen en de donkere streekjes er tussen zijn takjes die door de beweging als streepjes ertussen komen te staan. Grappig dat het een beetje een ladder is geworden maar echt niet meer dan dat. Normaal effect.
De VR van je lens haalt geen beweging uit je onderwerp. De bewegende paarden krijgen dus hun eigen (bewegings)onscherpte. De kleurveeg links boven de kont is een kop van het paard dat snel beweegt. Rest van de afwijkingen bij poten is hetzelfde. Beweging van de poten waardoor je een soort vegen krijgt van deels de kleur van het paard en deels de kleur van de achtergrond.
Het ijzerdraad in de foto 2 is redelijk scherp om dat je beweging mee gaat met de lengte richting van dit ijzerdraad. Kijk naar de strepen boven in beeld en je ziet wat ik bedoel.

Bij de lopende "scherpe" paarden heeft de onscherpte niets te maken met voor of achtergrond (het is geen lensonscherpte dus scherptediepte speelt geeb rol) maar alles met dat de paarde bewegen en dat je de camera meebeweegt met de richting van de paarden. Hierdoor worden ze scherper afgebeeld dan de rest, wat stil staat.

Je hoeft het niet aan te nemen van me... maar je vraagt om antwoorden. :roll:

EDIT: Nog even een toevoeging. Dit heeft dus niets te maken met de mogelijkheden of kwaliteit van je camera of de beperkingen van een/je sensor. Elke camera (ook film) zou hetzelfde vastleggen onder deze omstandigheden.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za apr 26 2008 10:10 am

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik wil best deze "goedkoopste " :)
oplossing accepteren. Liever een paar fouten van mij dan een dure lens of id.
Maar ik wil nog even op het uitgebreide verhaal van Jan terug komen.
Bij Foto2 zie je ongeveer 2 cm ten noord oosten :) van de kop, dus los van de kop kleurvegen. Deze kunnen niet door beweging van het paard zijn ontstaan.
Jouw insteek dat de laddervorm van de bomen door takjes zijn ontstaan is voor mij nog steeds een vraag. De linker boom zou dan dikke takjes hebben die allemaal toevallig heel klein zijn en niet buiten die stam uitsteken. :?:
heb effe geduld :D

Tammo

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » za apr 26 2008 10:14 am

Tammo Schut schreef: Maar ik wil nog even op het uitgebreide verhaal van Jan terug komen.
Bij Foto2 zie je ongeveer 2 cm ten noord oosten :) van de kop, dus los van de kop kleurvegen. Deze kunnen niet door beweging van het paard zijn ontstaan.
Jouw insteek dat de laddervorm van de bomen door takjes zijn ontstaan is voor mij nog steeds een vraag. De linker boom zou dan dikke takjes hebben die allemaal toevallig heel klein zijn en niet buiten die stam uitsteken. :?:

Tammo
Tammo,

die lichte vegen zijn volgens mij 2 (onscherpe) beukehaagjes die hun blaadjes nog niet kwijt zijn.

We kunnen het ook anders doen: welk antwoord wil je horen? ;)

en probeer nou gewoon eens die ladder te reproduceren, gaat heel makkelijk ;)

ajuus
emiel

JanF

Bericht door JanF » za apr 26 2008 10:42 am

emiel schreef:
Tammo Schut schreef: Maar ik wil nog even op het uitgebreide verhaal van Jan terug komen.

Tammo
Tammo,

die lichte vegen zijn volgens mij 2 (onscherpe) beukehaagjes die hun blaadjes nog niet kwijt zijn.

We kunnen het ook anders doen: welk antwoord wil je horen? ;)

en probeer nou gewoon eens die ladder te reproduceren, gaat heel makkelijk ;)

ajuus
emiel
Die kleurvegen kunnen vanalles wezen. Dit zullen we alleen weten als we ook een scherpe foto hebben. Het lijkt me iets van een stuikje/wat takken met bruine blaadjes.

De linker boom is geen ladder omdat het één boom is. Als hier een boom vlak naast had gestaan dan waren de streepjes van de takjes ook inelkaar gaan lopen en was er ook een ladder ontstaan.

Maar eigenlijk zijn dit discusies uit het analoge tijdperk. Je kan nu namelijk naar buiten lopen met je camera en direct zien op je LCD wat er gebeurt als je bepaalde instellingen gebruikt.

Mijn advies (en dat van Emiel :D ) Loop straks naar buiten en ga spelen met je camera instellingen. Kijk of je een scherpe foto kan maken op een 30e, maar kijk ook wat er gebeurt als je de camera bewust beweegt. Zoek 2 boompje naast elkaar en maak bewust een horizontale beweging (zal er wat anders uit zien want elke boom is anders) Zoek een sluitertijd die je nog net stil kan houden en maak dan een foto van iemand die loopt. Maak diezelfde foto maar beweeg nu de camera zo nauwkeurig en vloeiend mogelijk mee met de lopende persoon.

Bekijk wat er gebeurt en leer ervan...

Nog even als laatste. De VR van je lens "stabbiliseert" het beeld enigzins. Het is niet zo dat hij het beeld bevriest. Hier blijft je sluitertijd een rol spelen. VR haalt geen beweging weg maar haalt wat trilling uit de camera. Bewust bewegen (meeslepen) of een bewegend onderwerp zal met een te lange sluitertijd bewegingsonscherpte geven. Daar veranderd geen VR iets aan.

Zo.... je hebt huiswerk.... :lol:

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za apr 26 2008 10:52 am

Jan, ik ben al buiten geweest :)
Scherpe foto met 1/30 is geen punt. Boom tot nu toe een dikke donkere vage stam :(

Maar nogmaals allemaal bedankt.

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”