Ervaring met Tokina 12 / 24 mm groothoekzoom

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jan 21 2007 9:18 am

D. Haaksma schreef:Ik heb altijd een beetje moeite met die verslagen en testen.
Met name met de betrouwbaarheid, waarheidsgetrouwheid en de voorkeur van de tester(s) zelf.
In het laatste clubblad zeg ik hierover:
"Maar als je op zoek gaat naar een beter objectief, dan wordt het moeilijk. De buurman zegt dit, een kennis zegt dat. En hoe betrouwbaar is de verkoper in een winkel. En hoe betrouwbaar is een lovende bespreking van één gebruiker. Daarom ben ik zelf aan de gang gegaan met een database samengesteld uit meerdere bronnen.

Het resultaat is dat ik nu een algemeen gemiddeld lijstje heb met een schoolcijfer voor de kwaliteit van een objectief. Voor de volledigheid staat in de laatste kolom het aantal keren dat ik een test van een objectief ben tegen gekomen. Dat aantal zegt ook iets van de betrouwbaarheid van de uitslag. Ik herinner me in het verleden een tester die objectieven kreeg om te bespreken van Nikon. Daarna mocht hij ze houden. Het resultaat was dat alle uitslagen positief waren. Toen Nikon stopte met de gratis toezending, werden zijn besprekingen veel scherper van toon. Bijt niet in de hand die je voert, heet dat. Een voorbeeld dus van het probleem als je slechts één scribent hebt gevonden."

De door mij genoemde recentie geeft een goed gemiddelde van de andere recenties, en laat het gemeten verschil zien. Dat is veelal wat anders dan een beoordeeld verschil.

Ik neem aan dat je gewoon clublid bent. Het resultaat van m'n database staat op pagina 23. Helaas heb ik me alleen met Nikon objectieven bezig gehouden.

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo jan 21 2007 9:35 am

Hans Braakhuis schreef: Helaas heb ik me alleen met Nikon objectieven bezig gehouden.
dan heb je daar dus nog niets aan als je zoekende bent en juist benieuwd bent naar de kwaliteitsverschillen tussen de diverse lenzen

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo jan 21 2007 10:18 am

Hans,
Ik ben mijn lenzenreeks een beetje aan het moderniseren en vervang de (een aantal) vaste brandpunten door een paar zoomobjectieven. En niet alleen de lenzen. De F2as voor een D200. Kort geleden de VR 24-120 aangeschaft. De 7 testresultaten die je opgenomen had in je lijst kwamen goed overeen met mijn gepuzzel.
Zo'n overzicht met een redelijk aantal testresultaten is zeker nuttig.
In mijn geval als bevestiging.

Ik vind mezelf wel een beetje lui worden met al dat automatische gedoe.
Oei wat zeg ik hier nu weer :oops:

Maar wat is verder van de Tokina gezien heb liggen de resultaten tussen deze en zijn tegenhanger van Nikon te kort bijeen om daar zoveel geld meer voor uit te geven. En het zijn DX-en. Ik kan er nog steeds niet toe komen om deze als toplens aan te schaffen.

Bladmos
D700 en een mooie verzameling glas.
http://www.flickr.com/photos/bryopix_flickr/collections/

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jan 22 2007 8:22 am

paparazzi schreef:
Hans Braakhuis schreef: Helaas heb ik me alleen met Nikon objectieven bezig gehouden.
dan heb je daar dus nog niets aan als je zoekende bent en juist benieuwd bent naar de kwaliteitsverschillen tussen de diverse lenzen
Het kwaliteitsverschil tussen Nikon objectieven is al interessant genoeg.
Over de kwaliteit van andere merken staat in dit forum alleen al genoeg, en voor mij een reden om daar niet naar te kijken.

Let wel: kwaliteit is ook iets persoonlijks. Dus mijn gevoel voor kwaliteit zal totaal anders zijn dan dat van m'n buurman.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » ma jan 22 2007 9:24 am

Jos schreef:De Tokina is ook uitstekend te gebruiken voor architectuurfotografie. Zeker icm de PT-lens plugin, maar vaak heb ik die helemaal niet nodig.

Afbeelding

Let niet op de ruis aan de randen. Da's mijn eigen schuld...
Dat ziet er niet slecht uit.
Deze foto is dus onbewerkt? Of toch wat PTlens?

