Een grijskaart om de witbalans te meten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Een grijskaart om de witbalans te meten

Bericht door ALE » za okt 25 2008 10:01 am

Riemke schreef:Staat de WB in de camera op automatisch Arthur?
Je kan de WB gewoon op automatisch laten staan omdat je in de post-bewerking de temperatuur- en kleurwaarde gaat aanpassen (= meten met pipet). Ook al zet je de camera op bijv. het wolkje tijdens een bewolkte dag komen de waarden dichter bij de werkelijkheid te liggen maar ze worden 9 van de 10 keer toch nog iets gecorrigeerd in het nabewerkingsproces.
Hope this helps,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op za okt 25 2008 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za okt 25 2008 10:04 am

ALE schreef:Alleen als de lichtomstandigheden veranderen moet je een nieuwe referentiefoto maken.
Dit is wel een heel belangrijk aspect zo u wilt beperking van deze methode Arthur. Als je de grijskaart fotografeert met zonlicht en 5 minuten later is het bewolkt is je referentie voor de bewolkte foto's onbruikbaar. Je kunt dus het beste zeker op 1 dag meerdere malen een referentiefoto maken.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za okt 25 2008 10:36 am

Skippy schreef:
ALE schreef:Alleen als de lichtomstandigheden veranderen moet je een nieuwe referentiefoto maken.
Dit is wel een heel belangrijk aspect zo u wilt beperking van deze methode Arthur.
Absoluut waar en hier ontkom je niet aan ! Het is een bewuste keuze die je vooraf maakt: of je vertrouwd op de keuze die de camera voor je maakt of je je gaat op zeker door te meten. En dat laatste kan dus betekenen dat je vaker een referentiefoto moet maken, zeker in de situatie die jij hier schets. Een paar weken geleden in Den Bosch heb ik eens per uur een referentieplaat geschoten omdat het de hele dag bewolkt was. Ik zal nog een voorbeeld geven die vaak voorkomt (althans dat vermoed ik :D )
Denk eens aan 's avonds tijdens een feestje of straks thuis met de kerst, etc. Het is donker buiten, binnen is het gezellig met een mooie verlichting en hier en daar een kaarsje. Je begeeft je in aan ambiance van sfeer wat door het licht extra wordt gestimuleerd. Dit moment wil je vastleggen op de gevoelige plaat (camera broei...). Nu ga je uiteraard op de juiste manier (!) gebruik maken van je flitser waardoor het sfeerlicht behouden blijft (hoe ? zie hiervoor andere draadjes). Je kan er vergif op innemen dat de kleuren niet kloppen. Ik maak zo'n geval 2 tot 3 referentiefoto's vanuit verschillende standpunten (hoeken) door bijv het grijskaartje ergens op een tafel te leggen en die mee te nemen in een totaal plaatje. Daarna kan ik de hele avond fotograferen. De rest spreekt voor zich en iedereen kan nu wel zelf voorbeelden bedenken waarmee je doebewust zo'n kaart perfect kan inzetten.

Iets verder op ingezoomd, neem aan dat je dit niet erg vindt Skip.
Groet,

ALE

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » za okt 25 2008 11:45 am

ALE schreef:Mijn grijskaart komt uit de US, zaterdags besteld en woensdag reeds in huis. Hier de URL: http://www.rawworkflow.com/

ALE
Top Arthur, bedankt!

Gelijk een besteld.
Groeten Marcel

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za okt 25 2008 11:58 am

ALE schreef:
Frederix schreef: Eigenlijk zou het pipetje een grootte moeten hebben van bv 5x5 of 10x10 pixels i.p.v. 1 pixel.
Dat kan ook Fred. Ik weet dit alleen in PS. Misschien kan het ook in CNX2, dan meldt iemand dat wel.
ALE
Dat kan inderdaad ook in CNX2:

1. Ga naar Bewerken / Voorkeuren / Niveau's en sampling en kies Samplegrootte van pipet. Daar vind je de opties puntmeting, 3x3 gemiddeld en 5x5 gemiddeld.
2. Kies Camera-instellingen / Witbalans / Grijspunt instellen: hier heb je twee opties: Eén punt gebruiken of Meting binnen kader. Onafhankelijk van de instelling van de samplegrootte van het pipet, kun je met Meting binnen kader zelf het deel van de grijskaart bepalen waarop de witbalans wordt ingesteld.

