Hoi Kerkyra,
Op zich is het fotograferen van zo'n clinic niet zo moeilijk. Dit was een rijles van mijn dochter. Onderstaand wat tips met voorbeelden. Werk zoveel mogelijk op iso 200, maar pas het aan als de lichtomstandigheden daar om vragen. Ik had een enorme berg (hard) licht ter beschikking. Alle foto's zijn gemaakt met de 70-200 op een D300. Afhankelijk van de afstand en de grootte van de buitenbak kun je met een lens tussen de 35 tot 100 mm in het algemeen heel goed foto's maken. De 70-200 was net even te groot. Ik zou daar nu de 24-70 voor gebruiken. Jouw 18-200 is daar heel geschikt voor. Ik had de voorkeuze staan op diafragma voorkeuze. Ik bepaal dan zelf de scherptediepte. Je moet dan wel de sluitertijden in de gaten houden. Maar goed, dat is mijn werkwijze. De jouwe kan anders zijn. Lichtmeting zou ik op matrix zetten, Je krijgt dan een bredere lichtmeting. En altijd in RAW foto's maken. Eventueel de tip van Roelof gebruiken, en ook een jpeg op de kaart zetten. Het geeft je achteraf wel iets meer werk, maar je kunt zoveel met RAW.
1. Maak er een serie van. Bijvoorbeeld ook het ophalen/poetsen van het paard
2. Als het mogelijk (en van toepassing is), zet dan een instructrice o.i.d. op de foto. Publiek is ook een dankbaar onderwerp:
3. De meest dynamische foto's krijg je in de bochten. Neem vooraf het proefje met de amazone door, en laat haar jou uitleggen hoe ze haar proef gaat rijden. Jij kunt dan op voorhand besluiten waar je moet gaan staan. Bij een proefje heb je maar een minuut of 5 de tijd, dus eenmaal gekozen is meestal blijven staan. Bij een rijles heb je meestal een half uurtje. Let goed op de achtergrond, die kun je vaak vooraf al beoordelen. 1/2500; f4,5; 80 mm.
4. Bij hogere snelheden (hier in draf) meetrekken, en wat hogere sluitertijden gebruiken. In deze foto 1/125 bij f8 op 70 mm.
5. Vooral veel plezier, en laat het resultaat eens zien...