D50 vervangen?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » do sep 18 2008 6:50 pm

Miss Nikon schreef:@ dirk-jan (latertje vannacht?)
Ik heb mijn foto's netjes genummerd, dus je opmerking over die vent rechts.... hmmm....het kwartje valt even niet... :?
Leg u nader uit :D
Scherpte is bij mij vaak nog een probleem, heb nog wat moeite met overschakelen tussen autofocus en handmatig. In bepaalde situaties grijp ik te snel naar de AF, terwijl ik dat dus beter niet had kunnen doen...
En tja, specsavers... bij mijn laatste controle was mijn rechteroog ietsjes slechter, maar mijn linkeroog vangt dat goed op. Ik kijk wel met mijn rechteroog door het oculair, dus misschien toch even reden dit in januari met mijn oogarts te bespreken. Ik let altijd wel met scherpstellen op het rondje dat blijft branden in het oculair, dus eigenlijk moet het dan ook weer geen probleem kunnen zijn.

Maar je advies over het scherpstellen sla ik niet in de wind hoor
Hi miss nikon , blijk baar was ik ook nog niet 100% wakker vanochtend het moet bij foto 10 natuurlijk een vrouw zijn ipv een man. en de foto van de man met hond komt bij mij de scherpte meer op de rotsen over dan op de man met hond, maar dat zou wel aan mijn ogen kunnen liggen

nee hoor geen latertje ik ben een ochtend mens en vroeg op om nog weat aan mijn internet abo te hebben internet ik meestal 's morgens vroeg even en 's avonds dan wel middag na het werk .. aangezien ik per dag ruim 4 uur moet reizen *heen en weer en weer en heen "*drs. P.. en ik altijd zo vroeg mogelijk wil aankomen op mijn werk moet ik dus uiterlijk om 05:30 weg maar goed da's off topic.. :oops:

ontopic . kijk eens na hoe je af instelling in je menu is misschien dat daar nog wat winst te halen is .. :roll: 8)

welke lens gebruik je het meest de 18-70 of de andere ??

zelf ben ik ook een fanatieke 18-70 fan dus vraag ik me ook af welk difragma gebruik je , volgens mij is deze lens bij f6 - f8 op zijn best , hij ins niet licht sterk en dat kan ook tot vervorming leiden en evt een zonnekap draagt daar ook nog een en ander aan bij . heb je er nog een filter op zitten ?

l8TERS :P

Esveldt

Bericht door Esveldt » do sep 18 2008 7:39 pm

Ah, ook een uit Enschede!

D50 prima camera. Het is dat ik wat snelheid miste op de D50. Anders had ik hem zeker gehouden.
Meer dan prima camera.

Het merendeel van mijn website is gemaakt met een D50.

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » do sep 18 2008 8:44 pm

het moet bij foto 10 natuurlijk een vrouw zijn ipv een man
Bij m'n bewerkte foto's heb ik haar weggesneden hoor!
De foto van man met hond heb ik gemaakt met de 70-300mm, waarschijnlijk iets te gehaast omdat dit soort momenten vaak van korte duur zijn. Heb net nog even gekeken waar het scherpstelpunt ligt, en dat zit op het achterhoofd van de hond.

De 18-70mm heb ik 2e hands op m'n vakantieadres moeten kopen omdat m'n 18-55mm het had begeven. Zo lang heb ik 'm dus nog niet, maar gebruik 'm wel het meeste en ben er dik tevreden mee! Filters gebruik ik nog niet, alhoewel een polarisatiefilter en een grijsfilter de 1e 2 zullen zijn als ik filters ga aanschaffen.
Ik zie dat ik mijn laatste foto's heb geschoten met f11, maar zal tussen de 6 en 8 ook eens uitproberen. Een zonnekap zat erbij, die is erop gegaan en zit er nog steeds op!

Tja en dan mijn D50, het is ook mijn maatje en het zal moeilijk zijn om een andere te gaan gebruiken mocht er volgend jaar een nieuwe komen (maar hij blijft als back-up hoor!)
Heb vanmiddag met wat instellingen gespeeld (normaal/levendig/scherper en zachter)
Bij bv het fotograferen van een cactus en een banaan vond ik levendig goed uit de test komen. Bij mijn toetsenbord scherp en bij het fotograferen van wat gekleurde klosjes garen normaal.

Ik denk dat ik dus in de natuur toch af en toe wat foto's ga maken met de instelling levendig, bij de instelling scherp vond ik trouwens de witte vlakken wel erg overbelicht worden. Mocht er interesse in zijn dan wil ik de voorbeeldfoto's wel plaatsen.

Johan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Johan » vr sep 19 2008 1:50 pm

De zonsondergang is iets wat ik ook heb gehad. Tegen de volle zon in komt dit wel vaker voor bij Nikons heb ik begrepen. De foto's vind ik niet heel erg slecht, wat door Patrick ook gezegd is dat het foto's zijn met erg veel contrast. Foto 2 is vrij vaal maar ook behoorlijk donker (zelfs op een office TFT). Foto 1 kan prima, misschien nog wat meer contrast erbij.