Overigens gebruik ik dezelfde methode met de WhiBal grijskaart als Arthur, alleen doe ik de nabewerking in CNX2.
Jur

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » za okt 25 2008 12:26 pm

Goede tip! Heb meteen zo'n handige grijs(credit)kaart besteld!

Frederix

Bericht door Frederix » za okt 25 2008 1:22 pm

ALE schreef:
Frederix schreef: Eigenlijk zou het pipetje een grootte moeten hebben van bv 5x5 of 10x10 pixels i.p.v. 1 pixel.
Dat kan ook Fred. Ik weet dit alleen in PS. Misschien kan het ook in CNX2, dan meldt iemand dat wel.
- Open je foto in PS
- Klik op de pipet aan de linkerzijde van je scherm
- Nu zie je links bovenin je scherm, naast het pipet icoontje, het woord "Monstergrootte" staan
- Selecteer pijltje om het trekvenster te openen en maak de keuze uit je grootte.
- Deze instelling wordt voor altijd onthouden totdat je haar weer aanpast

Standaard heb ik de monstergrootte op gemiddeld 3x3 staan.
Hope this helps,

ALE
Gevonden ALE, bedankt.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za okt 25 2008 4:40 pm

Kanttekening: Grijskaarten zijn primair bedoeld om de belichting op te meten (opvallend lichtmeting zoals een losse lichtmeter dat ook doet). Grijskaarten hoeven niet persé kleurneutraal te zijn. Kies dus een goede kleurneutrale grijskaart.
Als alternatief kan je op een wit A4-tje 'witten'.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za okt 25 2008 5:20 pm

Arthur,

mede namens man, kind en hond hartelijk bedankt voor de goede, uitgebreide en zeer snelle aangevraagde uitleg.

Vandaag (tijdens de cursus NX) is ook nog de wijze om het grijspunt in te laden besproken, dus het moet helemaal goed gaan komen. Zal de bestelling voor de grijskaart eens gauw wegdoen.

Nogmaals bedankt!
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za okt 25 2008 5:26 pm

Top uitleg ALE !!! bedankt

Toch een vraag
Heeft het zin of is het juist af te raden om de witbalans op mijn toestel (D80 )
met de pre-wb in te stellen met behulp van die grijskaart.
Dus deze grijskaart als basis te gebruiken om je WB in te stellen (met pre-wb)

Graag je antwoord :)

groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za okt 25 2008 5:54 pm

Ik heb dezelfde vraag als Mathieu, als je 'm op de camera instelt bespaart het je weer een nabewerking. Je kunt dacht ik de opgeslagen referentiefoto's ook weer terughalen. Overigens: een grijskaart is grijs, een A4-tje wit. Dat maakt toch wel uit?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 25 2008 6:18 pm

@ ArjanL
Als alternatief kan je op een wit A4-tje 'witten'.
Het is geen ouderwetse buizen videocamera en werkt ook niet als zodanig op digitale camera's. Maar de term "witbalans" komt er nog wel vandaan. "Neutrale grijsbalans weergave regeling" zou een meer correcte term zijn op de wijze waarop tegenwoordig de kleurtemperatuur wordt afgeregeld. Overigens is een A4 velletje papier als je dat zou bedoelen juist geen goed alternatief, omdat witte velletjes papier meestal helemaal niet neutraal van tint zijn. Er zitten dikwijls witmakers in om het papier helderder te maken. Zoals "blauwsel" voor de witte was, wat juist een "blauwe" weergave geeft aan wit linnengoed.

@joepert"]
Overigens: een grijskaart is grijs, een A4-tje wit. Dat maakt toch wel uit?
Voor de bepaling van een neutrale tint maakt dat inderdaad uit. Je kunt namelijk beter een waarde ergens tussen zwart en wit in hebben om daar de neutraliteit op te kunnen afstemen dan een tint ergens rondom het witste wit ofwel niet veel onder een clippingwaarde.

