D50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
harry bul

Re: D50

Bericht door harry bul » zo dec 17 2006 5:24 pm

corinne schreef:hallo; ik ben hier nieuw en ook een leek op het gebied van fotografie, heb jaren zo een gewoon toestel gehad en nu een nikon D 50; onze dochter rijd paard en ik dacht nu zal ik mooie foto's trekken he, ja jongens dat is dus nog niet gebeurt he, ik zou dus moeten kunnen binnen trekken liefst zonder flitser en bewegende beelden, zet ik hem op sport dan zijn ze allen wazig, dus graag hulp want manueel instellen daar ben ik dus niet thuis in he.
heb voor alle duidelijkheid zo een kit gekocht met 2 lenzen , dacht al dat ik een betere lens moet kopen maar zal aan de gebruiker liggen zeker
corinne als je meetrekt met het onderwerp paard ruiter dan zou je de instelling S kunnen gebruiken sluitertijd op 1/60s de AF op AF-C zetten dat moet bij de D50 in het menu gegarandeerd dat je mooie foto's kunt maken is natuurlijk wel even oefenen maar dat is geen probleem met digitaal als de foto niet goed is kun je dat direkt zien.ok zo doe ik dat ook met sporten o.a paardesport/motorsport enz.

suc6 Harry

corinne

oei oei

Bericht door corinne » zo dec 17 2006 5:42 pm

wou dus geen discussie uitlokken hoor, enkel wou ik weten hoe ik best mijn camera kan instellen, om dus in manege, waar geen goede belichting is en ik niet kan trekken met flitser mijn dochter die paardrijd kan trekken zonder dat het zoals nu wazig is ,nu zet ik hem op sport en dat is dus geen oplossing, dan zei iemand tegen me op s je sluiter tijd verstellen maar dan is alles zwart, ik weet ergens in dat boekje moet het staan maar dat is dus een paar dagen leeswerk en zoals velen onder jullie werk ik liever met mijn camera dan dat boekje te gaan verslinden

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

D50 en binnen op paarden schieten!

Bericht door George Fennes » zo dec 17 2006 7:01 pm

Soms komen dingen anders over dan bedoeld wordt, dat is jammer!

Het is heel goed mogelijk dat een D50 camera niet alle eigenschappen w.b.t. scherpte enz. geheel benut van een professionele lens.
Dat wil niet zeggen dat een professionele lens die veel lichtsterker is dan de gewone kitlens geen goede en/of betere resultaten zal af kunnen leveren.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Wel als je een professionele lens zet op een amateurcamera, dan zal de amateurcamera de zwakste schakel zijn en die in dit geval de beperkende factor vormen.
Maar het is heel goed mogelijk dat een professionele lens betere resultaten geeft op de D50 dan de gewone kitlens, maar de resultaten zullen altijd minder zijn dan dat je de professionele lens op een D200 of een D2x zet.
Zou het geen verschil maken dan zou een professionele fotograaf geen duizenden euro's meer uitgeven voor een dure body.
Ik denk dat Joost Wouters en Hans Braakhuis dit bedoelen en niet om een D50 af te kraken.

Maar om terug te komen op het binnen fotograferen zijn er wel een aantal zaken die geregeld kunnen worden.
a. zet de camera op max. 800 ISO
b. neem sluitertijdvoorkeuze op 1/60 sec.
c. trek de camera met het onderwerp mee (dit vraagt wel enige oefening)
d. een lichtsterk objectief kan voordelen bieden b.v. de 50mm 1.8 voor rond de 100 euro of de 1.4 versie hiervan 249 euro.