NEF's zijn over het algemeen ook vrij vlak, omdat de nabewerkingen die je camera er normaal aan geeft om er een JPG van te maken eruit zijn. Moet je niet vergeten! :) En sowieso..bepalen je lenzen het grootste deel van je foto. Hoeveel heb je er inmiddels al gemaakt met je D50?
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » vr sep 19 2008 2:11 pm

@Johan,
Ik heb in het verleden wel vaker op dezelfde manier zonsondergangen gefotografeerd, die waren vele malen mooier en zonder uitsteeksels. Ik schrok er wel van, maar als het normaal blijkt te zijn....
Wat zou ik eraan kunnen doen om zo'n vreemde zon niet meer te krijgen?
Heb wel geschoten met de 70-300VR waarmee ik niet eerder een zonsondergang heb gefotografeerd, zou daar het verschil in zitten?
Anders open ik wel een nieuw draadje over dit voor mij vreemde fenomeen.

Foto2 is idd te donker, maar de zon scheen heel hard op al dat water, dus ik had continu overbelichting. Met het idee in m'n achterhoofd dat een donkere foto nog te redden is heb ik onderbelicht, vandaar.

Bij foto1 kan je misschien zien wat ik bedoel, het water helemaal links bij het muurtje is zo sterk belicht dat het 1 wit vlak wordt, zonder contrast. Dit wilde ik later bij de 2e foto voorkomen.

Dit was voor mij ook de eerste keer met fotograferen in NEF (samen met JPG). Het bewerken van foto's en het histogram in de gaten houden/leren moet ik nog onder de knie krijgen.

Total Number of Shutter Releases for Camera = 9742 (als je dit bedoeld tenminste)

Morgen ga ik weeeeeeer op vakantie, ditmaal een weekend, dus ga weer stevig uitproberen!

Johan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Johan » za sep 20 2008 10:04 pm

Dat "kattenoog" komt vaker voor bij Nikon :) Het ligt niet aan de 70-300VR, daar heb ik het ook heel soms mee. Met de 18-125 heb ik in m'n vakantie ook een aantal zonsondergangen gemaakt. Daar zitten ook een aantal van dat soort foto's bij.

Foto 2 zit nog een behoorlijk eind van overbelichting aan als ik het zo zie. Heb hem wat lichter getrokken door wat te schuiven met de levels en heb wat contrast toegevoegd.

Afbeelding

9700 foto's is nog niet echt heel erg veel.. Ik ben deze vakantie over de 30000 gegaan en heb bij sommige lenzen nu pas het idee dat ik ze echt aardig ken icm m'n D50. En een 70-300VR en 12-24 zijn dan wel fijne lenzen hoor...
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

BUG322

Bericht door BUG322 » ma sep 22 2008 8:21 am

Er is helemaal niks mis met de D50 het is nog steeds de beste Nikon ooit gebouwd :)

harry bul

Bericht door harry bul » ma sep 22 2008 1:55 pm

BUG322 schreef:Er is helemaal niks mis met de D50 het is nog steeds de beste Nikon ooit gebouwd :)
oja is dat werkelijk zo?

Harry

BUG322

Bericht door BUG322 » ma sep 22 2008 5:07 pm

Ja natuurlijk

harry bul

Bericht door harry bul » ma sep 22 2008 5:29 pm

BUG322 schreef:Ja natuurlijk
leg dat eens uit bug322 waaom de D50 de beste is?

Harry

BUG322

Bericht door BUG322 » ma sep 22 2008 6:34 pm

Nou omdat je het zo serieus vraagd kennelijk weet je het nog niet.
Ten eerste dit apparaat is de snelste Nikon die tot nu toe gebouwd is
Heeft de meeste megapixels.
Ook is dit de meest onverwoestbare body.
Hij levert de aller goeiste ruis prestaties.
Plus elke foto word automatisch in een unieke pefecte compositie genomen.

Is je het nog niet duidelijk dan kun je me altijd ff faxen.

mvg

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » ma sep 22 2008 6:51 pm

BUG322 schreef:Nou omdat je het zo serieus vraagd kennelijk weet je het nog niet.
Ten eerste dit apparaat is de snelste Nikon die tot nu toe gebouwd is
Heeft de meeste megapixels.
Ook is dit de meest onverwoestbare body.
Hij levert de aller goeiste ruis prestaties.
Plus elke foto word automatisch in een unieke pefecte compositie genomen.

Is je het nog niet duidelijk dan kun je me altijd ff faxen.

mvg
:wink: Ik wil mn eigen body niet naar beneden halen maar, dan kunnen de D3 geruikers die 2x zoveel Pixels heeft wel inruilen :P

Op wat bazeer je dit ?

GR Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

BUG322

Bericht door BUG322 » ma sep 22 2008 7:00 pm

Niet door vertellen maar dat weet bijna niemand.
Uiteraard heb ik dit uit zeer betrouwbare bronnen.

Jouw verlanglijstje ziet er het zelfde uit als die van mij mist nog wel de 1,4 converter :)

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » ma sep 22 2008 7:09 pm

BUG322 schreef:Niet door vertellen maar dat weet bijna niemand.
Uiteraard heb ik dit uit zeer betrouwbare bronnen.

Jouw verlanglijstje ziet er het zelfde uit als die van mij mist nog wel de 1,4 converter :)

Eeuh zal wel maar dan nog geloof ik het niet Dan zou Nikon slechtere camera`s aan het maken zijn a''fijn ik ga er maar niet meer op in...

Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

Marco

Bericht door Marco » ma sep 22 2008 7:21 pm

BUG322 schreef:Er is helemaal niks mis met de D50 het is nog steeds de beste Nikon ooit gebouwd :)
En welkom terug !!! :)

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”