Zou je nu een witte neutrale kaart hebben (die ook als alternatief gebruikt worden voor je neutrale kleurbalans),
http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1088
....maar vul je daarmee je hele opname met dat wit, past je belichtingsmeter de belichting weer aan tot een "grijswaarde". Daarmee maakt het in dat geval niet uit voor de uitkomst die eruit komt rollen. Het enige voordeel van een witkaart tegenover een grijskaart is circa 2,5 stops winst dat je belichtingsmeter nog blijft werken bij erg slechte low light lichtomstandigheden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za okt 25 2008 6:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za okt 25 2008 6:23 pm

Matthieu schreef:Heeft het zin of is het juist af te raden om de witbalans op mijn toestel (D80 )
met de pre-wb in te stellen met behulp van die grijskaart.
Dus deze grijskaart als basis te gebruiken om je WB in te stellen (met pre-wb)
Hoi Mattieu,

Je gaat op die manier de kaart gebruiken zoals je eigenlijk een Expodisc zou moeten gebruiken. Dan zal je sowieso een spotmeting op het kaartje moeten toepassen anders werkt het niet goed. Ik zeg niet dat het niet kan echter het wordt mijn inziens omslachtig en de kans op fouten is te groot. Een keer vergeten om de kaart niet via spotmeting te meten en je gaat de mist in. Omgekeerd hetzelfde, je vergeet je meter terug te zetten naar de gewenste stand (matrix of centergerricht) en je foto ziet er ook anders (belicht) uit dan bedoelt. Het grote verschil zit hem erin dat een Expodisc de diameter heeft van je objectief (of groter) en deze wordt voor het glas gehouden om de WB vóóraf vast te stellen. Door zijn omvang maakt het niet uit of welke (licht)meting je hebt ingesteld.
Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een Expodisc indien je vóóraf de shoot je WB wilt meten en aan een grijskaart indien je de WB in de nabewerking gaat aanpassen. Ik heb beide methodes lang in de praktijk geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat voor mij de grijskaart flexibeler is. Ik bepaal nl nu wanneer ik de referentiefoto maak, meteen in het begin, tijdens of na de fotosessie. Bij een Expodisc of de meting vastleggen via Pre-WB m.b.v. een grijskaart moet ik dit altijd als eerste doen en ik vergeet dat nog wel eens.

Last, in o.a. een D80 kan je referentiefoto's opslaan die je vervolgens kan (her)gebruiken voor je Pre-WB. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo 123 in omdat lichtomstandigheden wijzigen en dan die foto niet gebruikt kan worden. Er zijn natuurlijk best wel zaken te bedenken (studio) waar dit wel zou kunnen maar dan zeg ik als luiaard weer, als ik al die handelingen moet verrichten op mijn camera houd ik liever even het kaartje voor m'n lens en rock 'n roll, there we go.
Hope this helps,

ALE

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 25 2008 6:29 pm

ALE schreef: Je gaat op die manier de kaart gebruiken zoals je eigenlijk een Expodisc zou moeten gebruiken. Dan zal je sowieso een spotmeting op het kaartje moeten toepassen anders werkt het niet goed.
Dat werkt op die wijze helemaal niet goed, omdat de camera niet de data gebruikt van die spotmeting om daar een witbalans uit te berekenen, maar de data van de totale chipomvang. Een spotmeting wordt enkel gebruikt om de belichting te bepalen, niet de witbalans.
Wil je een grijskaart inzetten om de "witbalans" af te regelen als custom WB, moet je de grijskaart meer dan formaatvullend opnemen, zodat je in je zoeker alleen een grijs vlak ziet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » za okt 25 2008 6:36 pm

Léon Obers schreef:
ALE schreef: Wil je een grijskaart inzetten om de "witbalans" af te regelen als custom WB, moet je de grijskaart meer dan formaatvullend opnemen, zodat je in je zoeker alleen een grijs vlak ziet.
En dát wordt lastig met een grijskaart op CC-formaat.
Dan is de opvouwbare grijskaart zoals Gerrit vandaag op een foto toonde tijdens de NX2-cursus heel wat handiger.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”