CaptureNX2 in de praktijk

Discussies over fotobewerking en archivering
Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » wo jun 18 2008 10:58 am

MvBoetzelaer schreef:Dan heb je een zwart, wit of grijs sturingspunt gebruikt. Neem die met het rondje met de drie driehoekjes. Dat is een kleurensturingspunt. Als je ze helemaal niet hebt moet je onder "venster" de "hulpmiddelenbalk" aanzetten. De ultime shortcut is shift-ctrl-A.

Groeten,
Marnix
Inderdaad gevonden!!! Ik deed het in NX via het menu en wist de icoon dus niet :oops: . Heb net al mijn foto's (sportdag dochter) met NX2 bewerkt, erg leuk!!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jun 19 2008 9:56 pm

Jos schreef:Ik wijzig mijn NEF's nooit maar converteer direct naar jpeg na bewerking. Zo houd je altijd je basisbestand.
Dat is slechts een kwestie om met een kopie te gaan werken van je NEF. Het originele basisbestand archiveer ik ook. Dus origineel en een NEF werkbestand.
renecita schreef:Hoop alleen dat NX2 dit straks ook leest, anders zou ik weer opnieuw moeten beginnen...
Jur schreef: De met NX gemaakte NEF bestandsversie's worden ook door NX2 overgenomen/gelezen. Geen probleem dus......
Wel probleem dus...... Ik heb bewerkte bestanden uit de vorige versie die er in NX2 ineens heel anders uitzien. Dus je kunt de oude versie voorlopig niet weg doen, als je met de oude instellingen bewerkte bestanden nog een minimale correctie wilt toepassen.

Vervelend, want daarmee gaat de opslag in NEF niet zo lang mee, als meniggeen zou willen. Tenzij je weer opnieuw begint, en dan is de vraag voor hoelang, tot er weer een nieuwe versie verschijnt???

Ik snap dat nieuwe functies niet met oudere software ingelezen kunnen worden, maar oudere bewerkte versies wel in de nieuwe software, waarbij die oude instellingen volledig behouden blijven en niet ergens halverwege NIET meer.
Extra bewaren in TIF als eindbewerking is dan nog steeds nodig.

Iets om bij Nikon aan te kaarten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jun 19 2008 11:27 pm

Léon, Waarom bewaar je meerdere versie's van de NEF ? Het origineel is toch het zelfde als de bewerkte maar dan met een aantal, niet destructieve, wijzigingen ?

Ik bedoel, als je de bewerkte NEF pakt en je haalt de bewerkingen weg dan heb je toch het origineel weer terug ? Waarom zou je dan alle NEF's dubbel opslaan ? Ik niet begrijp :?: :)

Weet iemand of NX2 naast NX 1.3 komt te draaien of dat het de 1.3 echt vervangt / overschrijft. Ik heb nl een licentie voor 1.3 en vrees een beetje dat als er niet binnen 60 dagen een verkrijgbare NX2 licentie te koop is alles stil komt te staat voor wat betreft Capture.

Ik overweeg ook om Camera Control Pro te kopen. Is daar nog een integratie van mogelijk (NX - Control pro ) ? of is er iemand die het samen gebruikt ?

Wat een vragen op de late avond :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Marco

Bericht door Marco » do jun 19 2008 11:42 pm

a90 schreef: Weet iemand of NX2 naast NX 1.3 komt te draaien of dat het de 1.3 echt vervangt / overschrijft. Ik heb nl een licentie voor 1.3 en vrees een beetje dat als er niet binnen 60 dagen een verkrijgbare NX2 licentie te koop is alles stil komt te staat voor wat betreft Capture.
NX 1.3 wordt niet overschreven en kun je gewoon naast NX2 op je computer laten staan.
De installatie van NX2 neemt zelfs zaken uit NX 1.3 over, oa. beeldinstellingen die je opgeslagen hebt, maar ook bewerkingsgeschiedenis uit oude NEF's.

Ik laat 1.3 dus voorlopig lekker staan.

groet,
Marco

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do jun 19 2008 11:47 pm

a90 schreef:Weet iemand of NX2 naast NX 1.3 komt te draaien of dat het de 1.3 echt vervangt / overschrijft. Ik heb nl een licentie voor 1.3 en vrees een beetje dat als er niet binnen 60 dagen een verkrijgbare NX2 licentie te koop is alles stil komt te staat voor wat betreft Capture.
Zoals ik het momenteel kan bekijken draaien beide versie onafhankelijk en naast elkaar. Dit kan ik enkel en alleen in een Windows omgeving beoordelen. Ik weet dat jij een vervent Apple gebruiker bent, verwacht dat het daar hetzelfde is maar 100% zeker weten doe ik dat niet
a90 schreef: Ik overweeg ook om Camera Control Pro te kopen. Is daar nog een integratie van mogelijk (NX - Control pro ) ? of is er iemand die het samen gebruikt ?
Voorkeur instellingen die je kan opgeven met CC PRO 2.0

When a new image is received from camera
Choose the application that will be used to display captured photographs after they are saved to disk.

Do nothing: Photographs are not displayed after being saved to the computer hard disk.
Show it with Viewer: Photographs are displayed in the viewer window.
Show it with ViewNX (available only if ViewNX is installed): ViewNX starts automatically and displays the captured images. See ViewNX help for details. Use the latest version of ViewNX.
Send it to Capture NX watched folder (available only if Capture NX is installed and the "Watched folder" is selected): If CaptureNX (available separately) is running, photographs will be saved in the folder currently selected as the "watched" folder (be sure that Capture NX supports the camera; see the Capture NX manual for details). Capture NX will automatically process the pictures according to the batch settings in Capture NX.