Heel veel succes Corinne en laat eens wat van je horen of alle tips die je gekregen hebt enig nut afwerpen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

BUG322

Bericht door BUG322 » zo dec 17 2006 10:36 pm

Maar het is heel goed mogelijk dat een professionele lens betere resultaten geeft op de D50 dan de gewone kitlens, maar de resultaten zullen altijd minder zijn dan dat je de professionele lens op een D200 of een D2x zet.
Zou het geen verschil maken dan zou een professionele fotograaf geen duizenden euro's meer uitgeven voor een dure body.
Ik denk dat Joost Wouters en Hans Braakhuis dit bedoelen en niet om een D50 af te kraken.
ja met die duurdere cameras kun je er meer uithalen vooral omdat ze meer pixels hebben

maar de D50 zit in de zelfde lijn als de D70 en D100 toch als ik het dan weer eens lees moet de D50 maar het kind van de rekening zijn.

ik ga het ook niet vergelijken met een d200 of D2x maar wel met die bovengenoemde 2.

mag ik ook kritisch zijn??

objectief bekeken of niet?

George Fennes
Clublid
Clublid

Blijf het objectief bekijken!

Bericht door George Fennes » zo dec 17 2006 10:59 pm

Hallo BUG322,
Ik snap jouw reactie niet helemaal, mijn reactie gaat niet over de D50, maar over professionele lenzen, dat die betere resultaten geven op een profesionele camera of die professionele camera nu een D2x of een ander dat maakt niet uit.
Dat de D50 hier ter sprake kwam, komt als je het eerste bericht goed gelezen hebt van Corinne, zij fotografeert met een D50 en dan is het toch logisch dat je antwoord en advies geeft op de camera die Corrine heeft en niet gaat kletsen over de D70, D100 of voor mijn part over een Canon.
Dat doet toch niet ter zake?
Maar ik denk dat het verstandig is om eerst het hele topic te lezen, dan is het voor jou ook mogelijk om alles objectief te blijven bekijken!

Succes ermee!

Laatst gewijzigd door George Fennes op di jan 23 2007 10:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo dec 17 2006 11:07 pm

<offtopic>

Ik denk dat ik bij voorkeur een D50 met een 70-200vr zou hebben als een d2x met een 70-300g lensje.

Wedden dat ik dan met de D50 mooiere foto's heb van het paard in de bak ? 8)

Goed glas en voldoende lichtsterk is alles, daarna de megapixels en camera's van meer dan een kilo.

D50, D200, D2x, ze hebben zo allemaal hun eigen toepassingsgebied. Het belangrijkste is begrijpen wat er gebeurd (licht, diafragma, sluitertijd, ed.) en het belangrijkste: een oog voor een leuke foto want waar is het toch allemaal om te doen nietwaar. :)

</offtopic>

Ik vindt overigens de 4 suggesties van George goed, daar kan Corinne vast wel wat mee
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

BUG322

Bericht door BUG322 » zo dec 17 2006 11:08 pm

Het is inderdaad een opmerking die er niet toe doet want het zal zeker een verschil uitmaken als je proffesionele lensen op een D50 monteerd.

Het verschil is groter dan dat je daarna de lens op een prof camera monteerd.

Het ging mij erom dat die opmerkingen dan ook bij de D100 en D70 geplaatst hadden kunnen worden in de desbetreffende review.

De bias word dan inderdaad verkeerd op de camera uitgelegd.

Ik heb genoeg voorbeelden gezien waarbij jongens /meiden met de D50 en dure proffesionele lensen schitterende resultaten behalen die je van die lens mag verwachten.

Hoe significant is die opmerking en hoe verkeerd kan je hem uitleggen.

groetjes

wimpie

Bericht door wimpie » zo dec 17 2006 11:10 pm

George
IK heb wel het hele topic gelezen (net zoals Bug3220 dat weet ik zeker)
en voel en lees ook een beetje uit de antwoorden dat de D50 maar een amateur-app. is bij een aantal "leden". :(
Dat is ook de reden dat ik hier af en toe wel eens kom en lees .....maar nog minder wil schrijven en dat zal na deze antwoorden ( zekere ondertoon) zeker nog minder worden. :evil:

Wimpie

BUG322

Bericht door BUG322 » zo dec 17 2006 11:14 pm

Het zijn hokjes wimpie maar die kunnen mij niks schelen.
echt niet

Als het tegendeel waar is geeft dat ook niet maar je moet me wel kunnen overtuigen

tenslotte ben ik ook maar een (geintresseerde) leek.