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » ma jan 22 2007 9:51 pm

Geen PT-lens gebruikt. Dat heb ik nog maar sinds kort. Deze foto is recht omhoog geschoten (camera op de grond gelegd) Bij perspectivische vertekening, dus camera schuin omhoog, doen zich sneller wat problemen voor, maar da's met PT-lens snel te verhelpen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » ma jan 22 2007 11:34 pm

Das niet verkeer Jos.
Vraag me af of de Nikon dat ook zo goed doet.

AlbertSterk

Bericht door AlbertSterk » zo jan 28 2007 11:03 pm

Even een prijs-ervaring. In 2006 kostte deze lens rond de 419 euri.
Nu in het nieuwe jaar is deze lens 60 euro duurder en wel bij alle fotozaken die je op internet kan checken. Kamera-express, Konijnenberg, Cameraland.
Das toch een prijsstijging van 14+procent.

Albert

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » ma jan 29 2007 7:41 am

Even een prijs-ervaring. In 2006 kostte deze lens rond de 419 euri.
Nu in het nieuwe jaar is deze lens 60 euro duurder en wel bij alle fotozaken die je op internet kan checken. Kamera-express, Konijnenberg, Cameraland.
Das toch een prijsstijging van 14+procent.

Albert
Om over de prijsverhogingen van Nikon en Canon maar te zwijgen!

Kwestie van vraag en aanbod, aantrekkende economie; kortom we doen het ons zelf eigenlijk aan ;)

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » ma jan 29 2007 10:56 am

Aangezien ik op dit moment veel tijd over heb is het misschien leuk om de 2 eens naast elkaar te houden. Moet er wel animo voor zijn en moet er iemand zijn die een Tokina heeft en tijd over heeft.

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » di jan 30 2007 11:57 am

Aangezien ik op dit moment veel tijd over heb is het misschien leuk om de 2 eens naast elkaar te houden. Moet er wel animo voor zijn en moet er iemand zijn die een Tokina heeft en tijd over heeft.

Zo'n test staat toch al op de site van Ken Rockwell?

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » di jan 30 2007 1:51 pm

D70-shooter schreef: Zo'n test staat toch al op de site van Ken Rockwell?
Tsja, Ken Rockwell.
Ik weet nooit wat ik van die man moet denken.
Is het iemand die graag stukjes schrijft, of klopt het allemaal echt wat bij beweerd?!?!?!

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 30 2007 3:20 pm

Brenzef schreef:
D70-shooter schreef: Zo'n test staat toch al op de site van Ken Rockwell?
Tsja, Ken Rockwell.
Ik weet nooit wat ik van die man moet denken.
Is het iemand die graag stukjes schrijft, of klopt het allemaal echt wat bij beweerd?!?!?!
Ik vind Ken Rockwell een blaaskaak. Daarnaast heeft hij ook wel kaas gegeten van de technische kant en dat maakt zijn info soms interessant.

Ik heb zijn website een tijdje gevolgd maar op een gegeven moment wordt zijn toon een maniertje en behoorlijk vermoeiend.

En vergeet ook niet dat Ken dankzij goede pr (=zoekresultaten via Google) en hieruit volgend websitebezoek een riant leven kan leiden in Californie. Elke klik op zijn website is kassa.

Kortom, voor velen een goeroe maar niet voor mij.

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg

Bericht door George Fennes » di jan 30 2007 9:49 pm

Hallo Skippy,

Jij schreef:

Code: Selecteer alles

Ik vind Ken Rockwell een blaaskaak. Daarnaast heeft hij ook wel kaas gegeten van de technische kant en dat maakt zijn info soms interessant. 
Dat is vaak nu zo jammer, mensen die er veel verstand van hebben, blijven niet altijd met hun voeten op de grond staan, en denken dat ze god zijn.

Dat kom je maar al te vaak tegen, die zelfingenomenheid.

Als mensen zich arrogant opstellen, krijg ik altijd stekeltjes van.

Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, dat is een oud gezegde, maar wel waar.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

paparazzi

Bericht door paparazzi » di jan 30 2007 11:27 pm

als je in z'n gallery zijn foto's bekijkt vind ik daar ook niet echt veel bijzonders tussen zitten, maar sommige van zijn opmerkingen over de technische producten komen mij toch wel zinvol over om mee te nemen in eigen overwegingen die ik maak bij toekomstige aanschaf

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”