Ik vermoed eerlijk gezegd dat jij iets anders bedoelt met de samenwerking tussen CNX - CC Pro 2.0

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jun 19 2008 11:57 pm

Marco, Arthur, erg bedankt voor jullie snelle antwoorden :)

Ik ga het snel downloaden en installeren, ben erg benieuwd!.

Maar ik ben geen Apple gebruiker hoor Arthur, ik heb alleen maar een I-Phone :) En het antwoord wat je geeft over CC pro is precies wat ik zocht.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jun 20 2008 11:19 pm

a90 schreef:Léon, Waarom bewaar je meerdere versie's van de NEF ? Het origineel is toch het zelfde als de bewerkte maar dan met een aantal, niet destructieve, wijzigingen ?

Ik bedoel, als je de bewerkte NEF pakt en je haalt de bewerkingen weg dan heb je toch het origineel weer terug ? Waarom zou je dan alle NEF's dubbel opslaan ? Ik niet begrijp :?: :)
De wijze waarop NEF wordt opgeslagen via de Capture NX software, ook zonder de bewerkingen, is kennelijk anders als hoe de camera dat doet. Vergelijk je namelijk de bestandsgrootte met elkaar dan zit er een beduidend verschil. Ook al heb je zowel camera als software op dezelfde opslagwijze ingesteld (gecomprimeerd of niet gecomprimeerd).
Om nu en in de toekomst niet voor onverwachte verassingen te komen staan als je het bestand inleest in bijv. een andere RAW-converter dan Capture NX, wil ik om die reden het originele basisbestand zoals het door de camera is vastgelegd archiveren.
Meeste kans dat die originele bestanden ook in andere software in te lezen zullen blijven (zolang die RAW-converters het "camera"-NEF bestand van bepaalde modellen camera's blijven ondersteunen). Van de afgeleide NEF-bestanden inclusief een instructieset, ook al worden ze niet gebruikt, is het nog maar de vraag.

Overigens lees ik na mijn reactie nog diverse mensen die er van uitgaan dat de NEF-bestanden die zijn bewerkt in een oudere versie Capture NX, dat de instructieset in de nieuwe versie volledig wordt overgenomen.

Nogmaals, ik heb diverse oudere bewerkte NEF-bestanden, waarvan de bewerkingen NIET worden overgenomen in de nieuwe versie van Capture NX 2. Ergo, het resultaat is totaal anders, --> niet bruikbaar met wat Capture NX 2 ervan maakt.
In dat geval moet je dus teruggaan naar je originele setting en opnieuw je bewerkingen doen. (Lees een aantal berichten eerder).
Mogelijk gaat het om enkele tools, want bij weer ander NEF-bestanden heb ik geen verschil gezien. Als het niet 100% full proof is, kun je er niet volledig op vertrouwen. Iets om rekening mee te houden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za jun 21 2008 12:22 am

Léon Obers schreef:Om nu en in de toekomst niet voor onverwachte verassingen te komen staan als je het bestand inleest in bijv. een andere RAW-converter dan Capture NX.....
En om exact die reden geef ik de voorkeur om alles in TIF te archiveren. Toen de D300 en D3 uitkwamen moest je CNX upgraden. Ook andere sw herkende ineens deze NEF indeling niet meer. Over een paar jaar komt er misschien een nieuw CNX of PS uit die de oude NEF niet meer kan inlezen.
Sinds 1992 is er niets meer aan de TIF 6.0 standaard verandert, ook niet nadat Adobe de geestelijk vader, de firma Aldus, had overgenomen.

En nu weer snel on-topic

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za jun 21 2008 7:44 am

Een backup van een ongeïnstalleerde CNX1 , kan nooit kwaad, ook als
CNX 10 er is

Marco

Bericht door Marco » za jun 21 2008 11:04 am

Marten schreef:Een backup van een ongeïnstalleerde CNX1 , kan nooit kwaad, ook als
CNX 10 er is
Hou dan ook een versie van XP achter de hand, mocht je CNX1 straks niet kunnen installeren op Vista 2025.......... :lol:

MennoA

Bericht door MennoA » di jul 08 2008 12:58 pm

Ik ben nu een dag of 3 samen met de de handleiding aan het worstelen met NX2, maar ik heb toch nog een vraag.

Ik heb zitten zoeken naar een goede workflow.

Je hebt maakt een foto, dan doe je een aantal handelingen in NX2 en je hebt een uiteindelijk een goede kwaliteit foto die je op internet plaatst op af laat drukken.
Nu weet ik dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar wat doen jullie qua opties na het openen van je NEF bestand, om uiteindelijk een goede foto te krijgen.

grtz

Menno

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » di jul 08 2008 10:59 pm

Ik vind het programma in elk geval top. Het is een stuk sneller dan NX! Gebruiksgemak is dik in orde. Ga het zeker aanschaffen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

MennoA

Bericht door MennoA » wo aug 06 2008 9:55 pm

Even vlug een vraagje.

In het "edit menu" zit een optie size/resolutie.

Maar dit kan alleen als ik 1 foto selecteer, kan ik dit ook als een batch proces gebruiken? aangezien ik geen zin heb om dik 200 foto's stuk voor stuk te openen?

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » do aug 07 2008 9:58 am

Heeft er al iemand de sneltoets p gebruikt
is ideaal ga je met de muis helemaal naar rechts dan kun je nog bewerken ook het menu komt van zelf te voorschijn
je kunt ok nog weer in en uitzoomen
heerlijk
en met je muis naar onderen als je meer foto's geopend heb dan kun je er nog bladeren ook

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do aug 07 2008 10:41 am

Tom van Hell schreef:Heeft er al iemand de sneltoets p gebruikt?
Ik gebruik deze optie vaak, omdat dat deze naar mijn gevoel ook de beste indruk van de foto geeft door de rustige zwarte achtergrond.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”