Matthieu schreef:Heeft het zin of is het juist af te raden om de witbalans op mijn toestel (D80 )
met de pre-wb in te stellen met behulp van die grijskaart.
Dus deze grijskaart als basis te gebruiken om je WB in te stellen (met pre-wb)
Hoi Mattieu,
Je gaat op die manier de kaart gebruiken zoals je eigenlijk een Expodisc zou moeten gebruiken. Dan zal je sowieso een spotmeting op het kaartje moeten toepassen anders werkt het niet goed. Ik zeg niet dat het niet kan echter het wordt mijn inziens omslachtig en de kans op fouten is te groot. Een keer vergeten om de kaart niet via spotmeting te meten en je gaat de mist in. Omgekeerd hetzelfde, je vergeet je meter terug te zetten naar de gewenste stand (matrix of centergerricht) en je foto ziet er ook anders (belicht) uit dan bedoelt. Het grote verschil zit hem erin dat een Expodisc de diameter heeft van je objectief (of groter) en deze wordt voor het glas gehouden om de WB vóóraf vast te stellen. Door zijn omvang maakt het niet uit of welke (licht)meting je hebt ingesteld.
Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een Expodisc indien je vóóraf de shoot je WB wilt meten en aan een grijskaart indien je de WB in de nabewerking gaat aanpassen. Ik heb beide methodes lang in de praktijk geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat voor mij de grijskaart flexibeler is. Ik bepaal nl nu wanneer ik de referentiefoto maak, meteen in het begin, tijdens of na de fotosessie. Bij een Expodisc of de meting vastleggen via Pre-WB m.b.v. een grijskaart moet ik dit altijd als eerste doen en ik vergeet dat nog wel eens.
Last, in o.a. een D80 kan je referentiefoto's opslaan die je vervolgens kan (her)gebruiken voor je Pre-WB. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo 123 in omdat lichtomstandigheden wijzigen en dan die foto niet gebruikt kan worden. Er zijn natuurlijk best wel zaken te bedenken (studio) waar dit wel zou kunnen maar dan zeg ik als luiaard weer, als ik al die handelingen moet verrichten op mijn camera houd ik liever even het kaartje voor m'n lens en rock 'n roll, there we go.
Hope this helps,
ALE