Graag jullie tips...Heb een klein opdrachtje

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door woudew » ma aug 25 2008 4:34 pm

Herman55 schreef:
woudew schreef:Een ander voordeel (voor mij dan) van RAW+jpg schieten is dat ik gewoon verkenner gebruik. En verkenner kent geen RAW formaat, zodat ik de jpg gebruik om te selecteren
Op de site van microsoft is een tooltje te downloaden waarmee je RAW beelden gewoon in de verkenner kunt zien. Daarmee is de reden om jpegs te schieten ook weg. Blijft voorlopig alleen de reden van Roelof over: zo snel mogelijk de beelden op een site kunnen zetten...

http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en

Ocverigens geldt dit voor zover ik heb kunnen vinden wel alleen voor Windows XP. Volgens mij is dit in Vista al in de installatie geregeld.
Herman, bedankt voor de tip.
Dat scheelt weer circa 30 foto's op het kaartje

Jolanda79

Bericht door Jolanda79 » ma aug 25 2008 7:55 pm

Ik heb een 2Gb, ik moet nog een andere gaan kopen, maar kan er toch aardig wat foto's mee maken, valt niet tegen.

Nog een vraag over de sluitertijd, als ik in de Astand fotografeer, kan ik niet de sluitertijd aanpassen, dus dan de ISO opschroeven?

Scherpstellen op de ogen van het paard of de ruiter?
Vind ik lastig, want zoals ik het nu in mijn hoofd heb wil ik de ruiter en paard scherp, maar vraag me even af hoe ik dat dan zo goed mogelijk voor elkaar krijg.

Gelukkig is dit een opdracht voor een vriendin en weet ze dat ik nog beginnende ben, maar toch....... :D

iefie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » ma aug 25 2008 8:12 pm

haai.
hoe hoger je F getal, des te meer is er scherp.ik denk als je met f8 fotografeer dat je al een end kom. maar dan komt er wel minder licht op je sensor dus ....lastig he.....gaat je heus wel lukken hoor
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Herman55

Bericht door Herman55 » ma aug 25 2008 9:38 pm

Hoi Kerkyra,

Op zich is het fotograferen van zo'n clinic niet zo moeilijk. Dit was een rijles van mijn dochter. Onderstaand wat tips met voorbeelden. Werk zoveel mogelijk op iso 200, maar pas het aan als de lichtomstandigheden daar om vragen. Ik had een enorme berg (hard) licht ter beschikking. Alle foto's zijn gemaakt met de 70-200 op een D300. Afhankelijk van de afstand en de grootte van de buitenbak kun je met een lens tussen de 35 tot 100 mm in het algemeen heel goed foto's maken. De 70-200 was net even te groot. Ik zou daar nu de 24-70 voor gebruiken. Jouw 18-200 is daar heel geschikt voor. Ik had de voorkeuze staan op diafragma voorkeuze. Ik bepaal dan zelf de scherptediepte. Je moet dan wel de sluitertijden in de gaten houden. Maar goed, dat is mijn werkwijze. De jouwe kan anders zijn. Lichtmeting zou ik op matrix zetten, Je krijgt dan een bredere lichtmeting. En altijd in RAW foto's maken. Eventueel de tip van Roelof gebruiken, en ook een jpeg op de kaart zetten. Het geeft je achteraf wel iets meer werk, maar je kunt zoveel met RAW.

1. Maak er een serie van. Bijvoorbeeld ook het ophalen/poetsen van het paard
Afbeelding

2. Als het mogelijk (en van toepassing is), zet dan een instructrice o.i.d. op de foto. Publiek is ook een dankbaar onderwerp:
Afbeelding

3. De meest dynamische foto's krijg je in de bochten. Neem vooraf het proefje met de amazone door, en laat haar jou uitleggen hoe ze haar proef gaat rijden. Jij kunt dan op voorhand besluiten waar je moet gaan staan. Bij een proefje heb je maar een minuut of 5 de tijd, dus eenmaal gekozen is meestal blijven staan. Bij een rijles heb je meestal een half uurtje. Let goed op de achtergrond, die kun je vaak vooraf al beoordelen. 1/2500; f4,5; 80 mm.
Afbeelding

4. Bij hogere snelheden (hier in draf) meetrekken, en wat hogere sluitertijden gebruiken. In deze foto 1/125 bij f8 op 70 mm.
Afbeelding

5. Vooral veel plezier, en laat het resultaat eens zien...

Jolanda79

Bericht door Jolanda79 » vr aug 29 2008 10:58 pm

@herman55, bedankt voor je tips en foto's, nu heb ik een beetje een beeld.
Morgen is de dag, heb er zin in, het beloofd mooi weer te worden.
Iedereen bedankt voor de tips, ik laat de foto's uiteraard hier zien :D

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » za aug 30 2008 10:39 pm

Kerkyra schreef:@herman55, bedankt voor je tips en foto's, nu heb ik een beetje een beeld.
Morgen is de dag, heb er zin in, het beloofd mooi weer te worden.
Iedereen bedankt voor de tips, ik laat de foto's uiteraard hier zien :D
Kerkya,
Ik heb ook een D80 en ben er blij mee, maar boven de 800 moet je toch echt niet komen hoor. Of je moet bewust ruis willen toepassen.
Net als Herman zegt, zoveel mogelijk op 200 Iso schieten, hoewel de D80 ook op 100 kan, Maar alles is daar afhankelijk van het natuurlijke licht.
Veel plezier ermee.
Meld van de week even hoe het is gegaan want ik moet over een tijdje hetzelfde doen.

Ik zou op safe gokken en camera op RAW/JPEG zetten.
Gr.
Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”