groetjes

wimpie

Bericht door wimpie » zo dec 17 2006 11:17 pm

Bugs322 daarom ook mijn(paracetamol) onderschrift en niet vanwege de D50 maar de rest :P

Wimpie

George Fennes
Clublid
Clublid

Amateurcamera

Bericht door George Fennes » zo dec 17 2006 11:51 pm

Hallo Wimpie,
Als ik jou vertel dat de D40-D50-D70-D70s-D80 en zelfs de D200 allemaal Amateurcamera's zijn, trap ik misschien wel iemand op de tenen, maar het is niet anders.
Ik wil helemaal niet denigrerend doen over amateurcamera's, integendeel.
De resultaten die je met een amateurcamera kan boeken kunnen echt verbluffend goed zijn, en hier op het forum zie ik resultaten voorbij komen van een D50, waar ik mijn vingers bij aflik.
Dus niets denigrerends over een D50 een goede camera.
Zelf heb ik ook een amateurcamera de D70s, een D2x zit er voor mij voorlopig niet in, hoe graag ik het ook zou willen.
Maar we moeten wel realistisch zijn en feiten zijn feiten.
Omdat ik mij op dit moment geen D2x kan veroorloven, ben ik niet jaloers op degene die dat wel kunnen.
Ik ben gewoon blij voor degene die dat wel kunnen.
Verder denk ik dat we iedereen in zijn/haar waarden moeten laten, met wat voor camera of wat voor lenzen iemand ook mag fotograferen.
Het gaat erom dat we door elkaar advies te geven proberen zoveel mogelijk lol te beleven aan onze hobby en zo'n goed mogelijke resultaten te boeken.
En die ondertoon waar wimpie het over heeft, geen idee en BUG322 ik ben er zelf tegen om iemand in een hokje te plaatsen, mocht dat zo over gekomen zijn sorry, dat was niet de bedoeling.
Dat is ook de rede dat ik mijn fotospulletjes niet wil vermelden onder mijn berichten.

Dit wilde ik even kwijt.

corinne

re

Bericht door corinne » ma dec 18 2006 12:21 pm

ik zal zeker deze week de tips van george proberen, ik ben al heel blij met de uitleg
Heb nog nooit iets manueel verzet omdat ik daar geen verstand van had en het dus steeds erger maakte en dan gewoon mijn camera terug op standaard zette
ik laat jullie zeker weten wat ik deze week bereikt heb

thx

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma dec 18 2006 1:22 pm

Hoi Corinne,
Trek je vooral niets aan van al het gekissebis hierboven. Dat heeft helemaal niets met jouw foto's te maken.

Als ik je reactie lees denk ik wel dat het nuttig is om eens een goed boek over de basisprincipes van fotografie te lezen of eens op het internet wat artikelen op te zoeken. Het helpt voor je resultaten heel veel als je een beetje begrijpt hoe diafragma, sluitertijd, ISO, lichtsterkte en beschikbaar licht samenhangen. Dit heeft nog helemaal niets met een specifieke camera te maken, dus een algemeen boek is prima.

Als je dat begrijpt, zul je ook gaan voorzien wanneer foto's donker, onscherp of juist supermooi zullen worden en er iets niets aanstekelijker om mooie foto's te maken dan om mooie foto's gemaakt te hebben. Zoek het dus vooral niet te snel in dure lenzen of camera's, maar in je eigen begrip en dan zul je heel snel vooruit kunnen gaan.

Heel veel plezier met fotograferen!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Martijn de Vries

Bericht door Martijn de Vries » ma dec 18 2006 3:56 pm

Ik weet niet of het hier al eerder is genoemt maar kijk eerst eens of je hem wel op AF hebt staan en of de lens er goed op zit, dat had ik de eerstekeer vergeten dus ook alles onscherp

corinne

boek

Bericht door corinne » ma dec 18 2006 5:15 pm

ja heb hier al ergens gelezen dat er een boek zou bestaan over de d 50 dus zal eens gaan kijken, en ja hoor mijn lens zit er goed op , heb ze beiden al geprobeerd

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”