Op hoeveel graden kelvin met sneeuw?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Pruimpit

Re: Op hoeveel graden kelvin met sneeuw?

Bericht door Pruimpit » ma nov 24 2008 9:34 am

Ciska schreef:kijk maar even op m'n site heb ik sneeuwtips staan http://www.tips4you.info/
Wanneer?
Midden op de dag fotograferen is wel een aardig moment, maar niet echt aan te raden. Als de zon schijnt, dan staat deze vrij recht aan de hemel en geeft dan schaduwloze, dus ook saaie foto's. 's
Heu Ciska, midden in de winter heb je niet zo snel last van te weinig schaduw en een zon die recht aan de hemel staat. Ook niet midden op de dag hoor :)

Frank K
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Frank K » ma nov 24 2008 4:41 pm

Waarom niet de WB instellen op de sneeuw. Achteraf natuurlijk weer terug naar oude stand (auto)

Frank
NCN 3881

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » do nov 27 2008 6:14 pm

Gewoon even een grijskaart gebruiken en in NEF schieten, daarna in cameraraw goed zetten is dan een fluitje van een cent :idea:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 27 2008 6:27 pm

Snadaa schreef:Gewoon even een grijskaart gebruiken en in NEF schieten, daarna in cameraraw goed zetten is dan een fluitje van een cent :idea:
Is de sneeuw zelf niet een goede grijskaart? Dit is toch prachtig wit, en daar kan je prima in gaan prikken in Photoshop, LightRoom of zo om de witbalans goed te zetten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iJoost

Bericht door iJoost » do nov 27 2008 6:53 pm

Absoluut. Maar of je 'm altijd helemaal wit wilt hebben is natuurlijk de vraag. Een beetje blauwig in de schaduwen is vaak ook wel sfeervol voor sneeuw. Per slot van rekening ga je het licht van de ondergaande zon ook niet helemaal "wit balanceren". Toch? ;-)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 27 2008 7:06 pm

iJoost schreef:Absoluut. Maar of je 'm altijd helemaal wit wilt hebben is natuurlijk de vraag. Een beetje blauwig in de schaduwen is vaak ook wel sfeervol voor sneeuw. Per slot van rekening ga je het licht van de ondergaande zon ook niet helemaal "wit balanceren". Toch? ;-)
Geen probleem. Prikken in de sneeuw, en dan het schuifje een beetje naar links... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » vr nov 28 2008 12:06 am

Kan natuurlijk ook, gewoon een beetje schuiven maar als je de werkelijke waarde wilt hebben dan is een grijskaart toch handiger.... :mrgreen:
Patrick schreef:
Snadaa schreef:Gewoon even een grijskaart gebruiken en in NEF schieten, daarna in cameraraw goed zetten is dan een fluitje van een cent :idea:
Is de sneeuw zelf niet een goede grijskaart? Dit is toch prachtig wit, en daar kan je prima in gaan prikken in Photoshop, LightRoom of zo om de witbalans goed te zetten.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 28 2008 12:12 am

Snadaa schreef:Kan natuurlijk ook, gewoon een beetje schuiven maar als je de werkelijke waarde wilt hebben dan is een grijskaart toch handiger.... :mrgreen:
Zie ik niet... Je kan toch prikken in de sneeuw in de schaduw, of niet in de schaduw. Afhankelijk wat je wilt. Niet zoveel verschil denk ik.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » vr nov 28 2008 12:18 am

Tja ze hebben die grijskaarten niet voor niets uitgevonden....ik heb er tenminste veel plezier van....
Patrick schreef:
Snadaa schreef:Kan natuurlijk ook, gewoon een beetje schuiven maar als je de werkelijke waarde wilt hebben dan is een grijskaart toch handiger.... :mrgreen:
Zie ik niet... Je kan toch prikken in de sneeuw in de schaduw, of niet in de schaduw. Afhankelijk wat je wilt. Niet zoveel verschil denk ik.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 28 2008 12:26 am

Snadaa schreef:Tja ze hebben die grijskaarten niet voor niets uitgevonden....ik heb er tenminste veel plezier van....
Er ligt niet altijd sneeuw... :P

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » vr nov 28 2008 12:37 pm

Haha die is goed.... werkt ook goed met trouwfoto's etc :mrgreen:

Patrick schreef:
Snadaa schreef:Tja ze hebben die grijskaarten niet voor niets uitgevonden....ik heb er tenminste veel plezier van....
Er ligt niet altijd sneeuw... :P

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr nov 28 2008 12:59 pm

Krijgen we nog een discussie over het gebruik van de grijskaart. Maar goed.
Ik geloof niet dat sneeuw zelf "een soort grijskaart" is. Ik heb tenminste nog nooit 18% grijze sneeuw gezien.
Voor wie liever op wit instelt: de achterkant van de Kodak grijskaarten is ook wit. En dan heb je altijd hetzelfde wit bij je.
Duurde trouwens lang, voor iemand de grijskaart aanbeval... Toch een beetje een onbekende grootheid?
E.M. de Klerk

iJoost

Bericht door iJoost » vr nov 28 2008 1:18 pm

In z'n volle algemeenheid is een grijskaart ook niet voor de witbalans maar voor de belichting. Vandaar die 18%.
Een grijskaart die goed neutraal van kleur is (vlak reflectie spectrum) kun je ook gebruiken voor de witbalans.
Als de sneeuw voldoende neutraal van kleur is dan is ie ook bruikbaar voor de witbalans ongeacht wat de helderheid ervan is.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 28 2008 3:07 pm

emdeklerk schreef:Krijgen we nog een discussie over het gebruik van de grijskaart. Maar goed.
Ik geloof niet dat sneeuw zelf "een soort grijskaart" is. Ik heb tenminste nog nooit 18% grijze sneeuw gezien.
Voor wie liever op wit instelt: de achterkant van de Kodak grijskaarten is ook wit. En dan heb je altijd hetzelfde wit bij je.
Duurde trouwens lang, voor iemand de grijskaart aanbeval... Toch een beetje een onbekende grootheid?
E.M. de Klerk
Van datgene wat eerder is voorgesteld gaat het dan ook niet om een belichting te bepalen, maar om de "witbalans".
Overigens kun je wel degelijk voor zowel belichting als witbalans de sneeuw gebruiken. In het slechtste geval is sneeuw net zo betrouwbaar als het wit van de achterkant van een Kodak grijskaart. OK, sneeuw kan wat "vies" wit zijn als de eerste sneeuw een hoop rotzooi uit de lucht heeft meegenomen. De laag erachteraan is echter heel zuiver, en altijd echt 100% dezelfde samenstelling !!
Het wit van een Kodak grijskaart kan eveneens vies of door ouderdom verkleurd zijn, en is dan net zo onbetrouwbaar als vieze sneeuw. Bovendien zit er op de productie van Kodak grijskaarten en hun achterkanten een aanzienlijk grotere marge van onnauwkeurigheid in de zuiverheid ervan, dan in sneeuw nadat de eerste rotzooi uit de lucht is. Dus geef mij maar verse sneeuw!! Een betere referentie kun je niet krijgen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr nov 28 2008 3:47 pm

Mee eens, Léon.
Groet, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”