In het laatste clubblad zeg ik hierover:D. Haaksma schreef:Ik heb altijd een beetje moeite met die verslagen en testen.
Met name met de betrouwbaarheid, waarheidsgetrouwheid en de voorkeur van de tester(s) zelf.
"Maar als je op zoek gaat naar een beter objectief, dan wordt het moeilijk. De buurman zegt dit, een kennis zegt dat. En hoe betrouwbaar is de verkoper in een winkel. En hoe betrouwbaar is een lovende bespreking van één gebruiker. Daarom ben ik zelf aan de gang gegaan met een database samengesteld uit meerdere bronnen.
Het resultaat is dat ik nu een algemeen gemiddeld lijstje heb met een schoolcijfer voor de kwaliteit van een objectief. Voor de volledigheid staat in de laatste kolom het aantal keren dat ik een test van een objectief ben tegen gekomen. Dat aantal zegt ook iets van de betrouwbaarheid van de uitslag. Ik herinner me in het verleden een tester die objectieven kreeg om te bespreken van Nikon. Daarna mocht hij ze houden. Het resultaat was dat alle uitslagen positief waren. Toen Nikon stopte met de gratis toezending, werden zijn besprekingen veel scherper van toon. Bijt niet in de hand die je voert, heet dat. Een voorbeeld dus van het probleem als je slechts één scribent hebt gevonden."
De door mij genoemde recentie geeft een goed gemiddelde van de andere recenties, en laat het gemeten verschil zien. Dat is veelal wat anders dan een beoordeeld verschil.
Ik neem aan dat je gewoon clublid bent. Het resultaat van m'n database staat op pagina 23. Helaas heb ik me alleen met Nikon objectieven bezig gehouden.